Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1701 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 13:01

Het racisme als constant gegeven in Nederland

 

Voor mij als nog-niet-eens-tiener waren de Blue Diamonds mijn helden als het om rock’n’roll ging. Er zat enige druk van hogerhand achter. Dit waren nette Hollandse jongens, niet van die knauwerige types als de Everly Brothers, die ze nadeden (ze waren zelf ook broers), Neil Sedaka enzovoort. Het was dan weer schokkend om er achter te komen via diskwalificerende naamsverhaspeling door anderen dat de Diamonds niet als Hollandse jongens (h)erkend werden. En nog later kwam ik er achter dat zij slechts een van nogal wat bandjes met Indische jongens/meisjes waren en dat de meeste meer succes hadden in Duitsland dan in Nederland. En weer later begreep ik doordat dit kwam dat de Duitsers grondig geleerd werd dat racisme niet gepast is. En de Duitse keerzijde: exotisch was spannend, zelf hadden ze al sinds 1918 geen koloniën meer.

Koloniën – het was nog net de norm in de fascinerende wereld van de wereld op papier die de atlas vertegenwoordigde. Een groot deel van de wereld, vooral Afrika, was roze of paars gekleurd, beetje groen, wat amberkleurig, en dan waren er die oranje vlekjes in Zuid-Amerika en Oceanië. Dat stukje Oceanië werd dapper verdedigd tegen de snoodaards uit de voormalige kolonie, tot het niet meer dapper verdedigd werd en zonder plichtplegingen aan hen werd overgedragen. En aan de genocide die er op volgde was Nederland natuurlijk op geen enkele manier schuldig of er op zijn minst medeverantwoordelijk voor. Het ging om mensen die er niet toe deden. Het zomaar doodschieten van “inboorlingen” die tot “stammen” behoorden stond een carrière als procureur-generaal niet in de weg en er kon ook nog een of andere prijs naar deze moordenaar genoemd worden die door de huidige vice-premier dankbaar in ontvangst is genomen.
Men kan geen koloniën hebben zonder op de gekoloniseerden neer te kijken en deze straffeloos om het leven te brengen. Maar ook zonder koloniën blijkt het te kunnen, dat neerkijken.

In 1974 had een bandje genaamd Henk & de Stainless Steelband een plaatje uit waarin de Nederlandse racistische hypocrisie pijnlijk werd blootgelegd. Suriname was nog niet de onafhankelijkheid ingeduwd die velen niet verlangden en die zij ontvluchtten door naar het koloniserende “moederland” (zo heette en heet het) te gaan, voorzien van Nederlands paspoort dat hoorde bij de status van rijksdeel. Oewij oewillen oeweeoewee, dik aangezette “Surinaamse” w en ik hoorde Leo van der Goot het enthousiast afkondigen als het lied van het jaar want het spook van de werkloosheid waarde rond. Toen werd het vanwege “het bestel”, zoals wat nu “publieke omroep” wordt genoemd, heette van de radio verbannen, want “het kon misverstanden oproepen”. Dat het lied de Nederlandse schijnheiligheid nou juist op de hak nam (O Nederland geef me oeweeoewee à contaangt) was de valkuil waar Het Bestel voluit in viel, en vanaf zee kon je het ook niet meer horen. Niet lang daarvoor zong een zekere Vader Abraham over wat die Arabieren hier eigenlijk deden (“ze zijn niet te vertrouwen bij onze mooie vrouwen”) en dat werd bij aangifte door mensen van Arabische achtergrond die ik zelf kende dan nog verboden. Intussen kun je dit werkje volop beluisteren op Youtube en vergeleken met wat er verder in het openbaar verkondigd wordt valt het gebral van deze mijnheer nog mee ook nu.

Dat is er veranderd in die afgelopen veertig of meer jaar: het idee dat racisme iets is om je voor te schamen is geheel weg. Een geslaagde aangifte zoals destijds tegen die Vader Abraham zit er zo te zien niet meer in. Het zou meer dan een dagtaak zijn.

De idee van Vooruitgang is een geseculariseerd christendom dat uitgaat van een lineaire tijd die voortgaat naar de onvermijdelijke ontknoping. Het is een geloof dat moeilijk overboord te zetten is. “Het lot belooft geen morgenrood” citeert hij op fluistertoon de Perzische dichter (want die kun je maar beter ook niet noemen tegenwoordig). Als er dan toch iets van vooruitgang te bespeuren is op het gebied van verminderd racisme in Nederland mag het ‘t einde van Zwarte Piet zijn (“ook al ben ik zwart als roet ik meen het toch goed” – ik heb het dit jaar niet meer in de supermarkt hoeven horen, of komt het nog?). Schamel, maar wie weet valt het te winnen.

