Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1751

2015-11-20 21:52

'Je blindstaren op vluchtelingen is misleidend'

Video: terrorisme-expert Beatrice de Graaf legt bij Pauw uit waarin de Nederlandse terreurbestrijding afwijkt van de Franse

Zaterdagavond zond de NPO een speciale uitzending van het VARA-programma Pauw uit naar aanleiding van de aanslagen in Parijs. Jeroen Pauw spreekt met minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders, terrorisme-expert Beatrice de Graaf, militair historicus Christ Klep en Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam. Allen benadrukken zij het belang van koele hoofden en een sterk maatschappelijk middenveld, omdat terreurgroeperingen als IS juist tweedracht proberen te zaaien.


Gast

#1752 Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 05:32

#1748: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re: Re: Re: te 

 ik toon het je aan en je weet heel goed wat ik bedoel. Zeg ik iets slechts over links, dan is het ja kijk dan naar rechts zoveel erger wat die doen. Het feit dat je je weer oprecht zegt al genoeg voor mij.


Gast

#1753 Re: Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 08:56

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1754 Re: Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 10:50

#1752: - Re: Re: Re: Re: Re: te 

 Ik vraag je juist om het aan te tonen en dat doe je niet. Het enige dat je doet is zeggen  "dat weet je zelf ook" — dat is geen aantonen, dat is je er met een Jantje-van-Leiden vanaf maken. Nee, ik weet het niet. Kan het ook niet weten, want het klopt niet wat je zegt. Daarom vraag ik je juist om me aan te tonen waar jij me van beschuldigd. Maar dat doe je dus niet. Kun je dus niet. Voor de zoveelste keer.

Als je niet in staat bent om te bewijzen dat je beschuldigingen terecht zijn, moet je die beschuldigingen niet uiten. Heel eenvoudig, heel duidelijk, heel normaal.

Jij zegt: "Zeg ik iets slechts over links, dan is het ja kijk dan naar rechts zoveel erger wat die doen". Dat is dus precies niet wat ik doe, maar wat jij juist doet. Ik hou alleen een spiegel voor en laat zien dat rechts geen recht van spreken heeft omdat ze zichzelf ook bezondigen aan datgene wat ze anderen voor de voeten werpen. Je kunt je afkeer niet uitspreken over wat mensen in een asielzoekerscentrum elkaar aandoen als je zelf dat asielzoekerscentrum en haar bewoners met vuurwerkbommen ligt te bekogelen, ruiten ligt in te gooien, auto's in brand loopt te steken, hakenkruizen op muren, ramen en deuren loopt te schilderen, enz..

Je kunt niet partijen, CBS en media beschuldigen van het goochelen met cijfers, als je zelf cijfers verzint, cijfers presenteert die aantoonbaar niet kloppen. Je kunt niet partijen verwijten te weinig te doen aan de vluchtelingenproblematiek als je zelf geen oplossingen aandraagt of alleen maar met oplossingen aankomt waarvan je zelf weet dat die onhaalbaar zijn. Wie zonder zonden is zou eventueel een steen kunnen werpen.

Het grote verschil is, en dat heb ik je wel laten zien, dat de incidenten met asielzoekers vrijwel uitsluitend tegen elkaar gericht zijn en zelden buiten het azc plaatsvinden, terwijl de incidenten van extreem rechts stuk voor stuk gericht zijn tegen de asielzoekers en de centra. Een toch wel heel groot verschil, lijkt mij.

Dus vraag ik je nogmaals om mij aan te tonen waar ik gezegd heb dat vluchtelingen niets fout kunnen doen. Kun je dat niet,  dan moet je je mond houden. Mensen iets verwijten wat alleen maar in jouw hoofd bestaat is verwerpelijk.


Gast

#1755 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 11:24

#1754: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re: Re: Re: Re: Re: te 

 nou ik blijf het niet zeggen en aantonen nee ik ga niet de stukken opnieuw plakken wat jij al hebt geplakt en mijn verweer. Terug lezen. Het gaat niet om 1 ding wat je zegt. Het is de hele tijd hetzelfde. Wat ik ook zeg je verweer is met stukjes plakken met de meningen van andere mensen. 


Gast

#1756 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 11:25

#1755: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te 

 en als jij vind dat het in mijn hoofd zit en dan verwerpelijk is. Zeg je eigenlijk ik mag geen mening hebben. Dit is mijn mening. Klaar

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1757 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 12:14

#1755: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te 

 JE HEBT NOG NIETS AANGETOOND, DROPLUL. DAT VRAAG IK JE TOCH?!?!?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1758 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te

2015-11-21 12:16

#1756: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: te 

 En weer leg je me woorden in de mond. Ben je nu werkelijk zo achterlijk of doe je maar alsof, gewoon omdat je geen andere hobby hebt?

Ik zeg dat jouw aantijgingen tegen mij in jouw hoofd zitten, omdat die in de berichten nergens te vinden zijn. Dat heeft niets met jouw mening te maken. Fantasie is geen mening.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1759

2015-11-21 12:18

Democratie als antigif tegen islamitische varianten van fascisme

 

Aanslagen in het Westen zijn geen incident meer maar zullen onderdeel vormen van het dagelijks leven. Tot die slotsom komen meer en meer mensen na de aanslagen in Parijs. Die zijn gepleegd op instigatie van Islamitische Staat (IS). Dit wordt niet betwist nadat hij daarvoor heldere motieven heeft aangevoerd en ook voor het laten neerstorten van een Russisch vliegtuig in de Sinaïwoestijn. Bovendien kwamen in Parijs de aanslagplegers uit Europa in tegenstelling tot de Arabieren die in 2001 in New York de torens van het World Trade Center lieten instorten. Zij in Parijs vormden slechts een miniem deel van in Europa opgegroeide potentiële terroristen. Overal in Europa liggen regelmatig voorkomende terroristische acties in het verschiet. 

De opzet van IS om angst te kweken en daarmee druk uit te oefenen om westerse oorlogshandelingen in het Midden-Oosten te doen stoppen. Bang zijn we zeker, zozeer zelfs dat in paniekreacties is opgeroepen tot onzinnige sluiting van onze grenzen. Maar zwichten voor deze terreur zal het Westen niet doen. Een gevolg van de acties in Parijs is echter dat er eindelijk op grotere schaal aandacht ontstaat voor de echte achtergronden van conflicten in het Midden-Oosten en niet alleen op kleine websites zoals Krapuul. 

