Steun Stedelijk Museum Schiedam

Gast

/ #92

2015-06-06 09:28

Beste medewerkers van het SMS,
Ik steun uw petitie omdat ik de exposities van het Stedelijk Museum Schiedam heel belangrijk vind, nationaal/internationaal. Uw SMS heeft een grote interesse voor de vernieuwing van beeldende kunsten en heeft een zeer eigentijds museaal profiel, zeker landelijk.
Als medewerker van het online kunstmagazine: Het Beeldende Kunstjournaal, zag ik in de loop der jaren in het SMS heel wat interessante tentoonstellingen en schreef hierover voor ons kunstjournaal.
Uw gastvrijheid en een deskundige persmap vormden altijd een goed begin van mijn bezoek.
Het Stedelijk Museum is eigenlijk qua expositiebeleid te belangrijk voor een stad als Schiedam; het heeft een veel te grote inhoudelijke reikwijdte.
Voor de gemeente Schiedam en haar inwoners is dit vermoedelijk ook een probleem. Het ligt waarschijnlijk buiten hun beleid en interesses. Sommige musea kunnen dit probleem oplossen door de plaatselijke bevolking bijvoorbeeld historisch aantrekkelijke exposities aan te bieden. In het Gemeentemuseum Den Haag zijn er de Wonderkamers. Hier kan de jeugd met eigentijdse mediamiddelen de collectie van het museum zelf bekijken en zelf virtueel exposities maken. Dat werkt dus drempelverlagend kennelijk. Benno Tempel, directeur, heeft hierover heel duidelijke ideeën.
Is het een idee om hem te raadplegen over de problemen van uw SMS. Het is vaak voor een gemeentebestuur ook aantrekkelijker als men weet dat het plaatselijke museum voor voor de stad en haar inwoners belangrijk is.
Ik herinner mij bijvoorbeeld dat uw recente Sinterklaasdag veel publiek trok en dat de kinderen en volwassenen uw museum introkken om naar de exposities te gaan kijken. Dat viel mij toen bijzonder op. Het probleem is echter, dat uw museum een wel zeer uitgesproken eigentijds kunstbeleid heeft. Dat maakt het extra moeilijk. In CODA Apeldoorn, waar ook veel tentoonstellingen van beeldende kunst zijn, heeft men een combinatie gevonden door de activiteiten voor muziek, theater, boeken, beeldende kunsten en historie van de stad in één gebouw samen te brengen. Het museum heeft daar een centrale functie in de stad gekregen.
Of dat bij het SMS ook kan, weet ik niet.
Ik hoop dat u iets heeft aan mijn kanttekeningen.
Veel sterkte met uw toekomst,

Wim Adema
(w.adema6@kpnplanet.nl)
(www.beeldendekunstjournaal.nl)