Zeg nee tegen azc Brunssum

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

/ #2100 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-25 11:55

Column

Over de keer dat de PVV zelf wegkeek

Wegkijken – dat vind ik nou een vondst. Weinig onschuldige woorden bieden zo veel kansen voor politieke valsheid. Je haalt er alle intellectuele en progressieve watjes in één keer mee onderuit. De lui die eindeloos oreren om de eigen lafheid te maskeren. Die de waarheid niet aankunnen en de islamisering van de aarde thee nippend tolereren.

Al is de wegkijker niet altijd wie hij lijkt.

Ik las over de steun die president Hollande deze week op reis langs wereldhoofdsteden zoekt voor de Franse oorlog tegen IS. Het herinnerde me aan de vorige keer dat Frankrijk een soortgelijk initiatief nam. En de wegkijkers die het toen ontmoette.

Islamistische groepen – zoals Al-Qaeda – vielen in 2012 noordelijk Mali binnen. Een jaar later hadden ze circa de helft van het land in handen. Frankrijk, de oud-kolonisator, wilde optreden tegen de moslimextremisten, er kwam een VN-resolutie met ruimte voor militair ingrijpen. Eind 2013 besloot Nederland mee te doen. Samen tegen het islamisme.

In de discussies hierover verzetten zich in de Kamer slechts drie partijen: de SP, de Partij voor de Dieren en de PVV.

Ja, ook de PVV. Gisteren las ik even de handelingen van het slotdebat terug, en ik moet zeggen: hier leverde de partij een puntgaaf staaltje wegkijken. Wegkijken voor gevorderden. De beste wegkijkperformance uit de recente politieke geschiedenis.

PVV-woordvoerder was Raymond de Roon. Hij is oud-advocaat-generaal bij het hof in Amsterdam, en dus zeer bekend met alle wegkijktrucs in hoogopgeleide kringen. Je kon het merken. Bijna alle fracties, van D66 tot en met SGP, vroegen hoe het mogelijk was dat uitgerekend zijn zo islamkritische fractie zich tegen deze strijd contra het moslimextremisme keerde.

Welnu, zei Raymond, dit was primair een militaire taak van „de steenrijke islamitische landen” in de regio. Hij vond het onnodig dat „Henk en Ingrid” alsmede „Jan Soldaat” moesten „bloeden voor Mali”. Zodoende prefereerde Raymond wegkijken in de regio.

„Kom bij mij nooit meer aan met het verhaal dat bestrijden van jihadisten een prioriteit is voor de PVV”, zei Frans Timmermans in december 2013, toen nog minister van Buitenlandse Zaken.

Afgelopen vrijdag vonden 19 mensen de dood in Mali toen Al-Qaeda en een gelieerde moslimextremistische groep een hotel in de hoofdstad bezetten. Franse en Amerikaanse militairen bevrijdden gijzelaars.

Geert Wilders twitterde de hele dag over terreur. Over Mali zweeg hij.