Radicalisering
Zo heeft ontrafelaar van drogredeneringen Mihai Martoiu Ticu een goed achtergrondverhaal. Daarin merkt hij op:

Bijvoorbeeld dat het Westen tirannen in islamitische landen in het zadel helpt en houdt; dat de tirannen de welvaart in het voordeel van het Westen gebruiken, niet voor het welzijn van hun eigen mensen; dat het Westen Israël de hand boven het hoofd houdt; en – let op – dat Het Westen volkenrecht schendt en de wereld dubbele standaarden oplegt.

In dergelijke situaties van groot onrecht is radicalisering haast vanzelfsprekend. Martoiu Ticu vertelt uit eigen ondervinding.

Ik was ook een radicaal. Tijdens de anticommunistische revolutie in Roemenië zocht ik voor drie dagen en nachten naar wapens om zoveel mogelijk communisten uit te roeien. En als ik wapens zou hebben gevonden, zou ik het ook gedaan hebben. Ik was dus een fanatiekeling, in de naam van vrijheid, democratie en mensenrechten. Mijn verhaal zegt iets over onderdrukte mensen: zij zoeken net zo lang totdat ze een bevrijdende ideologie vinden. En ze pakken de makkelijkste ideologie.

Minkukels
Is de ideologie van IS een gemakkelijke? Het heeft er wel alle schijn van. De structuur van IS is sterk hiërarchisch. Je hoeft zelf niet na te denken, dat wordt van bovenaf voor je gedaan. En kracht wordt verheerlijkt, wat aantrekkingskracht heeft op minkukels. Eindelijk kunnen zij zich ook sterk voelen. In de adoratie van kracht past het gebruik van extreem geweld. Onthoofdingen dienen niet alleen ter bestraffing maar vormen tevens een symbool van de straffe hand die nodig is om een nieuwe ‘paradijselijke’ maatschappij te creëren. Die is er alleen voor de ware gelovigen die niet mogen twijfelen. De ideologie van IS lijkt met deze kenmerken op fascisme. In de plaats van het uitverkoren volk, dat ‘Lebensraum’ claimt, komt het correcte geloof. 

Hoewel de IS-ideologie een simpele is, is ze niet gemakkelijk te bestrijden. Het eraan gerelateerde fascisme in Europa steekt ook nog steeds regelmatig de kop op. Ik zal geen namen van hedendaagse haatpredikers noemen, die zijn welbekend. Maar tegen bewegingen als die van IS kan uiteindelijk slechts democratie een structureel alternatief vormen. Warempel burgemeester Ahmed Aboutaleb betoogde dat in het programma Buitenhof en vormde daarmee een lichtpunt tegenover roep om en gebruik van veel wapengekletter, inclusief dat van François Hollande, president van Frankrijk. 

Democratie
Democratie is op de eerste plaats een instrument voor de bescherming van minderheden. Zo heeft Michel Foucault terecht opgemerkt dat in een ware democratie iedere volwassene met zijn of haar geliefde moet kunnen huwen. Dat gaat overigens voor veel ‘democratieën’ vooralsnog te ver. Maar zelfs een eerste stap in de vorming van een democratie ontbreekt in de meeste landen in het Midden-Oosten: verkiezingen met meerdere partijen. Erger nog, zoals al opgemerkt, de tirannen in het Midden-Oosten worden door het Westen gesteund. Saoedi-Arabië, het land dat dit jaar als eerste een onthoofding heeft voltrokken, is hierbij exemplarisch. Democraten in alle landen in het Westen moeten er daarom bij hun politieke vertegenwoordigers op aandringen dat zij ‘nadrukkelijk vragen’ om verkiezingen in Saoedi-Arabië aan de sjeiks daar. Anders komt Willem Alexander er niet meer op bezoek en volgen meer sancties. 

Daarnaast dient democratie de internationale rechtsorde te ondersteunen. Ook ooit door velen bejubelde leiders horen na overweldigende evidentie van machtsmisbruik en misleiding om een oorlog in Irak te voeren ondanks niet aanwezige massavernietigingswapens voor de rechter verantwoording af te leggen. Voor George Bush ligt dat moeilijk omdat de VS het Internationaal Strafhof niet erkent voor Amerikaanse staatsburgers, maar voor Britse Tony geldt zeker: Blair moet naar Den Haag voor oorlogsmisdaden. 

 

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1760

2015-11-21 12:19

Engelse tiener veroordeeld omdat ze tegen ISIS wilde vechten

 

De 18 jaar oude Silhan Özçelik uit Londen is door een Engels rechtbank veroordeeld tot 21 maanden gevangenisstraf omdat ze zich aan wilde sluiten bij de PKK. Silhan is geboren in Londen, maar van Koerdische afkomst. In 1993 verhuisden haar ouders naar Engeland. Silhan reisde op 17-jarige leeftijd af naar Brussel, waar ze hoopte deel uit te kunnen gaan maken van de  vrouwenbrigades van de PKK.  Bij eerdere pogingen zich aan te sluiten bij de Koerdische bevrijdingsorganisatie was Silhan afgewezen, de eerste keer omdat ze te jong was, de tweede keer omdat haar besluit “te emotioneel genomen” zou zijn.  

Silhan raakte op 13-jarige leeftijd gefascineerd door de PKK, nadat ze een film over het leven van een Koerdische strijdster had gezien. Vorig jaar raakte ze diep onder de indruk van de slag om Kobane en besloot ze zich aan te sluiten bij de PKK, wiens Syrische filiaal, de PYD/YPG, er het afgelopen jaar in is geslaagd ISIS langzaam maar zeker terug te dringen. De EU en de VS beschouwen de PKK echter als een terroristische organisatie. Een poging tot aansluiting wordt dan ook gezien als een misdrijf.

Silhan schreef aan haar familie dat:

“I have been thinking about this for many years. I have been wanting to join for many years. Furthermore I am leaving my diary, and it is written in my diary … I wrote, every minute, how much I wanted to become a militant, how much I wanted to become a guerrilla, are all written in those pages…Maybe I will go to Kobani, or I will not go. That is a different matter. It is up to the PKK to decide. But I see myself as a fighter, I see myself as a militant, a guerrilla.”

De rechter kon het niet laten deze dappere, maar wat onbesuisde jonge vrouw voor rotte vis uit te maken door haar te betitelen als een “domme, onbekwame en buitengewoon oneerlijke jonge vrouw”. Hij voegde er aan toe dat de straf “gezien de bijzondere omstandigheden van deze zaak” een stuk lager uitviel dan normaal het geval zou zijn.

 

Bron

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1761

2015-11-21 12:21

Griekse kustwacht prikt vluchtelingenboot lek

Turkse regering houdt Grieken verantwoordelijk voor zinkende boot met video als bewijs 

De Turkse regering beschuldigt de Griekse kustwacht van het tot zinken brengen van een boot met vluchtelingen. Met een video- die eerder deze maand gemaakt is maar zaterdag gepubliceerd - als bewijs.

In bovenstaande video is te zien hoe een Griekse kustwacht met een stok in de boot prikt. Het is niet helemaal duidelijk wat er gebeurt omdat de beelden van slechte kwaliteit zijn. 

Vervolgens zie je de boot half zinken en ouderen de jonge kinderen in de lucht houden. De Turkse kustwacht redt de 58 Syrische opvarenden uit het zinkend vaartuig. Volgens de Standaard zou de Griekse admiraal Athanasopoulos de beelden gezien hebben maar is er nog geen officiële reactie.

 
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1762

2015-11-21 13:05

Protestsong du Jour: F*ck the PVV

 

“De Groninger muzikant Obed Brinkman releaste vrijdag 20 november zijn nieuwe single “Fuck de PVV” onder zijn artiestennaam “O-Bat”. De track is door hem geschreven als aanklacht tegen de ideeën van Geert Wilders en zijn PVV. De track wordt vergezeld van een videoclip die is geschoten in de wolkenfabriek. Aan de videoclip hebben zo’n 35 groninger muzikanten, dichters en gelijkgestemden meegedaan.”

VIDEO

Nota bene op de dag dat ’s Lands bekendste protestzanger Armand overleed bracht O-Bat dit eigentijdse protestnummer uit, met een rake tekst, goed getimed op een energiek ska-arrangement.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1763 Zo kan het ook:

2015-11-21 13:12

Rojava, een feministisch Utopia in het Midden-Oosten

Hoe charmant is de revolutie in Koerdistan?

Voor de goede orde: alles wat nu volgt is waar. Sterker, ik heb het met eigen ogen gezien. (Het lijkt me goed dat nadrukkelijk te zeggen, want het verhaal is bijna te krankzinnig om te geloven.)

In het noordoosten van Syrië, in het hart van 's werelds gevaarlijkste oorlogsgebied, te midden van chaos en barbarij, omringd door de hoofdafsnijders van Islamitische Staat, is een soort Utopia aan het ontstaan. 'Rojava' is de Koerdische naam van deze oase.

De nieuwe samenleving-in-wording lijkt het volmaakte tegendeel van wat we in deze regio vol dictaturen, vrouwenonderdrukking en politieke islam gewend zijn. De bestuursvorm is een half-anarchistisch model van democratie van onderop. Ecologie, secularisme, multiculturele tolerantie en vooral een tot in de haarvaten van de samenleving doorgevoerd feminisme vormen de kernwaarden van de 'Revolutie van Rojava'.

Pril

Feminisme en radicale basisdemocratie onder de giftige rook van het kalifaat

Alle hoge posten worden in duobaan vervuld door een man en een vrouw, gekozen lichamen kennen een quotum van 40 procent vrouwen. Jong en oud krijgen de filosofie ingeprent van jineologie, de leer van gelijke rechten van man en vrouw ('jin', in het Koerdisch). Feminisme en radicale basisdemocratie onder de giftige rook van het kalifaat! Ik verzin dit niet.

Waarom heeft u nog nooit van Rojava en zijn verbazingwekkende revolutie gehoord?

Misschien omdat het allemaal heel pril is. De 'autonome regio' Rojava werd pas twee jaar geleden opgericht, nadat Koerdische milities de opstand tegen president Assad hadden aangegrepen om een eigen enclave te vestigen langs de Syrisch-Turkse grens.

Naar het zich laat aanzien hebben ze in Rojava een sterk en oprecht geloof in democratisch confederalisme

Janet Biehl, weduwe van inspirator Murray Bookchin

Maar vooral omdat Rojava een publicitaire en politieke Bermudadriehoek is. Een zwart gat, door geen enkel land gesteund. Aan het zuidelijk front vechten de milities van Rojava met IS. Turkije staat vijandig tegenover Rojava omdat het behoort tot de invloedssfeer van de Koerdische PKK. Om dezelfde reden moet de regering van de Koerdische regio in Noord-Irak (KRG) weinig van Rojava hebben. De KRG knijpt de enclave af en laat maar mondjesmaat buitenlanders toe, journalisten incluis.

Toch stapt een internationale delegatie van 25 activisten, politici, kunstenaars, filmers, schrijvers en journalisten op een maanloze oktoberavond om 21.02 uur in een gammele, roestige schuit om in een minuut de Tigris over te worden gevaren, de sluiproute tussen de KRG en Rojava. Niet eerder zette een buitenlands gezelschap van deze omvang hier voet aan wal.

Slogans

Op bange momenten waan ik me een Harry Mulisch, nippend aan een cuba libre bij het zwembad in Fidel Castro's Havana

De stemming is beheerst gespannen. Dat betreft niet zozeer de dreiging van geweld; we zullen deze week uit de buurt van het front blijven. Het vraagteken in de gedachtewolkjes boven de hoofden van mijn reisgenoten betreft iets anders: aan welk toneelstukje gaan we meedoen?

De conferentie die we bezoeken is door de New World Summit samen met de regering van Rojava georganiseerd. Hetzelfde geldt voor de driedaagse studietour die de delegatieleden door het gebied maken. Embedded zullen we dingen zien en horen die de overheid ons graag wil laten zien en horen. Maar wat krijgen we niet te zien?

