Gentse ondernemers vragen progressieve coalitie

Beste onderhandelaars van Voor Gent & Groen,

Wij zijn Gentse ondernemers die maatschappelijk zeer betrokken zijn. Het felle debat rond de Gentse coalitievorming beroert ons. Daarom willen wij onze stem laten horen.

Ondernemer zijn is voor ons jobs creëren, klanten tevreden stellen, innoveren en winst maken. Niet in de eerste plaats om onze aandeelhouders tevreden te stellen of bonussen uit te betalen, maar om onze bedrijven gezond te houden.

Maar ondernemen is voor ons evengoed onze klimaatimpact naar beneden brengen, het milieu niet schaden, natuur en biodiversiteit vooruit helpen. Is ook inclusief ondernemen, het geluk van onze werknemers, de betaalbaarheid van onze diensten en producten. Is zo lokaal mogelijk produceren en verkopen. Is coöperaties vormen.

Wij hebben ambitie, veel ambitie. Niet om de meest winstgevende te zijn. Maar om een bloeiende economie te verzoenen met een leefbare planeet en een eerlijke samenleving. Daarin willen we vanuit Gent voorop lopen, het voorbeeld geven, ook internationaal.

In de Gentse coalitie van OpenVLD, Vooruit, Groen en CD&V vonden wij de voorbije 12 jaar een bestuur dat al deze zaken ook belangrijk vindt. Dat veel begrip en sympathie toont voor onze visie op ondernemen. Dat bedrijven zoals de onze kansen gaf en een duw in de rug.

Wij zitten niet te wachten op een stadsbestuur dat de belastingen zo laag mogelijk wil krijgen en voor wie de zwarte nul een fetisj is. Wij vragen geen tax cuts maar wel tax shifts, die duurzaam en sociaal ondernemen belonen. Een stadsbestuur dat investeert, geen bestuur dat angstvallig de hand op de knip houdt, ten koste van zijn burgers en ondernemers.

Wij vragen geen stadsbestuur dat denkt dat winkels en ondernemingen alleen kunnen floreren als klanten en leveranciers met de auto voor de deur kunnen parkeren. Gent heeft het voorbije decennium juist het tegenovergestelde bewezen, en daar zijn we fier op. Wij ondernemen graag in gezonde lucht.

Gent is Gent omdat we de Volvo hebben, en Arcelor, en de Coca Cola. Maar nog meer omdat we al die progressieve lokale ondernemers hebben, die eigenzinnig zijn, die nieuwe dingen proberen, korte keten, circulair, in België gemaakt, en wat al niet. Wij als duurzame lokale ondernemers bouwen aan de stad en geven haar een smoel.

Gent is Gent omdat het bestuur spreekt met de multinationals, de projectontwikkelaars en de machtige werkgeverslobbys, maar evengoed met ons, de lokale, duurzame ondernemer. Wij voelden ons de voorbije 12 jaar belangrijk. En we willen dat graag zo houden.
Het is duidelijk dat er in andere steden, met andere partijen aan de macht, ander economisch beleid wordt gevoerd. Waar ondernemers zoals wij veel minder gehoord worden, waar alleen de klassieke, grote spelers gewicht in de schaal kunnen werpen.

Wij willen het in Gent niet die weg zien opgaan. Laat Gent maar zijn eigen koers varen, met zijn eigen progressieve economische visie, lokaal, sociaal en duurzaam. De ingeslagen weg de volgende jaren verder zetten met hetzelfde team aan het stuur is voor ons de beste turbo om onze grote ambities vaart te geven.

Murielle Scherre, La Fille d'O

Leen Van den Neste, vdk bank

Wouter Van Besien, vdk bank

Tom Michels, Flordi

Thomas De Maeseneer, Hota

Lieven D'hont, Wijdelen

Bruno Deraedt, Bast

Boer Rony, CSA/Zelfoogstboerderij Oogstgoed - Gentbrugge

Hilde Vanwildemeersch, Woonder

Soraya Wancour, Studio AMA

Arno De Mol, restaurant Lokaal

Paulien Verhaest, Blommm

Sophie De Somere, ONBETAALBAAR

Esther Laga, Hitch-tools

Liesbeth Janssens, Lab15

Helen Blanchaert, helen b

Luc De Bruyne

Nathalie Van Laere

Gentse progressieve ondernemers    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Gentse progressieve ondernemers alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: