Tegen het mobiliteitsproject wijk Nekkerspoel - Pasbrug

Quoted post

IK

#436 #435 Re: We zijn allemaal IK

2015-04-25 17:38

Ik had nog nooit van de term meerderwaardigheidscomplex gehoord, maar blijkbaar bestaat dat dus echt bij sommigen.

En er bestaat inderdaad zoiets als MIJN straat. Mijn straat is de straat waar ik woon. Ik voel me daar ook verbonden mee. Het is mijn leefomgeving, mijn buurt. Net zoals het de buurt is van mijn buren. Je bent verbonden met je omgeving, en je wil het beste voor je omgeving. Zonder die logica zou iedereen zijn buurt laten verloederen, en niets geven om zijn buren. De openbare weg is van iedereen, maar het zijn wel de inwoners die zorgen en opkomen voor hun straat, hun omgeving. In die zin is mijn straat, inderdaad MIJN straat.

Ook die 'rijhuisjesmensen' hebben recht op een aangename en veilige leefomgeving. De prijs van een rijhuis is lager. Zo een huis is dan ook meestal veel kleiner, heeft minder privacy, een klein tuintje, minder opbergruimte, geen garage om je bv. fietsen te stallen enzovoort. De buurt is ook drukker, meer woningen op een kleinere oppervlakte. Maar dat wil niet zeggen dat het ook vanzelfsprekend is dat goedkopere woonbuurten een minderwaardige woonkwaliteit moeten hebben. Het gaat hier over het verbeteren van de woonkwaliteit, ten nadele van het autoverkeer dat overlast en gevaar veroorzaakt.

We zijn verslaafd aan het comfort van onze autoverplaatsingen. Die autoverplaatsing is echter schadelijker dan je denkt. Tel eens de huizen waar je voorbij rijdt, tel ze allemaal! Al die huizen krijgen een beetje van je uitlaatgassen, van je rijgeluid, van het risiko op uw onoplettendheid. Je persoonlijk comfort, in ruil voor de last netjes verspreid over anderen.

Soms moeten er keuzes gemaakt durven worden die tegen de logika van een verslaafde meerderheid ingaan. In het belang van de meerderheid, maar dan op langere termijn bekeken.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om verkeersoverlast te verplaatsen naar aanliggende straten en wegen die daar niet op voorzien zijn. Wel naar de grote verkeersassen, die ingericht zijn op doorgaand verkeer. Dat mensen daardoor moeten omrijden en iets langer mogen rusten in hun autozetel is de prijs die we betalen voor die verbeterde woonkwaliteit. Een gezondere woonbuurt, minder fijnstof, minder lawaai, minder risiko op ongevallen. Vreemd dat daar zoveel mensen TEGEN moeten zijn.

Reacties


Gast

#437 Re: #435 Re: We zijn allemaal IK

2015-04-25 18:35:23

#436: IK - #435 Re: We zijn allemaal IK 

Na die eerste belachelijke post van jou (en mijn belachelijk antwoord erop van mij) is dit eindelijk een post met degelijke argumenten.  En weet je wat, met 90 % ervan ga ik volledig akkoord.

Uiteraard is een straat met rijhuisjes niet minder waard dan een andere straat en hebben die evenveel recht op woonkwaliteit, gezondheid en veiligheid.  Ik heb dit speciaal overdreven omdat u deed alsof alleen rijke mensen door jouw straat rijden en zich van niets iets aantrekken.  Ik woon ook in een gewoon huisje en ik rij zelf ook dagelijks met de fiets naar het werk (door de GND).  Ik rij in de week bijna nooit met de wagen.

De 10 % waar ik niet akkoord ga is dat jij het beste wil voor jouw omgeving maar dat die omgeving niet stopt bij de grenzen van Nekkerspoel.  Het sluipverkeer moet zoveel mogelijk vermeden worden in Nekkerspoel en verplaatst worden naar de grotere verkeersassen schrijf je.  Maar dat gebeurt niet door alleen jullie buurt af te sluiten.  Denk je echt dat al die wagens nu de grotere assen gaan opzoeken ? Nee, die gaan nu door de Boerenkrijg, de Meidoornstraat, de Borgersteinlei, de Nekkerspoelstraat, ....  Zijn dat de grotere assen waarover jij spreekt ? Ik dacht het niet.  De Borgersteinlei bvb. verschilt in mijn ogen niet veel van de GND, alleen is die iets breder.  Dagelijks zijn daar ook levensgevaarlijke situaties voor fietsende schoolgaande jeugd.  Ook daar is geen fietspad.

Ook die mensen hebben recht op woonkwaliteit, gezondheid en veiligheid maar het zijn wel die straten die al het verkeer te verwerken krijgen door het afsluiten van Nekkerspoel.

Best hadden Nekkerspoel, de omliggende wijken en/of de gemeentebesturen van Mechelen en Katelijne samen gezeten om een gezamelijk verkeersplan op te stellen.  Je schrijft dat je het probleem niet wil verplaatsen maar dat is wat er nu juist wel gebeurt door het zo lokaal in Nekkerspoel alleen aan te pakken en het is dat wat mij aan deze plannen stoort.