Wat bijdraagt aan de twijfel, is de ideologische saus waarmee alles wordt overgoten, de tot vervelens toe herhaalde slogans. In de delegatie worden grappen gemaakt over ons 'Noord-Koreareisje' en op bange momenten waan ik me een Harry Mulisch, nippend aan een cuba libre bij het zwembad in Fidel Castro's Havana.

Inkomstenbron

Vrouwen zijn betere vechters dan mannen

Militielid Axin Walat (21)

Afgezien van een enkele fellow traveler is onze delegatie zeker geen kritiekloze fanclub van de Rojava-revolutie. Maar het blijkt al spoedig moeilijk geen sympathie te krijgen voor de innemende Koerden en hun democratisch avontuur. We bezoeken bibliotheken, filmzalen, jeugdhonken en kunstcentra. We zien hoe de burgers van Rojava proberen midden in oorlogsgebied de cultuur te laten opbloeien. 'In de hel bouwen we het paradijs!', zo horen we theaterschrijver Mohammed Ashaf poëtisch verklaren. Met mededogen zien we de houtje-touwtje-economie van de Rojavaren. Er is hooguit twee uur stroom per dag en in het hotel spoelt de wc niet door. In de kale velden zien we ouderwetse jaknikkers sloom een beetje olie - de voornaamste inkomstenbron - uit de grond pompen.

We ervaren de egalitaire geest die de samenleving doortrekt. 'Gelijkheid, broederschap, vriendschap', in de woorden van minister van Buitenlandse Zaken Amina Osse. Aan de eenvoudige lunch in de binnentuin van het eenvoudige conferentiecentrum zit de minister zonder poeha naast de chauffeur, de tolk, onze 18-jarige gewapende lijfwacht Jeveen en wie er ook maar aanschuift. We horen hoe Jan en alleman zich als onbetaalde vrijwilliger inzet voor de nieuwe samenleving.

Het is verleidelijk een beetje te worden betoverd door de charme van de revolutie, door de stoere meiden van de vrouwelijke 'zelfverdedigingsbrigades', die het dan toch maar mooi opnemen tegen het geteisem van IS, aan het front hier niet ver vandaan. 'Vrouwen zijn betere vechters dan mannen', zegt militielid Axin Walat (21). Haar gestrekte linkerbeen heeft ze niettemin in het verband - kogel van IS. 'Vrouwen hebben wilskracht en geduld. Voor trouwen hebben we geen tijd.'

Nieuwe wereld

staal en rojava New World Summits

Dat we in Rojava kunnen rondkijken, is te danken aan de Nederlandse kunstenaar Jonas Staal. Hij sympathiseert met de Rojava-revolutie en ontwierp een Volksparlement voor Derik, een stad in de Koerdische enclave in Syrië. Het gebouw, een arena onder een koepel van pijlers, biedt plaats aan volksvergaderingen. Het project is onderdeel van de New World Summit. Sinds 2012 bracht Staal representanten van staatloze volken bijeen in Berlijn, Leiden en Brussel. Dit jaar vindt de top plaats in de binnentuin van de gevaarlijkste hotspot op aarde.

De revolutie van Rojava is nog maagdelijk genoeg om er optimisme op te kunnen projecteren. 'Een nieuwe wereld is hier in de maak', verklaart de Spaanse kunstenaar Manuel Beltrán op de conferentie, lichtelijk geëxalteerd. 'Dit is ongelooflijk opwindend. De alternatieve horizon vervult ons met hoop. Voor het Midden-Oosten, voor de hele wereld!'

Maar laten we nuchter blijven. Vragen hebben we immers volop en lang niet allemaal worden ze bevredigend beantwoord.

Hoe zit het bijvoorbeeld met de militie van de autonome regio? De Syrische burgeroorlog heeft van Rojava een gemilitariseerde samenleving gemaakt. Dat is mooi zolang het vreselijke IS rondstruint, maar daarna? Zullen de jonge vrouwen en mannen braaf hun wapens inleveren? Of worden zij straks gebruikt om de eigen bevolking te disciplineren?

En samenhangend daarmee: welke garanties zijn er dat het 'zelfbestuur' echt democratisch wordt, met een oppositie en vrijheid van kritiek? Het systeem is getrapt: de burgers kiezen wijkraden die provincieraden kiezen die een parlement kiezen. Democratie 'van onderop' heet dat, maar het grote gevaar is natuurlijk dat de zo bezongen 'wil van het volk' ergens onderweg naar boven wegsijpelt. Keer op keer stellen we de vraag: hoe voorkomen jullie dat bottom up ontaardt in top-down?

Öcalan

Zeker de academische Koerdenkenners in onze delegatie weten maar al te goed dat de Rojava-revolutie een project is van de Turks-Koerdische PKK en haar Syrische filiaal, de PYD. Het 'democratisch federalisme', het bestuursmodel van Rojava, is door PKK-leider Abdullah Öcalan ontwikkeld op het Turkse eilandje Imrali, waar hij een levenslange straf uitzit.

De PKK heeft een verleden van stalinistische meedogenloosheid. Maar in zijn cel liet Öcalan het marxisme achter zich. Hij las Foucault, Nietzsche en Wallerstein. Veel invloed hadden de boeken van Murray Bookchin (1921-2006), een links-libertaire denker uit de Verenigde Staten. Bookchin kreeg nooit de bekendheid die hij verdiende. Hij was een voorloper van de groene beweging en muntte de term 'sociale ecologie'. Öcalan omarmde Bookchins radicaal-democratisch bestuursmodel, dat de staat omzeilt of overbodig maakt. 'Stateless democracy' is daarom het thema van deze New World Summit.

Öcalan en Bookchin begonnen een briefwisseling. Een ontmoeting in de gevangenis ging niet door vanwege Bookchins gezondheid. Maar Öcalan was om. Hij beschreef zijn nieuwe inzichten in een reeks boeken en na heftig intern debat volgden de gestaalde kaders van de PKK hem, met jineologie en al. Zelfbestuur à la Bookchin was niet alleen goed voor de Koerden, het zou ook de oplossing zijn voor het hele, door sektarische twisten verscheurde Midden-Oosten.

