De toekomst van psychotherapie in België
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De toekomst van psychotherapie in België.
Gast |
#2262015-11-12 10:08Naast wat hier klassieke 'geneeskunde' heet is er nog zoveel meer van waarde om mensen te te ondersteunen bij helen. Niet 'of' 'of' , wel 'én' 'én' voor mij. |
Gast |
#2282015-11-12 11:42Ik ga al jaren bij een therapeut die heel goed werkt aan een betaalbare prijs maar valt niet binnen de groep van psychologen of psychiater. Ik vrees met het nieuwe voorstel dat dit ten nadele zijn van cliënten; juist nu dat men volop wil inzetten om de taboesfeer rond 'naar een therapeut gaan' wil verbreken. Uiteraard blijft het belangrijk 'de praktijk ansich' te onderwerpen aan evaluaties. |
Els D Gast |
#229 Re:2015-11-12 12:27Naast bepaalde bachelors met voldoende psychotherapeutische scholing + bijscholing (intervisie/supervisie), mogen we ook de andere groep niet vergeten, de masters met een master diploma die niet in het rijtje lijken te passen. Persoonlijk ken ik enkele mensen met oa master in de filosofie en master in de pharmacie, die heel bekwame psychotherapeuten zijn geworden, respectievelijk systeem/gestalt en psychoanalitica. Beiden degelijk en langdurig psychotherapeutisch geschoold, met blijvende scholing en groei in het werkveld. Klinisch psychologen zouden met hun gezond verstand moeten erkennen dat zij niet de enige scholingsgroep zijn die deskundig psychotherapeut kunnen worden. Dat er mogelijk verwacht wordt dat psychotherapeuten een aantal vakken afleggen binnen de opleiding psychologie, bijv psychodiagnostiek, psychopathologie.... akkoord. Nu zijn er ook al bepaalde psychotherapie opleidingen die dit als criterium tot deelname vooropstellen, bijv de client centered opleiding.
|
Gast |
#2302015-11-12 12:54Ik ben ervan overtuigd ben dat psychotherapie in zijn divers aanbod broodnodig is, vooral in deze tijd van ' nuchterheid' waar verdrongen emoties geestelijk en lichamelijk ziekmakend zijn. Laat ons de drempel verkleinen voor hen die het nodig hebben, dit kan ook door erkenning en terugbetaling te realiseren. |
Gast |
#2312015-11-12 14:41ik hoop dat dan ook mensen met minder of heel weinig inkomen beroep zullen kunnen doen op psychotherapie. |
Gast |
#2332015-11-13 09:14Omdat de toegang tot de hulp en zorg op maat momenteel onvoldoende zijn, en er dringend iets moet veranderen. Als ervaringsdeskundige wil ik de stem van patiënten en de patiëntenvereniging Uilenspiegel laten horen. |
Gast |
#2342015-11-13 13:21De nood aan 'geestelijke hulpverlening' was er al lang en is nu waarschijnlijk groter dan ooit. Stilaan wordt deze vorm van hulpverlening algemeen aanvaard en vinden een toenemend aantal mensen de weg ernaar toe. Er bestaat nu een grote verscheidenheid aan aangeboden therapieën en de kwaliteit daarvan is soms twijfelachtig. Over die kwaliteit moet gewaakt worden en voorwaarden zijn noodzakelijk. Maar die diversiteit heeft ook een positief gevolg: de mogelijkheid voor therapie op maat. Niet iedereen is geholpen met dezelfde aanpak. Dit mag zeker niet verloren gaan. |
Gast |
#2362015-11-13 15:21Omwille van een vriendin die mogelijk haar praktijk zou moeten sluiten. |
Gast |
#2372015-11-14 01:37Omdat psychotherapie nodig is in de maatschappij waarin wij nu leven! |
Gast |
#2382015-11-14 09:59Omdat ik enkele zeer degelijke psychotherapeuten ken die geen psycholoog of psychiater zijn maar wel zeer bekwame therapeuten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de hoogst geschoolde niet noodzakelijk de beste hulpverlener is. De diversiteit binnen de therapeuten is net een meerwaarde voor de cliënt. |
Gast |