 

 

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1702

2015-11-20 13:03

Democratie als antigif tegen islamitische varianten van fascisme

 

Aanslagen in het Westen zijn geen incident meer maar zullen onderdeel vormen van het dagelijks leven. Tot die slotsom komen meer en meer mensen na de aanslagen in Parijs. Die zijn gepleegd op instigatie van Islamitische Staat (IS). Dit wordt niet betwist nadat hij daarvoor heldere motieven heeft aangevoerd en ook voor het laten neerstorten van een Russisch vliegtuig in de Sinaïwoestijn. Bovendien kwamen in Parijs de aanslagplegers uit Europa in tegenstelling tot de Arabieren die in 2001 in New York de torens van het World Trade Center lieten instorten. Zij in Parijs vormden slechts een miniem deel van in Europa opgegroeide potentiële terroristen. Overal in Europa liggen regelmatig voorkomende terroristische acties in het verschiet. 

De opzet van IS om angst te kweken en daarmee druk uit te oefenen om westerse oorlogshandelingen in het Midden-Oosten te doen stoppen. Bang zijn we zeker, zozeer zelfs dat in paniekreacties is opgeroepen tot onzinnige sluiting van onze grenzen. Maar zwichten voor deze terreur zal het Westen niet doen. Een gevolg van de acties in Parijs is echter dat er eindelijk op grotere schaal aandacht ontstaat voor de echte achtergronden van conflicten in het Midden-Oosten en niet alleen op kleine websites zoals Krapuul. 

Radicalisering
Zo heeft ontrafelaar van drogredeneringen Mihai Martoiu Ticu een goed achtergrondverhaal. Daarin merkt hij op:

Bijvoorbeeld dat het Westen tirannen in islamitische landen in het zadel helpt en houdt; dat de tirannen de welvaart in het voordeel van het Westen gebruiken, niet voor het welzijn van hun eigen mensen; dat het Westen Israël de hand boven het hoofd houdt; en – let op – dat Het Westen volkenrecht schendt en de wereld dubbele standaarden oplegt.

In dergelijke situaties van groot onrecht is radicalisering haast vanzelfsprekend. Martoiu Ticu vertelt uit eigen ondervinding.

Ik was ook een radicaal. Tijdens de anticommunistische revolutie in Roemenië zocht ik voor drie dagen en nachten naar wapens om zoveel mogelijk communisten uit te roeien. En als ik wapens zou hebben gevonden, zou ik het ook gedaan hebben. Ik was dus een fanatiekeling, in de naam van vrijheid, democratie en mensenrechten. Mijn verhaal zegt iets over onderdrukte mensen: zij zoeken net zo lang totdat ze een bevrijdende ideologie vinden. En ze pakken de makkelijkste ideologie.

Minkukels
Is de ideologie van IS een gemakkelijke? Het heeft er wel alle schijn van. De structuur van IS is sterk hiërarchisch. Je hoeft zelf niet na te denken, dat wordt van bovenaf voor je gedaan. En kracht wordt verheerlijkt, wat aantrekkingskracht heeft op minkukels. Eindelijk kunnen zij zich ook sterk voelen. In de adoratie van kracht past het gebruik van extreem geweld. Onthoofdingen dienen niet alleen ter bestraffing maar vormen tevens een symbool van de straffe hand die nodig is om een nieuwe ‘paradijselijke’ maatschappij te creëren. Die is er alleen voor de ware gelovigen die niet mogen twijfelen. De ideologie van IS lijkt met deze kenmerken op fascisme. In de plaats van het uitverkoren volk, dat ‘Lebensraum’ claimt, komt het correcte geloof. 

Hoewel de IS-ideologie een simpele is, is ze niet gemakkelijk te bestrijden. Het eraan gerelateerde fascisme in Europa steekt ook nog steeds regelmatig de kop op. Ik zal geen namen van hedendaagse haatpredikers noemen, die zijn welbekend. Maar tegen bewegingen als die van IS kan uiteindelijk slechts democratie een structureel alternatief vormen. Warempel burgemeester Ahmed Aboutaleb betoogde dat in het programma Buitenhof en vormde daarmee een lichtpunt tegenover roep om en gebruik van veel wapengekletter, inclusief dat van François Hollande, president van Frankrijk. 