Zelfbestuur zou ook de oplossing zijn voor het hele, door sektarische twisten verscheurde Midden-Oosten

Geboorteverhaal

Dus dat is het bizarre geboorteverhaal van het jonge Utopia: van de New Yorkse Lower East Side via een gevangenis voor de Turkse kust naar het slagveld in het noorden van Syrië.

Als klap op de vuurpijl blijkt Bookchins biograaf, en later tevens zijn levenspartner, lid te zijn van ons reisgezelschap. De 62-jarige Janet Biehl is vooral gekomen om te zien of de idealen van haar Murray worden verwezenlijkt, hier in deze godvergeten uithoek.

Janet zit in het subgroepje waarmee ik Rojava afstruin. De Amerikaanse is een kritische, nieuwsgierige geest - geen gelovige die naar het Beloofde Murrayland verlangt. 'Ik heb sympathie voor de Koerden', zegt ze aan het begin van onze missie, 'maar ik heb zeker geen roze bril. Door een trol op Facebook ben ik al witwasser genoemd. Dat zal me niet overkomen.'

Met Janet bijt ik me vast in de politiek van Rojava. Zit er iets verborgen achter de façade van radicaal zelfbestuur? De tekst van het Sociaal Contract, de voorlopige grondwet, rammelt aan alle kanten. 'Ondraaglijke vaagheid', noemt de International Crisis Group dat in een rapport over Rojava.

Grenzen van het zelfbestuur

Dorpsraden kunnen niet ingaan tegen het Sociaal Contract; onze revolutie is een revolutie van vrouwen

Hakam Khello, voorzitter van het parlement

Bij parlementsvoorzitter Hakam Khello tasten we de grenzen van het zelfbestuur af. Stel, bijvoorbeeld, dat de inwoners van een conservatief Arabisch dorp helemaal geen zin hebben in gelijke rechten voor man en vrouw. Mogen ze dat zelf weten, volgens het beginsel van democratische autonomie? Of wordt van bovenaf de leer van jineologie opgelegd?

De goedlachse Khello maakt zich er met een grapje van af. Maar uiteindelijk moet hij erkennen: 'Dorpsraden kunnen niet ingaan tegen het Sociaal Contract.' Immers: 'Onze revolutie is een revolutie van vrouwen.'

Net zo moeilijk krijgen we de vinger achter de rol van de PYD, de aan de PKK gelieerde partij die drie jaar geleden de overhand kreeg in de Koerdische regio. De PYD lijkt door de PKK besmet te zijn met een centralistisch virus. Koerst uw partij, zo vragen we de 44-jarige premier Akram Hisso, af op een eenpartijstelsel? 'Mijn partij? De PYD is niet mijn partij', antwoordt Hisso met een vermoeid lachje. Hij is lid van de ENKS, een van een handvol politieke partijtjes die met de PYD samenwerken.

Argwaan

Hoe is de alomtegenwoordigheid van een Grote Leider te rijmen met het ideaal van zelfbestuur? 

Daar staan we dan - Janets roze bril veilig in de brillenkoker, maar met de mond vol tanden.

Zo modderen we voort op onze ontdekkingsreis door wonderland. Af en toe ontstaan barstjes in het idyllische beeld. Een tolk die mompelt 'Natuurlijk hebben we een drugsprobleem', als een minister dat zojuist stellig heeft ontkend. Een andere tolk die in de lach schiet en 'Nee, onmogelijk!' zegt, als we van theaterschrijver Ashaf willen weten of een toneelstuk met kritiek op de PYD mogelijk zou zijn. Een rapport van Amnesty International over etnische zuiveringen in Arabische dorpen die door de Koerdische milities op IS zijn veroverd.

Wat zeker argwaan wekt, is de rol van PKK-leider Abdullah Öcalan. Zijn portret kom je in Rojava werkelijk overal tegen, binnen en buiten. Naarmate de dagen verstrijken gaat die tronie - lachende man met zwarte kuif en forse snor - me steeds meer tegenstaan. Op de conferentie bewijst menig spreker lippendienst aan 'Apo' (zijn liefkozende bijnaam) en zijn leer.

Hoe is de alomtegenwoordigheid van een Grote Leider te rijmen met het ideaal van zelfbestuur? De vraag wordt angstvallig verzwegen: Öcalan als olifant in de kamer. Dan moet ik hem maar stellen. Maar de zaalmicrofoon hapert. Ik loop naar voren en spring soepel het toneel op, naar de sprekersmicrofoon.

Dictators

Mensen kiezen er zelf voor zijn foto op te hangen. Bij de dictators die je noemde was dat verplicht

Hadiya Yousef, de vrouwelijke co-gouverneur

Ruim 200 Rojavaren en 24 buitenlandse gasten staren me aan. Dan geef ik een provocerende opsomming van bloeddorstige dictators wier kop óók op elke straathoek hing. Joseph Stalin; Kim il-Sung; Saddam Hussein; Moammar Kadhafi; Bashar al-Assad. 'En dan komen wij hier in Rojava en zien we wéér overal het portret van één man. Wat nou democratie-van-onderop?'

Een beetje vrees ik nu met pek en veren besmeurd de New World Summit uit gedragen te worden, maar nee. Hadiya Yousef, de vrouwelijke co-gouverneur, slaakt een zucht en legt uit: 'Het gaat ons niet om de persoon. Apo belichaamt voor ons een filosofie. Bovendien kiezen de mensen er zelf voor zijn foto op te hangen. Bij de dictators die je noemde was dat verplicht.'

Als ik terugkeer naar mijn stoel staan de Koerdische mannen in mijn rij - Öcalan-fans ongetwijfeld - voor me op om me te laten passeren. Bemoedigend lachen ze me toe, mijn buurman geeft me nog maar eens een hand. Zoals gezegd, het is moeilijk niet verkikkerd te worden op de Koerden.

Buiten zie ik Janet Biehl staan, een beetje verloren in de tuin. Een traan biggelt haar over de wang. Troostend leg ik een arm om haar schouder. 'Ach, had Murray dit maar kunnen meemaken', snikt ze. Ik volg haar blik naar haar hand. Ze heeft een oude ID-kaart van Bookchin vast, met zijn fotootje. 'Hij had zulke mooie ogen.'