#2392015-11-14 20:58na het volgen van een cursus mindfulness heb ik ondervonden dat mindfulness een waardevolle en belangrijke steun en hulp is. Vermindert stress en depressie. |
Gast |
#2402015-11-14 21:55Toekomst van de psychotherapie in een land waar de Geestelijke Gezondheidszorg op een helling is komen te staan, snoeien en snoeien, waar menswaardigheid zoek begint te worden. De Toekomst van de psychotherapie is een must in ons land, met hoop op een positieve stroom, omdat ieder mens recht heeft op een vol - en waardige therapie! Allen samen en voor iedereen. Wat zou Kerstmis tot zijn recht doen komen wanneer er gedacht, gezien, geluisterd, gevoeld kan worden in harten, zonder 'vakjes' en out off the box. |
Gast |
#2412015-11-14 22:09Naast wat hier klassieke 'geneeskunde' heet is er nog zoveel meer van waarde om mensen te te ondersteunen bij helen. Niet 'of' 'of' , wel 'én' 'én' voor mij. De Toekomst van de psychotherapie gaat over mensen levens met het recht op een menswaardige kwalitatieve therapie samen met de herkenning. Eéndracht! Beschaving is mijn inzien ook durven te zien naar diversiteit van gedegen opleidingen en mensen met een bachelor diploma evenwaardig zijn i.p.l.v louter te richten op 'belangengroep(en) meestal om de 'eigen belangen' . Waar staat de cliënt dan nog centraal? Zou beter kunnen, menselijker, toegang verlagen , ... Cliënten en patiënten weten perfect waar men bij gebaat is. Zonder onderscheid te maken tussen graad van diploma's , wel de opleidingen en de bekwaamheid van de psychotherapeuten en deze gaan samen met de gevolgde opleidingen. |
Gast |
#2432015-11-15 11:16Omdat ikzelf, heel concreet, heb mogen ervaren hoe belangrijk het is door een degelijk opgeleide psychotherapeut begeleid te worden. Iris Winckelmans |
Gast |
#2442015-11-15 12:58Zeer professionele taal goed dat dit vordert in de psychotherapie CHAPEAU |
Gast |
#2452015-11-16 09:43Ik ben momenteel in behandeling bij een psychotherapeut en vind dit diploma minstens evenwaardig aan dat van psycholoog. |
Gast |
#2472015-11-16 14:28Als men het werkveld gaat verengen tot enkel psychologen en psychiaters, gaat men volledig voorbij aan de noden van het werkveld zelf. Dit is de wereld op zijn kop!Het diploma van psycholoog of psychiater garandeert geenszins de kwaliteiten en competenties die nodig zijn om degelijke therapie te kunnen geven. Vele cliënten kunnen daar jammer genoeg van getuigen. Staat de cliënt hier dan werkelijk centraal zoals men maar al te graag beweert? Of is dit niet meer dan een - zeer wansmakelijk - politiek spel? Mevrouw De Block, als u doorgaat in deze richting, bewijst u alleen maar dat u NIETS afweet van deze problematiek en dat u heel ver af staat van de gewone mens en zijn noden. Tragisch. Wat was uw bevoegdheid ook alweer ... volks-gezondheid...? |
Gast |
#2482015-11-16 15:33Mijn leven is vanuit een vroegere diepe depressieve burn-OUT toestand omgebogen in een normaler leven dankzij GESTALT therapeute RIANE Malfait. Ze was niet als psychologe geschoold universitair, maar volgde haar opleiding aan het IVC (Instituut voor Communicatie). Zij is een uitstekende psychotherapeute. Ik ga reeds 3 + 2 jaar om de 3 weken bij haar voor psychoterapie. En als arts verwees ik reeds meer dan 35 patiënten naar haar voor gesprekstherapie, volgens de Gestalt methode. Dr. Dirk MASSCHELEIN ELVERDINGSESTRAAT 90 - GLV 8900 IEPER TEL: 0475 62 15 74 |
Gast |
#2492015-11-16 21:24Omdat bij een therapie de technieken van minder belang zijn dan de mens in de therapeut. Namelijk 15% techniek t.o.v 85% de mens. Een psycholoog of psychiater kan dan wel de technieken meester zijn, maar heeft daarom niet de juiste menselijke eigenschappen die nodig zijn om een therapie te doen slagen. |
