Tegen het mobiliteitsproject wijk Nekkerspoel - Pasbrug

IK

/ #436 #435 Re: We zijn allemaal IK

2015-04-25 17:38

Ik had nog nooit van de term meerderwaardigheidscomplex gehoord, maar blijkbaar bestaat dat dus echt bij sommigen.

En er bestaat inderdaad zoiets als MIJN straat. Mijn straat is de straat waar ik woon. Ik voel me daar ook verbonden mee. Het is mijn leefomgeving, mijn buurt. Net zoals het de buurt is van mijn buren. Je bent verbonden met je omgeving, en je wil het beste voor je omgeving. Zonder die logica zou iedereen zijn buurt laten verloederen, en niets geven om zijn buren. De openbare weg is van iedereen, maar het zijn wel de inwoners die zorgen en opkomen voor hun straat, hun omgeving. In die zin is mijn straat, inderdaad MIJN straat.

Ook die 'rijhuisjesmensen' hebben recht op een aangename en veilige leefomgeving. De prijs van een rijhuis is lager. Zo een huis is dan ook meestal veel kleiner, heeft minder privacy, een klein tuintje, minder opbergruimte, geen garage om je bv. fietsen te stallen enzovoort. De buurt is ook drukker, meer woningen op een kleinere oppervlakte. Maar dat wil niet zeggen dat het ook vanzelfsprekend is dat goedkopere woonbuurten een minderwaardige woonkwaliteit moeten hebben. Het gaat hier over het verbeteren van de woonkwaliteit, ten nadele van het autoverkeer dat overlast en gevaar veroorzaakt.

We zijn verslaafd aan het comfort van onze autoverplaatsingen. Die autoverplaatsing is echter schadelijker dan je denkt. Tel eens de huizen waar je voorbij rijdt, tel ze allemaal! Al die huizen krijgen een beetje van je uitlaatgassen, van je rijgeluid, van het risiko op uw onoplettendheid. Je persoonlijk comfort, in ruil voor de last netjes verspreid over anderen.

Soms moeten er keuzes gemaakt durven worden die tegen de logika van een verslaafde meerderheid ingaan. In het belang van de meerderheid, maar dan op langere termijn bekeken.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om verkeersoverlast te verplaatsen naar aanliggende straten en wegen die daar niet op voorzien zijn. Wel naar de grote verkeersassen, die ingericht zijn op doorgaand verkeer. Dat mensen daardoor moeten omrijden en iets langer mogen rusten in hun autozetel is de prijs die we betalen voor die verbeterde woonkwaliteit. Een gezondere woonbuurt, minder fijnstof, minder lawaai, minder risiko op ongevallen. Vreemd dat daar zoveel mensen TEGEN moeten zijn.