Maar wat Bookchin van Rojava gevonden zou hebben, dat kunnen we niet weten. Wat Janet ervan vindt is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde. De twee waren het vaak genoeg oneens. Worden Bookchins idealen verwezenlijkt, hier in Rojava? 'Ik weet het nog steeds niet', zegt Janet peinzend, aan het einde van de week. 'We hebben niet alles kunnen zien, we hebben niet iedereen gesproken.'

Positief was dat parlementsvoorzitter Hakam Khello, nadat ze op de conferentie haar praatje had gehouden over Murray Bookchin, opstond en vroeg: hoe kunnen we voorkomen dat bottom up ontaardt in top-down? 'Dat een man die zelf in een toppositie zit dat vraagt! Dat was bemoedigend.'

Fouten

Inderdaad krijgt de internationale delegatie van de Rojavaren telkens te horen: wijs ons alsjeblieft op onze fouten. Maar gebeurt dat ook?

Katerin Mendez, feministisch gemeenteraadslid uit Malmö, wijdt in haar inleiding op de New World Summit lovende woorden aan de Rojavarevolutie en schetst verder een inktzwart beeld van de Zweedse samenleving, waar racisme, seksisme en discriminatie van minderheden volgens haar aan de orde van de dag zijn. 'Elk jaar worden zeventien vrouwen vermoord!'

'Maar zeventien?', reageert vanuit de zaal Akram Mahshosh, de Arabische vicevoorzitter van het parlement, duidelijk geïrriteerd. Naderhand tik ik hem op de schouder: wat bedoelde hij nu eigenlijk? 'Ze kritiseerde haar eigen land alleen maar', zegt Mahshoh. 'Totaal overdreven. Zweden is de beste democratie ter wereld. Er is geen oorlog, de mensen hebben alles. Zeventien vrouwen? Bij ons worden er veel meer vermoord. En voor Rojava had ze niets dan lof. Ook overdreven. Jullie moeten ons niet alleen maar prijzen.'

Toewijding

Het gekke is dat Katerin wel degelijk zorgen blijkt te hebben over het Rojava-experiment. Het doet haar denken aan de revolutie in haar geboorteland Cuba. Die verloederde al snel nadat Fidel Castro communisme en Lenin naar het eiland haalde. 'Macht corrumpeert', vertrouwt ze me toe.

Ik: 'Maar heb je dat ook tegen onze gastheren en -vrouwen gezegd?' Zij: 'Nee, ik wil ze niet ontmoedigen. En wie ben ik om ze als buitenstaander te zeggen dat het mis kan lopen?'

Zo dreigt een openhartige uitwisseling van gedachten te mislukken door een overmaat aan verkikkerdheid. Harry Mulisch draait zich nog eens behaaglijk om in zijn graf.

Zorgvuldig formuleert Janet Biehl, op dicteersnelheid, haar slotconclusie na zeven dagen Rojava. 'Ik ben overtuigd', zegt ze, 'van de onwankelbare toewijding van de politieke klasse van Rojava aan democratisch confederalisme.'

Een dag later, in het vliegtuig van Erbil naar Wenen, stopt ze me een briefje in handen. 'Kun je er dit van maken?' Met de eerste vijf woorden onderstreept staat er: 'Naar het zich laat aanzien hebben ze een sterk en oprecht geloof in democratisch confederalisme.'

Waarom toch dit voorbehoud?

Janet heeft nog eens goed nagedacht over de rol van die PKK, zegt ze. Het zit haar niet lekker.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1764

2015-11-21 13:28

Bette Dam: 'Die terroristen in Parijs waren prutsers'

NIEUWSBREAK We hebben terreurorganisaties als Islamitische Staat, Al Qaida en de Taliban veel te groot gemaakt, stelt journalist en Afghanistan-kenner Bette Dam in de Nieuwsbreak. En als je een verkeerde diagnose stelt geef je de verkeerde medicijnen. 'Als je IS portretteert als een grote, sterk georganiseerde organisatie, is er alle reden voor een militaire interventie. Want dan sla je ze toch gewoon plat?'

Door: Jennie Barbier 20 november 2015, 16:00

Het Westen is helaas vervallen in de gewoonte om overal militair in te grijpen.

 

Because the 'War on Terror' has been so effective in the last 15 yrs? New narrative needed. https://t.co/DXZcOGs1UE

— Bette Dam (-at-BetteDam)

 

Did the Nato 'War on Terror' defeat terrorism? https://t.co/1xLsF6Fvkn

— Bette Dam (-at-BetteDam)

Het is een week na de aanslagen in Parijs. Net als na 9/11 overheerst de oorlogsretoriek. Is harder ingrijpen in Irak en Syrië om IS te verslaan wel verstandig? 

'Er wordt weer gesproken over oorlog tegen terreur, de 'war on terror'. Ik heb vier jaar in die 'war on terror' van Bush geleefd, in Afghanistan. Het is daar alleen maar erger geworden, de afgelopen jaren zijn er alleen maar meer doden gevallen. Als je met een knuppel op die landen blijft slaan, komt er wat van terug. Daar kun je beter over nadenken in plaats van elke keer maar weer het gevecht aan te gaan. Het Westen is helaas vervallen in de gewoonte om overal militair in te grijpen. Slimme diplomatie is uit de mode geraakt na George Bush. Ik denk dat dit een kwalijke ontwikkeling is.

 

'Er is daardoor ook maar weinig invoeling voor hoe het leven is in het Midden-Oosten. Ook dingen als Guantánamo Bay, dat is misschien klein voor ons, maar groot voor het Midden-Oosten en Afghanistan. Daar zit veel leed, duizenden families hebben dierbaren verloren aan Guantánamo Bay. Laat Nederland die Guantánamo-gevangenen die nu nog vastzitten overnemen. Wees zo sterk, wees ervan op de hoogte hoeveel onschuldige jongens daar zitten en sta erboven. Break the narrative. Heb lef.'

 

Meer medeleven en minder oorlog, dus. 

