lievevrouwestraat-ranst

J.H.S. Van Camp

/ #64 "afdwingen" studie veel belangrijker dan petitie !

2015-02-02 17:07

Van petities en referenda zouden politici al lang moeten weten dat ze weinig tot niets opbrengen.

Je zal met informatie en feiten op de proppen moeten komen om het 'verkeerde' gemeentebestuur te overtuigen om iets significant aan de verkeerssituatie veranderd te krijgen, of tenminste een onafhankelijke studie (want studies kan je nog steeds laten schrijven ifv je voorkeur) (Tine Muyshondt, die in de Lievevrouwestraat woont ..... moet er nog een tekeningetje bij ?? én bij CD&V weet men ook wel waar haar leden wonen).

Stel je vragen (onderzoek) wat er gebeurt/ hoe het 'algemeen' gebruikt traject is als je (bvb) :

- van Lier (ring) komt en naar 'Ter Straten' wil. 

- als van de E34 (vanuit richting Hasselt) naar 'Ter Straten' wil. (wie neemt de Bistweg ? Zeker degenen die hem kennen, niet !).

- tientallen andere voorbeeldtrajecten.

Doe de test met je GPS, google maps, andere routeplanners .... en stel de verschillende parameters telkens anders in. De meeste van die apps houden je zolang mogelijk op een hoofdweg (i.c N116) of kortste/snelste (Ranstsesteenweg en recht door het dorp van Ranst en niet via Broechem). ((de oranje en gele straten, zie hieronder))

Bevraag mensen en argumenteer, verzamel die info .... . Dit lijkt me veel meer overtuigender dan enkele honderden handtekeningen. Stel een vragenlijst op en ga met enkele militanten in het dorp mensen bevragen. Zij die zich storen aan de huidige situatie zullen zeker enkele minuten tijd nemen om jullie te woord te staan en jullie vragen te beantwoorden, hun argumenten te geven.

Bevraag ook de handelaars ! Het mag geen eenzijdig verhaal worden.

Kijk ook eens naar het stratenplan van de gemeente : 

http://www.ranst.be/images/upload/Wegenkaart/stratenplanranst.pdf

Op dat stratenplan worden de oranje en gele gekleurde wegen/straten als resp. hoofdweg en doorgangsweg aangeduid : en welke straat van Ranst centrum staat in het geel : juist ja : Lievevrouwestraat (en molenstraat). Deze info wordt ook gebruikt door ontwikkelaars van routeplanners/navigatiesystemen.

Het gegeven van de herinrichting van de Lievevrouwestraat en het al dan niet 'sens unique' maken, hangt in een veel breder kader dan momenteel door jullie partij ingekaderd wordt.

De petitie zal ik niet steunen, omdat ze veel te onduidelijk is ...... 

Doch ... wil ik aandringen op een burgerinitiatief om de nodige handtekeningen te verzamelen opdat de gemeente gedwongen wordt een agenda-punt op haar agenda te plaatsen, m.n. mobiliteit (lees de website van de gemeente : http://www.ranst.be/mobiliteit-en-veiligheid/mobiliteit). Geen visie, enkel wat gegevens over buslijnen. De gemeenteraad  moet (1) haar mobilitietsplan eens ernstig onder de loep nemen en (2) publiceren. Parallel (3) : SAMEN met de provincie voor o.a. de N116 en N14 (staat wegdek, afregelen verkeerslichten, onderhoud fietsstroken, invoegen ronde punten, inzet van verkeersregelaars op N116 bij calamiteiten op de E313/34 ...) en (4) de Vlaamse overheid (betere bereikbaarheid van KMO-zones vanaf de snelwegen (zowel vanaf parkings op E34, als knooppunt E34/314 zijn er opties) om de N116 te ontlasten incl aanliggende woonwijken.

Belet dat de gemeenteraad eerstdaags een knoop zal doorhakken, 'dwing' ze eerst uitgebreid te debateren over een volledig mobiliteitsplan.

TIP : verander de petitie in een burger-initiatief, wat veel efficiënter zal werken.

Met vriendelijke groeten,

J.H.S. Van Camp