Democratie
Democratie is op de eerste plaats een instrument voor de bescherming van minderheden. Zo heeft Michel Foucault terecht opgemerkt dat in een ware democratie iedere volwassene met zijn of haar geliefde moet kunnen huwen. Dat gaat overigens voor veel ‘democratieën’ vooralsnog te ver. Maar zelfs een eerste stap in de vorming van een democratie ontbreekt in de meeste landen in het Midden-Oosten: verkiezingen met meerdere partijen. Erger nog, zoals al opgemerkt, de tirannen in het Midden-Oosten worden door het Westen gesteund. Saoedi-Arabië, het land dat dit jaar als eerste een onthoofding heeft voltrokken, is hierbij exemplarisch. Democraten in alle landen in het Westen moeten er daarom bij hun politieke vertegenwoordigers op aandringen dat zij ‘nadrukkelijk vragen’ om verkiezingen in Saoedi-Arabië aan de sjeiks daar. Anders komt Willem Alexander er niet meer op bezoek en volgen meer sancties. 

Daarnaast dient democratie de internationale rechtsorde te ondersteunen. Ook ooit door velen bejubelde leiders horen na overweldigende evidentie van machtsmisbruik en misleiding om een oorlog in Irak te voeren ondanks niet aanwezige massavernietigingswapens voor de rechter verantwoording af te leggen. Voor George Bush ligt dat moeilijk omdat de VS het Internationaal Strafhof niet erkent voor Amerikaanse staatsburgers, maar voor Britse Tony geldt zeker: Blair moet naar Den Haag voor oorlogsmisdaden. 

 

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1703

2015-11-20 13:09

Het privilege om over vluchtelingen te praten

Over media en zelfkritiek

De talkshow over de beeldvorming in de vluchtelingendebat die maandag in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam plaatsvond was intellectueel entertainment. Het was een avond waar geëngageerd en progressief Nederland elkaar trof om naar een filosofiesessie te luisteren over onze beeldvorming van vluchtelingen via de media.

Dit is geen inhoudelijk verslag van de avond, maar een kritisch reflectie over de avond zelf. Hoe dan ook, de intentie en goede motieven om dit evenement te organiseren vallen te prijzen maar in essentie miste er iets fundamenteels.

Het aanwezige publiek was overwegend wit. Niet verwonderlijk, want dat is een perfecte afspiegeling van het geëngageerde, progressieve, OneWorld-lezend, GL/D66-stemmend en VPRO Tegenlicht-kijkend clubje. Maar dit publiek is ook een afspiegeling van de organisatie achter dit evenement.

Wij zijn geneigd om naar mensen te luisteren die op ons lijken. Daarom is de kritiek die ik voorafgaand op het evenement uitte, 'dus we gaan praten over hoe wij over vluchtelingen praten zonder vluchtelingen’, niet een-twee-drie te begrijpen.

De programmamakers redeneerden: wij moeten de top van de media uitnodigen om over hun beeldvorming met betrekking tot vluchtelingen te praten. Dat is een logische redenering. Maar ik zeg dat wij in Nederland er heel goed in zijn om vanuit onze goedwillendheid en capaciteit over anderen te praten zonder die anderen er zelf in te betrekken. Dat is het privilege om over anderen te praten en heeft te maken met de machtsverhoudingen.

Wie bepaalt de discours en wie toetst de bepaalde discours?
"Kortom, we praten over vluchtelingen, we analyseren ze, zonder met ze te praten (behalve als ze een zielig verhaal moeten vertellen zodat wij ze wederom kunnen analyseren), waarom is de media-elite in Nederland zo arrogant?" schreef ik als kritiek op de evenementpagina van de avond op Facebook.

Ik weet dat vluchtelingen uitnodigen omdat ze vluchteling zijn niet voldoende is. Sterker nog, ik heb de afgelopen tijd meer dan vijf optredens (in de media en debatcentra) geweigerd omdat men mij als vluchteling wilde uitnodigen, neerzetten. Dat vond ik respectloos, omdat de betreffende redacteuren mij in serieuze kranten hebben gezien met serieuze analyses, maar alsnog vonden zij het nodig om mij louter als vluchteling uit te nodigen. Ik ben een serieus denker en geen etalagepop voor mensen die hun zendtijd, pagina's of sprekerslijst even moet vullen.

Ik hoop daarom dat wij in Nederland goed gaan nadenken over hoe wij anderen, die niet op ons lijken, kunnen betrekken. Ik weet uit ervaring dat het zich kwetsbaar en open opstellen nieuwe inzichten oplevert. Zie het voorbeeld van De Correspondent die dit proces nu ondergaat.