'In zijn speech sprak de Franse president Hollande ook in oorlogstermen, daar heeft hij trouwens ook veel kritiek op gekregen. Maar ik vind het gemak waarmee journalisten zo'n speech overtikken zonder zelf na te denken net zo zorgelijk. Journalisten zitten nog in het oude denken en kunnen niet goed hun liefde voor het woord terreur achterlaten. Het lijkt wel alsof ze het vak in zijn gegaan om sensationeel te zijn, maar ook om mensen bang te maken. Er zou nu een pauze ingelast moeten worden door hoofdredacteuren, die zich moeten afvragen, zich moeten laten bijpraten over de vraag: wat is hier eigenlijk aan de hand? 

 

'Ook het eerste journalistieke principe van wederhoor wordt vergeten als het over terreur gaat. In Afghanistan heeft 90 procent van de journalisten nog nooit een Taliban-strijder gesproken. Dat vind ik ontzettend kwalijk, ze hebben niet hun best gedaan. Maar als je over terreur spreekt in de journalistiek mag alles. Je kan zelfs geruchten citeren. Waar is de journalistiek gebleven?'

Volgens mij hebben wij als journalisten het probleem van terreur in Afghanistan zwaar overdreven. 

Over geruchten gesproken, het gerucht gaat al een tijd dat IS ook in opkomst is in Afghanistan. 

'Dat heb ik natuurlijk vanaf het begin gevolgd en ik heb ook onderzoek gedaan naar de eerste paar meldingen. De eerste melding was van de BBC, en dat is later gerectificeerd. De tweede melding kwam uit Ghazni, waar Hazara waren onthoofd. Het blijkt dat de gouverneur van Ghazni de media heeft gebeld en heeft gezegd dat het IS was, om meer troepen te krijgen ter verdediging, maar IS wás daar niet. De derde melding was van een man die door de Amerikanen is gedood met een drone omdat hij bij IS hoorde. Die man bleek niet in direct contact te staan met IS, maar uit de ranken van de Taliban te zijn gegooid: hij was boos en claimde zich bij IS te hebben aangesloten in de hoop dat hij weer invloed zou krijgen. Dat is IS in Afghanistan. Die context mis ik.'

 

IS is een organisatie die, net als Al Qaida, terroristische aanslagen in het Westen pleegt. De Taliban zaaien ook terreur, maar vooral in eigen land. Is dat een belangrijk onderscheid? 

'Volgens mij hebben wij als journalisten het probleem van terreur in Afghanistan zwaar overdreven. Afghanistan is geen land van terrorisme, durf ik te stellen. Maar zelfs de Volkskrant schreef toentertijd dat de Taliban Nederland zouden aanvallen, terwijl het overduidelijk was dat dat er niet aan zat te komen. 

 

'Als we lang genoeg wachten, en we gaan op deze manier door met sensationele berichtgeving en met het hard optreden in het Midden-Oosten en in Afghanistan, dan slaat het land een radicaliseringsweg in die je niet zou moeten willen. Dan kan ik voorspellen dat er binnen een half jaar onder de zelfmoordenaars in Rome of Moskou of Amsterdam ook Afghanen zitten.'

Die zelfmoordenaars in Parijs waren prutsers, ze hebben de ene na de andere fout gemaakt.

Is de vrees voor nog meer aanslagen in Europa dan terecht? 

'Het is belangrijk om te zien hoe makkelijk het is om op een terras te schieten. Dat vergt niet zoveel coördinatie zoals is voorgespiegeld met de aanslagen in Parijs. Die zelfmoordenaars in Parijs waren prutsers, ze hebben de ene na de andere fout gemaakt. We maken een terreuraanslag heel groot, alleen het woord is al heel eng. Maar het is makkelijk te doen. 

 

'We weten niet precies hoe die mannen gelieerd waren aan IS. Ze zijn natuurlijk heen en weer naar Syrië gereisd, maar ik weet niet of zij in direct contact stonden met Raqqa of dat ze gewoon een mailtje hebben gestuurd naar IS en hebben gezegd: we gaan dit doen, en dat IS zei: succes ermee, we horen het wel.' 

 

Donderdagavond werden er in Rotterdam drie Belgen aangehouden die in een 'verdachte auto' reden. Burgemeester Aboutaleb, die in de buurt zat te dineren, werd direct in veiligheid gebracht. Nu blijkt er alleen drugs te zijn gevonden in het voertuig en geen vergaande terreurplannen. Raken we in paniek? 

'Ik denk dat die paniek deels geoorloofd is, wat er in Parijs is gebeurd is ook heel bedreigend. Maar het is wel belangrijk dat er correct gerapporteerd wordt en dat er wordt opgeschreven wat er écht is gebeurd. Dus geen woorden gebruiken als 'sterk gecoördineerde actie' en 'slimme suiciders'. Dat kun je niet hardmaken en daar moet je voorzichtig mee zijn. Als wij het rapporteren als een stelletje prutsers, die niet in contact staan met Raqqa, ziet het er al heel anders uit. Dan neemt de angst af. 

 

'Wij hebben de Taliban gigantisch groot gemaakt, we hebben Al Qaida veel te groot gemaakt, en dat doen we nu ook met IS. Door het schetsen van zo'n grote, strak gecoördineerde terreurorganisatie geef je een verkeerde analyse van het probleem en daardoor geef je ook de verkeerde medicijnen. Als je IS portretteert als een grote, sterk georganiseerde organisatie, is er alle reden voor een militaire interventie. Want dan sla je ze toch gewoon plat? Ik denk dat het niet zo zit. Het is een burgeroorlog in Syrië, met ongeveer 250 groepen die allemaal luisteren naar verschillende leiders. En daar is IS er één van.'

Wij hebben de Taliban gigantisch groot gemaakt, we hebben Al Qaida veel te groot gemaakt, en dat doen we nu ook met IS.

 

Ik snap dat Parijs velen dieper raakt dan Beiroet, maar het verschil in meeleven met slachtoffers is schokkend groot...

— Frank van der Linde (-at-frankvdlinde)

In Mali was vandaag een grote gijzeling gaande. Ook een land waar het Nederlandse leger betrokken is bij een VN-missie. Is het wel verstandig dat wij daar zitten? 