fien |
#250 psychotherapie zoveel " dichter" en "echter" dan pure wetenschappelijke, theoretische benaderingen2015-11-17 13:58Ikzelf heb totaal geen pedagogische , of psychologische opleiding genoten. Zelf heb ik master TEW gestudeerd lang geleden. Onlangs heb ik een burn out gedaan. Heb verschillende invalshoeken "genoten" in de medische sector: psychiater, psychologen, huisdokter, psychotherapie. Bij de psychotherapeutische benadering voelde ik mij echt begrepen, werd ik niet als een "ziekte" aanschouwd. Zelf heb ik deelgenomen aan verschillende (vooral) gestallt- gebaseerde persoonlijke groei trainingen (in groep), om naast 1 op 1 gesprekken er bovenop te geraken. Ik kan als leek ,niet genoeg benadrukken, dat ervaring, de relatie, de diepgaande authentieke gesprekken; de openheid, de creativiteit die ik ervaarde bij de psycho therapeuten enorm verschilden van de 'loutere' universitaire opleidingen, benadering door de "dokters/psychiaters" ( waarmee ik geen afbreuk wil doen!). Natuurlijk kan je niet veralgemenen!, maar zelfreflectie is een essentieel onderdeel, en in mijn ervaring werd ik beoordeeld/gecategoriseerd (geen aangenaam gevoel) bij deze laatste groep. Aanschouwd als een groep van symptomen; een pilleke er tegenaan smijten: letterlijk : praten doet u maar bij uw psychotherapeute.... Maar dien je zelf niet diep te gaan, zelfonderzoek te doen, vooraleer je uberhaupt iemand anders kan helpen? Dien je daarnaast niet de tijd te nemen om je client te leren kennen, vooraleer je ze "typeert"? Kan het zijn dat de client zelf, misschien beter geplaatst is om de aangeboden hulpmiddelen te personaliseren; ipv van voorgekauwd? In mijn ervaring ontbreekt dit in de universitaire opleidingen; en zijn dit net de eigenschappen of ervaringen die een ander medemens kunnen helpen. Psychotherapie wordt enorm onderschat, ZOlang natuurlijk deze ondersteund is door een erkende psychotherapie opleiding.
|
|
Respecteer de euthanasiewet
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Voor een landelijk vuurwerkverbod!!!!
243 Gemaakt: 2024-12-25
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
1613 Gemaakt: 2024-11-23
Petitie tegen betaald parkeren in Amstelveen
5689 Gemaakt: 2024-11-15
Red wijkschooltje Sint-Norbertus en geef onze kinderen een toekomst!
330 Gemaakt: 2024-12-18
Bezwaarschrift betreffende 2024 Immoment WLO BKL52
126 Gemaakt: 2024-12-15
Heronderhandelingen verlofplanning
103 Gemaakt: 2024-12-28
Betere busverbindingen voor Wakkerzeel
96 Gemaakt: 2024-12-29
Laat de loempiakraam van MaiSon Vietnamese Specialiteiten op Binnenwegplein 20 in Rotterdam Centrum staan en sluit de kraam NIET!
22438 Gemaakt: 2020-06-30
Respecteer de euthanasiewet
7865 Gemaakt: 2024-11-02
Lili & Marleen
235 Gemaakt: 2024-12-22
Gemeentepark terug sluiten na zonsondergang.
40 Gemaakt: 2025-01-01
Duidelijke communicatie en handhaving van het verbod op vuurwerk in Dilbeek
31 Gemaakt: 2024-12-31
Maak van het strand opnieuw een rijke vindplaats voor schelpen en fossielen. Zoekplezier voor jong en oud.
1206 Gemaakt: 2024-11-09
Counselors zijn kwaliteitseisen zat van CLBPS & SPS !
672 Gemaakt: 2024-12-11
Flexwoningen op het korfbalveld Yerseke NEE!!!
364 Gemaakt: 2024-12-21
Help mee om het Openluchttheater Valkenburg open te houden!!
5949 Gemaakt: 2024-11-10
Behoud het stationswegkerkje in Heerhugowaard
142 Gemaakt: 2024-12-13
Meer waardering en erkenning voor beëdigd vertalers en tolken
586 Gemaakt: 2024-11-20
Petitie VOOR behoud van 'lijn 520' van De Lijn.
211 Gemaakt: 2024-01-24
Geen vuurwerk in Amstelveen op 31 december
9 Gemaakt: 2024-12-30