Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet


Gast

#326

2012-12-10 20:21

GEEN VERDUBBELING van het inschrijvingsgeld

Gast

#327 Re: n,

2012-12-10 21:08

#1: jos - n,

ooit vond minister Gol ook dat mensen die burgerdienst deden ook maar wat op een gitaar tokkelden...


Gast

#328

2012-12-10 21:18

Hou de kinderen goed bezig,dan moet de regering op termijn minder besteeden aan de bestrijding van creminaliteit of geven ze toch liever hier hun geld aan uit.
DJstino1

#329

2012-12-10 22:22

wees blij dat onze kinderen nog geïnteresseerd zijn in muziek en kunst.Laat hen de dupe niet zijn van de crisis. Er wordt overal op bespaard behalve op de wel zeer hoge lonen van de ministers.
bibi

#330 Re: n,

2012-12-10 23:05

#1: jos - n,

kunst is geen luxe. Als je dat talent hebt, moet je dat verder laten groeien. Ook kinderen waarbij de ouders het zich niet kunnen permitteren, moeten die kans krijgen!

Bovendien liever een uitlaatklep als muziek of kunst, dan continu met je gezicht voor de TV of computer zitten! Het is sociaal, cultureel en bevordert de groei van een kind!

 

Henri Van Overmeire

#331 Een roep om moderatie

2012-12-10 23:10

Bezint eer ge begint, Pascal Smet.
Jan

#332

2012-12-10 23:15

Door verhoging van het inschrijvingsgeld, verhoog je opnieuw de drempel.
Resultaat, minder leerlingen -> minder leerkrachten.
Minder cultuur etc. ...

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-12-11 00:19



Gast

#334

2012-12-11 00:47

Een zeer goed initiatief. Indien het inschrijvingsgeld echt wordt verdubbeld, haak ik inderdaad af. Ik ben alleenstaand en kan deze last onmogelijk dragen.

Gast

#335 Re: jos

2012-12-11 01:41

#25: jos - jos

Is het geld echt op? In Amerika is het opper en die trekken er zich geen bal van aan. En ik zal tegen mijn vier kinderen zeggen dat u beslist heeft dat talent wel boven komt drijven. Dat de jos het wel zal regelen.

Weet u wat u bent beste jos, redelijk kortzichtig zoals veel politici. denken op de korte termijn. Als CFO weet ik wel een ding of 2 over begroten, en U beste jos bent een ongewenste uitgave.

Marcel

#336 Re: n,

2012-12-11 04:38

#1: jos - n,  

 Jos,

U getuigt van een primitieve kortzichtigheid. Hoeveel zieke mensen kunnen nog als enige mogelijkheid o hun dagen wat op te vrolijken  naar muziek, woord en beeld luisteren denkt u? U heeft blijkbaar nog nooit iets voor gehad of in de verte te maken gehad met ziekte. U houdt er zeer exentriek-egocentrisch idee op na.

Ninotschka

#337

2012-12-11 09:09

Kunstonderwijs moet toegankelijk blijven voor iedereen aan betaalbare prijzen. Het inschrijvingsgeld mag onder geen beding worden verhoogd !

Gast

#338 12 12 12

2012-12-11 10:36

wij laten ons ni Jossen!!!
Lia
Gast

#339

2012-12-11 11:04

Ook al ben je zelf geen muzikant, muziek heeft voor velen een therapeutische waarde. Kunst in het algemeen legt een zacht laagje op de mens. Kunst is stil genieten, ook als toeschouwer.


Gast

#340

2012-12-11 11:10

Een dan maar roepen dat studeren voor iedereen is weggelegd. Binnenkort dus enkel en alleen voor de allerrijksten in het land en de rest kan weer terug naar de tijd van Daens!! Sloffje spelen voor de rijken!! Schandalig en dat in deze tijd!!!
adnarim

#341

2012-12-11 11:23

verdubbelen van inschrijvingsgeld is er echt wel over hoor, lokalen zullen de volgende jaren leeg staan, nergens hoor je nog een deuntje muziek. Goed bezig om Griekenland te worden.

