Neen aan rekeningrijden voor personenwagens!

Quoted post

GG

#165 Een andere kijk op mobiliteit

2014-02-09 10:32

Ik zal deze petitie niet tekenen. Kilometerheffing is een goed initiatief en laten we hopen dat het er uiteidenlijk ook doorkomt. In België worden jaarlijks 4,7 miljard vrachtwagenkilometers verreden door Belgen, en 3,5 miljard door buitenlanders (TML Studie Leuven) en rijden 6.5 millioen buitenlandse voertuigen < 3.5 tons (dus personenwagens inbegrepen) over onze wegen t.o. 5.8 million belgisch ingeschreven voertuigen. Die betalen vandaag niet mee aan het gebruik en onderhoud van ons wegennet - intengendeel - zij dragen aanzienlijk bij aan de sleet en schade en vergroten het file en ongevallen probleem. Als we met een intelligente kilometerheffing dit verkeer Kunnen begeleiden naar periodes van lag gebruik (bvb vrachtverkeer gratis tussen 22:00 en 06:00 uur) en de ochtend en avond pieken kunnen ontlasten van verkeer dat op die uren niet noodzakelijk op de weg moet zijn (gepensioneerden, distributie en meer gebruik maken van openbaar vervoer) dan Kunnen we daar allemaal alleen maar beter van worden. Blijkbaar maakt niemand zich druk om alle zomers te betalen op franse wegen maar stelt men Fransen vrij van dezelfde verantwoordelijkheid.

Reacties


Gast

#166 Re: Een andere kijk op mobiliteit

2014-02-09 10:37:51

#165: GG - Een andere kijk op mobiliteit

nu betaal ik 220 straks 1350 euro dan mogen ze mijn uitstapjes naar andere steden vergeten (koopkracht enz verminderd) blijf ik thuis en straffen ze mij, om nu al 40 jaar gewerkt en belastingen te hebben betaald ik ben 54 jaar en ze zullen mij doen werken en betalen tot mijn 62, Als je bulkt van het held is het niet erg als meer moet betalen voor mij wel

Misnoegd

#170 Re: Een andere kijk op mobiliteit

2014-02-09 10:44:25

#165: GG - Een andere kijk op mobiliteit

Akkoord met je laatste stelling:

Ik denk dat aan de reacties hier te lezen wel duidelijk te zien is dat de bevolking het beu is de kost voor buitenlands vervoer op onze wegen te dragen. Maar waarom moet een kilometerheffing evenzeer weer ten koste gaan van de werkende bevolking? Wordt deze niet reeds voldoende uitgemolken?

Er zijn andere  mogelijkheden om de verantwoordelijkheid van buitenlands vervoer ook door hun te laten dragen, en niet door de gewone bevolking.

Het gevaar in deze kilometerheffing ligt erin dat de "overheid" weer een poort openzet naar meer inkomsten en belastingen van de bevolking. Dit hebben we in het verleden vaak genoeg gezien (de laatste GASwet aanpassing is ook hier weer een mooi voorbeeld van).

In theorie klinkt je stelling aannemelijk, in praktijk denk ik dat we zeer argwanend moeten zijn naar de drijfredenen waarom de hoge heren in Brussel dit beslissen. Verdoken agenda's zijn in dit landje schering en inslag.