Zeg nee tegen azc Brunssum
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS |
/ #2596 Het ware gezicht van Extreem Rechts2015-12-05 12:23Sylvana Simons: Zwarte Piet hoeft niet meer terug te komenKijken: Presentatrice beargumenteert helder waarom de knecht van Sinterklaas écht niet meer kan ... Hulpsint uit Ommen blijft hardnekkig aan 'traditie' vasthouden ... Jeroen Pauw komt verrassend uit hoek en doet duit in zak tegen Zwarte PietHet is pakjesavond maar de discussies over Zwarte Piet gaan door. In Pauw heeft Sylvana Simons vrijdagavond weer eens helder uitgelegd wat er moet gebeuren met de kindervriend, namelijk landelijk beleid maken om hem definitief te veranderen. De rest van de samenleving zou dan vanzelf volgen. In een discussie met een hulpsint uit Ommeren krijgt zij versterking uit verrassende hoek, namelijk Jeroen Pauw zelf. Simons legt nogmaals uit waarom Zwarte Piet echt niet meer kan en hoe het invloed op haar persoonlijk maar ook op vele andere Nederlanders heeft. "Ik zou willen dat ik kon uitleggen hoe ik al mijn hele leven en met mij velen tussen september en december ons bewegen door het publieke domein. Ik sprak laatst een vriendin van mij. Die heeft een afro en ging naar een feestje. Ze zei: 'ik doe geen rode lippenstift op en geen gouden oorbellen in want we weten allemaal wat er dan gebeurt'. Daarnaast pleit de presentatrice voor verandering via het Sinterklaasjournaal. Dat zou als 'kompas' moeten fungeren voor de samenleving. "(...) Het Sinterklaasjournaal heeft bij uitstek de functie en mogelijkheid. We hebben het hier over iets sinds de zestiger jaren. Dat vind ik een enorm zwaktebod. Ik vind het armoe van ons land. Met één keer door een regenboog varen is alles opgelost. Er is een roep en vraag maar 'we' doen het niet. De reden dat je als Sinterklaasjournaal of organisatie dat niet doet, dát is waar dit debat werkelijk over gaat." Wel zegt Simons het jeugdsentiment en herinneringen die bij het Sinterklaasfeest komen te begrijpen maar dat het tijd wordt voor een inclusief feest voor álle Nederlanders. Zij gaat in discussie met een hulpsint uit Ommeren die verklaart vast te willen houden aan de traditie simpelweg omdat het traditie is. Ook vraagt hij zich af wat voor kleding mensen die voor Zwarte Piet worden uitgemaakt dan aantrekken want 'hij ziet er toch heel anders uit'. "Weet u wat ik heel pijnlijk vind en ik kan er heel emotioneel van worden soms. Ik zit hier aan tafel te vertellen over pijn. Het is misschien een pijn die u niet kunt voelen en een pijn die u niet kunt begrijpen maar ik geef het wel aan. Wat u vervolgens doet is zeggen: 'u hebt pijn...maar...ja ik hoor het wel...maar'. Wanneer de hulpsint daarop antwoordt waarom Simons zelf niet als gekleurde piet de straat op gaat, wordt het zelfs Jeroen Pauw te veel. "Ik vind het een beetje ongemakkelijk om nou heel scherp tegen jou te doen maar dit is toch eigenlijk een beetje onzin wat je nu uitkraamt. Je hoort toch dat er iemand is die zegt: 'Ik word gekwetst en ik praat niet alleen namens mezelf maar namens veel andere mensen. En dit is niet één iemand. Als je enige interesse voor dit onderwerp hebt, weet je dat we de afgelopen jaren hierover praten. Dan kun je toch niet zeggen: 'maar ga dan eens zelf Zwarte Piet spelen?'." |
|
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!
Respecteer de euthanasiewet
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
64455 Gemaakt: 2023-01-17
Help mee om het Openluchttheater Valkenburg open te houden!!
5146 Gemaakt: 2024-11-10
Respecteer de euthanasiewet
4753 Gemaakt: 2024-11-02
Maak van het strand opnieuw een rijke vindplaats voor schelpen en fossielen. Zoekplezier voor jong en oud.
423 Gemaakt: 2024-11-09
JA, voor het BEHOUD van uw NMBS-seniorenbiljet - 19 november '24 om 11.30u (station OOSTENDE)
3517 Gemaakt: 2023-04-12
Kortsnuiten Blijven Bestaan
1474 Gemaakt: 2024-10-23
Stop de fusie tussen het DBC en de Triade/Atlas College
1004 Gemaakt: 2024-02-19
EVMC moet blijven bestaan op de huidige locatie!
776 Gemaakt: 2024-11-07
Brandbrief niet passend onderwijs
181 Gemaakt: 2024-11-03
Steun Poptempel De Kuip
1627 Gemaakt: 2024-10-12
Hou Bambrugge leefbaar! Geen nieuwe grote verkaveling meer!
100 Gemaakt: 2024-11-09
Schoolplein IKC Klimboom
89 Gemaakt: 2024-11-14
“Geef Kwetsbare Kinderen in Twenterand Betrouwbaar Leerlingenvervoer!”
82 Gemaakt: 2024-11-13
Samen in actie voor een veilige fietsenstalling Arnhem Centraal Sonsbeekzijde
629 Gemaakt: 2024-09-14
Petitie tegen betaald parkeren in Amstelveen
77 Gemaakt: 2024-11-15
Zuidplas zeg STOP, tegen de flexwoningen flop!
455 Gemaakt: 2024-11-03
Zwembad de Trans moet open blijven!
1051 Gemaakt: 2024-10-31
nieuw perspectief Leermolensenk Rozendaal
90 Gemaakt: 2024-10-29
Duivensport bij Brabant/Zeeland.
54 Gemaakt: 2024-11-10
Juridische erkenning van Indentured labour als misdaad tegen de menselijkheid
74 Gemaakt: 2024-11-06