'Bij dat soort conflicten, zoals in Mali, zijn er heel veel push factoren, waardoor er ook veel aanslagen en grote gijzelingen worden gepleegd. Ik heb in Irak en Afghanistan gezien dat miltante of criminele groepen hun werk doen en vervolgens journalisten bellen en zeggen: 'het was de Taliban', of Al Qaida of IS. Dat denk ik altijd als dit soort berichten zie, waarin direct al over terreur wordt gesproken. 

 

Wat zijn die 'push factoren'? 

'Bijvoorbeeld corruptie en de stammensamenleving die Mali is, die Irak is, en Syrië en Afghanistan. Daar spelen ook andere redenen om elkaar in de haren te vliegen.' 

 

Kijken we door een te westerse bril naar dit soort conflicten? 

'We kijken te veel door de bril van terreur. Van alle berichten over terreur die uit die hoek komen, kan ik bijna op een briefje geven dat er in 50 procent van de gevallen geen sprake is van terrorisme, maar van lokale machtsconflicten.' 

 

Wat vond u van het veelgehoorde verwijt dat er voor de slachtoffers van Parijs veel meer aandacht is dan voor terreuraanslagen in het Midden-Oosten? Zouden wij ons ook meer moeten bekommeren om de slachtoffers die daar vallen? 

'Ik heb zelf dus aan de andere kant gewoond, in Afghanistan, en met Parijs heb ik wel gezien dat mijn vrienden en kennissen in Amsterdam niet zo goed weten hoe slecht het daar is en hoeveel mensen pijn hebben en trauma's en haat. De emotie van: wat gebeurt ons nu?, heb ik niet. Daarvoor heb te veel chaos gezien in het Midden-Oosten en in Afghanistan.'

 

Morgen verschijnt mijn pamflet 'Het monogame drama' -at-debezigebij. Hier vast de verantwoording..! pic.twitter.com/CSpRYOu11f

— Simone van Saarloos (-at-SvanSaarloos)

Tot slot: heeft u nog een kijk-, lees- of luistertip? 

'Ik zag een steengoed stuk over de aanslagen in Parijs: de open brief aan Hollande van Van Reybrouck in De Morgen. 

 

'En gisteren heb ik naar Simone van Saarloos geluisterd in De Balie. Die heeft een boekje over monogamiegeschreven. Ik heb het nog niet gelezen, maar het lijkt me de moeite waard.'

 

'We zouden minder vreemdgaan als we minder monogaam waren', schreef ze in het NRC. 

'Ik weet niet of het ermee eens ben, haha, maar ik vind het wel interessant.'

 

Bron

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1765 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-21 14:41

‘Christelijk terrorisme’

 

– ter·ro·ris·me (het; o) het onder druk zetten van een regering of bevolking door daden van terreur
(van Dale)

“Nou, laat maar eens recente aanslagen door ‘Christenen’ zien i.p.v. te wijzen op de Kruistochten van zoveel jaren geleden”

Eén van de meest recente en bekende is toch wel Anders Behring Breivik

Maar hoe zit het dan met verdere aanslagen/ groeperingen?

Een ieder die met een zoekmachine (rechtsboven in je browser)weet om te gaan kan hier zonder al teveel problemen informatie over vinden.
Bijvoorbeeld hier, ik licht er ‘slechts’ een paar uit:

Army of God
Documentaire over deze extremisten: Soldiers in the Army of God

Eastern Lightning, a.k.a. the Church of the Almighty God (China)
Verdere informatie:
Chasing China’s Doomsday Cult
BBC Radio 4 CC Chasing China’s Doomsday Cult
CNN: China Eastern Lightning killing

The Lord’s Resistance Army (Congo)
Joseph Kony
Verdere informatie:
DR Congo: LRA Slaughters 620 in ‘Christmas Massacres’
90 per cent of people in LRA areas of Congo still live in fear of their safety, new Oxfam survey reveals

The National Liberation Front of Tripura (India)
Verdere informatie:
‘Church backing Tripura rebels’

Concerned Christians
Verdere informatie:
The “Concerned Christians” Cult – Originally of Denver CO

The Phineas Priesthood
Verdere informatie:
Hoskins
The Order and Phineas Priesthood

En met de ‘Phineas Priesthood’ komen we tevens terecht bij het zogeheten ‘Christian Identity‘.
Ook de rechts-extremistische groepering ‘Aryan Nation‘ valt onder ‘Christian Identity’.
SPLC heeft overigens meer informatie hierover: Extremist files
Of wat te denken van de nog immer actieve Ku Klux Klan?

En wat te denken van/over, bijvoorbeeld:
Mormonen:
Mormonism and violence
Racisme

Joods-christelijk? Bij deze:
Joods terrorisme
Price tag policy 

De Islam is fascisme?
Christofascism
Examples of clerical fascism

Had ik het trouwens al gehad over de kannibaal Oujanda ‘mad dog’ Moglaire, die deel uitmaakte van de christelijke militie ‘Anti-balaka‘?

“Muslim! Muslim! Muslim. I stabbed him in the head. I poured petrol on him. I burned him. Then I ate his leg, the whole thing right down to the bone – with bread. That’s why people call me Mad Dog,”

Bron

Extremisme en terrorisme (in welke vorm dan ook) valt nimmer goed te praten. Slechts met het vingertje naar ‘de Islam’ wijzen is niet alleen stupide, maar getuigt tevens van een enorme onwetendheid – terwijl alle informatie zo is te vinden.
Zoals bijvoorbeeld dit:
“Muslim Scholars Release Open Letter To Islamic State Meticulously Blasting Its Ideology“

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1766 Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 14:46

          

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1767 Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 14:47

            

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1768 Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 14:48

           

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1769 Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 14:49

            

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1770 Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 14:50

                 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1771 Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 14:51


             


Gast

#1772 Re: Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 16:31

#1768: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers! 

 Hahaha dat is nou het erge. DIE mensen zitten nog daar en hebben geen geld hierheen te komen!!!!

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1773 Re: Re: Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 16:43

#1772: - Re: Wat vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers! 

 Ken je ze? Of zit je weer aan je duim te zuigen?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1774 Wat nou vluchten… dat ze zich niet aanstellen, die gelukzoekers!

2015-11-21 16:44

           

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1775

2015-11-21 16:46