Gast

#342

2012-12-11 11:52

Neen, geen verhoging van inschrijvingsgeld aub

Gast

#343

2012-12-11 11:56

Elke dag doen ouders, leerkrachten en nog vele anderen er alles aan op dat hun kinderen en of pupillen zich op een kreatieve manier zouden ontwikkelen. Maar wat gebeurt er weer van hogerhand helaas, ze worden opnieuw de kop ingedrukt. Schande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sigh

#344 andere keuzes maken

2012-12-11 12:46

'In zijn eigen voet schieten'.....het DKO is er kampioen in!

Vier/Vijf jaar terug werden alle leden van de werkgroepen 'inhoudelijke vernieuwing' uitgenodigd door het departement onderwijs.
Het was een bijeenkomst waarop mensen uit het werkveld DKO (een meerderheid en veelal aanbevolen door de directeurenverenigingen), vertegenwoordigers van de koepelorganisaties, amateurkunsten, inspectie en de administratie DKO werden geïnformeerd over de doelstellingen van en de timing voor de opmaak van de eerste conceptnota in voorbereiding van een nieuw niveaudecreet voor het deeltijds kunstonderwijs.
Alles kon en alles mocht voorgesteld worden......maar dit onderwijsniveau moest met een nieuw decreet financieel beheersbaar blijven.
Toen één opmerkelijke tussenkomst: voor de vertegenwoordigers uit de werkgroep muziek zou de overheid best wél rekening houden met hun uitdrukkelijke eis om de opleiding in 'hun' studierichtingen te kunnen starten vanaf 6 jaar en het lesuur voor 'hun' leerkrachten terug te brengen van 60' naar 50 minuten.

En ...... de werkgroep muziek haalde hun slag thuis.......in de eerste conceptnota 'inhoudelijk gedeelte' is er rekening gehouden met een instroom vanaf 6 jaar in alle studierichtingen en in de discussienota is rekening gehouden met de eis voor contacturen van 50'.

Bovendien is er een jaren lange overtuiging dat de leerling vanaf het begin moeten kunnen kiezen voor een instrument.

1. Vier jaar later is er de vaststelling dat in heel wat academies 'podiumkunsten' onvoldoende infrastructuur aanwezig is om de nieuwe instroom van 6- en 7 jarigen te organiseren, er geen aangepaste leerplannen beschikbaar zijn en leerkrachten veelal niet specifiek/voldoende geschoold zijn om deze doelgroep te 'onderwijzen'.
Een klein(?) detail!!!!, bij de opmaak van het decreet van 1990 koos de sector uitdrukkelijk voor lestijden van 60' (deelbaar door 2,3 en 4) en......het invoeren van groepsgericht individueel lesgeven. Vandaag stellen veel leerkrachten vast dat lestijden van 50' niet handig zijn voor klasgroepen met 3 of 4 leerlingen en zeker niet wanneer je als leerkracht niet overweg kan met groepsgericht individueel lesgeven.

2. De kostprijs van een lesuur is, in de studierichting muziek, nu reeds zeer hoog (zie verslag van het Rekenhof) in verhouding met andere studierichtingen DKO en andere onderwijsniveau's. Het verschil zal alleen maar groter worden door de twee eerder vermelde beslissingen en nog groter worden wanneer kinderen de opleiding kunnen starten met een instrument (kleinere klasgroepen).

3. Zowel de gebruiker (inschrijvingsgeld) als het onderwijzend personeel (ander opdrachtenbreuk) krijgen de rekening gepresenteerd.

De gevolgen van een verhoging van het inschrijvingsgeld (zie discussienota) zijn niet voorspelbaar maar zullen een daling van het aantal gebruikers inhouden van 30 % tot 50% van het huidige leerlingenaantal.
Hoe kleiner de instelling hoe groter de gevolgen op korte en langere termijn.


Is de overheid en het werkveld bereid om alsnog 'out of the box' te denken ?

Zou het niet zinvoller zijn om, in navolging van de huidige programmatiestop, alle uitgaven en inkomsten in het DKO tijdelijk te bevriezen op het huidige niveau, de inhoudelijke vernieuwing een kans te geven, en de impact hiervan te evalueren na 5 à 10 jaar.

Voorbeeld:
alle instellingen werken verder met het huidige urenpakket, administratieve omkadering en werkingsmiddelen of een gemiddelde van de laatste drie/vijf jaar.
de instellingen krijgen de volledige autonomie om binnen de krijtlijnen van de eerste conceptnota te organiseren en te programmeren (incl. Instroom vanaf 6 jaar)
organiseren en programmeren met verplichte wedertewerkstelling binnen de school.
verhoging van inschrijvingsgelden worden beperkt tot de jaarlijkse indexaanpassingen.

Dit zou alle betrokkenen de kans geven zich stap voor stap aan te passen, een 'bloedbad' kan vermeden worden en....... ons dierbaar deeltijds kunstonderwijs is financieel beheersbaar in afwachting van nieuwe ideeën die ons onderwijs wél ten goede komen.






Gast

#345

2012-12-11 14:13

ART is LIFE

Gast

#346

2012-12-11 14:31

Without ART, the earth is just EH...
NC

#347

2012-12-11 15:21

Goed initiatief!
leentje

#348 pfffff

2012-12-11 16:07

Ben alleenstaande mama met 3 kids en ga zelf al niet meer naar muziekschool wegens te hoge kost voor volwassenencursus. Als dit er door komt dan zal ik ook mijn kinderen deze opleidingen moeten ontzeggen. Pffff.
Dirk

#349 Re: n,

2012-12-11 16:11

#1: jos - n,

Een maatschappij zonder creativiteit is gedoemd om ten onder te gaan!!!
Ze kan enkel floreren op een rijke culturele bodem. Kunst & cultuur vormen een onderdeel van de ziel van de nationale identiteit. Het is heel kortzichtig Jos om aan het belang van een gedegen cultuuropleiding voorbij te gaan!

Lieve

#350 verdubbeling inschrijvingsgeld DKO

2012-12-11 18:37

Beste Jos, ook kunstonderwijspersoneel draagt zijn steentje bij en betaalt belastingen en pensioenen.
Er is vandaag niet minder geld dan in de gouden jaren. De crisis is voor een deel te wijten aan gebrek aan vertrouwen, waardoor het geld op de spaarboekjes rot ipv in het economisch circuit te rollen. Een regering die al te veel bespaart werkt dat nog in de hand en maakt de economie helemaal stuk. Er zijn niet genoeg jobs of vakken met een materiële meerwaarde voor iedereen. Een kunstberoep is ook een vak en heeft een materiële én immateriële meerwaarde die voor de economie even belangrijk is als die van de zg. 'echte' vakken. Bovendien zijn we voor deze beroepen niet of veel minder afhankelijk van (buitenlandse) grondstoffen en energiebronnen dan de industrie, terwijl onze kunstprodukten (film, bands en orkesten, beeldende kunst, dans, ...) wel internationale bekendheid genieten. Gezondheidszorg én culturele zorg waren altijd het fort van Europa, die twee sectoren mogen en zullen nooit mekaars vijand zijn. Het is langs deze kanalen dat welvaart (her)verdeeld wordt. Wat zal de volgende sector zijn waar de overheid dringend moet snoeien? En waar zal het geld dan wel naartoe moeten gaan? Naar afbetalingen van alle rotte bankproducten uit de voorbije jaren?
Vriendelijke groet van een muziekleerkracht (met veel volwassen leerlingen uit de medische sector) + werknemer van een distributiebedrijf