Kritische mensen als ikzelf, die met grote woorden de mainstream onder de loep nemen, moeten ook kritisch bevraagd worden: hoe had het er anders uit kunnen zien? Hoe kunnen we beter vluchtelingen betrekken zonder dat dit meteen problematisch wordt? Ik ben beschikbaar voor een kop koffie.

Luister hieronder naar mijn optreden op NPO Radio 5 (Dichtbij Nederland) waar ik o.a op de bovenstaande issues inging.

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1704

2015-11-20 13:14

Moslimorganisaties spreken zich fel uit tegen extremisme

‘Het is geen oorlog tussen moslims en niet-moslims, maar een oorlog tussen beschaafde samenlevingen en barbaarse terroristen’ 

Moslimorganisaties en moskeeën Den Haag nemen fel afstand van de terreuraanslagen in Parijs. Het bestuur van de as-Soennahmoskee laat in een verklaring weten dat moslims niet zwijgend aan de zijlijn mogen blijven staan. Dat schrijft het AD.

‘Op ons rust de religieuze en morele plicht om op te treden tegen hen die onze veiligheid bedreigen en die angst en verderf willen zaaien,’ staat in de verklaring te lezen. Het bestuur vindt dat de extremisten vanuit de eigen moslimgemeenschap moet worden aangesproken: 

‘We moeten mensen die onze samenleving haten en bereid zijn hun haat met geweld te botvieren met alle mogelijke middelen stoppen.’

Ook het SIORH, een platform waarin 23 moslimorganisaties zich verenigd hebben spreekt van ‘afschuwelijke aanslagen op onschuldige burgers’:

‘Het is geen oorlog  tussen moslims en niet-moslims, maar een oorlog tussen beschaafde samenlevingen en barbaarse terroristen.’ 

Zowel de vertegenwoordigers van de Haagse moslimgemeenschap als burgemeester Van Aartsen vindt dat de overheid zij aan zij met moslimorganisaties en moskeeën moet optrekken. Ongenuanceerd en hard optreden werkt volgens het bestuur van de as-Soennahmoskee averechts: ‘Dat speelt terroristen juist in de kaart.’

Hoewel moslimorganisaties zich voortdurend uitspreken tegen extremisme uit naam van de islam, klinkt toch steeds weer de roep om het afkeuren van het geweld door de moslimgemeenschap zelf. Nu die breed uitgedragen afkeuring wederom te horen is in Den Haag, is het echter voor de Haagse PVV weer niet goed. De oproep om gezamenlijk op te trekken tegen haat en extremisme kan vanuit Wilders’ Haagse filiaal slechts rekenen op een dosis eigen haat. Fractievoorzitter Karen Gerbrand reageert op Twitter: ‘Zij aan zij met moskeebesturen en moslimorganisaties? Dat is de as van het kwaad.’

Eerder namen moslimorganisaties in Rotterdam ook al onomwonden afstand van de aanslagen: 'De impact van de aanslagen in Parijs is zo groot, dat we er rillingen van krijgen,' zei Said Igalla, van de Vereniging van Marokkaanse Moskeeën Zuid-Nederland.

 

Bron

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1705 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 13:16

De werkelijke Wilders

'In deze ongodsdienstige tijd heeft Wilders de plaats ingenomen van Maria de Moeder van Zeven Smarten'

Deze zaterdag deed zich de gelegenheid voor om Geert Wilders in den vleze te aanschouwen. Hij ging flyeren op de Rotterdamse markt. Dit was een uitzonderlijke buitenkans. Net als de meeste mensen kende ik Wilders slechts van beeldschermen. Hij treedt nu eenmaal zelden buiten de televisie en het internet. Ik zou die middag toch de kroeg ingaan met Casper Sikkema van de Nieuwe Revu en Zihni Özdil, docent aan een niet nader te noemen universiteit. Het leek Zihni een goed idee om ons eerst onder de aanhang van Wilders te mengen. De binnenstadsmarkt van Rotterdam is zo ongeveer de grootste en drukste van heel Nederland. Toch wachtte maar een klein plukje mensen op Geert Wilders. Zij stonden voor de nieuwe markthal, waar agenten in gele hesjes de boel bewaakten.

Ook waren tal van fotografen en cameralieden tegenwoordig, die elkaar meteen verdrongen, zodra zich iets beeldbaars voordeed zoals het ontrollen van een groot spandoek met het opschrift "Grenzen dicht nu". Geert Wilders kwam niet aan. Hij was plotseling aanwezig. Hij verscheen. Onmiddellijk werd hij door de personen van de visuele media omsingeld. Zij vormden met zijn bewakers een kluwen die hem grotendeels aan het oog onttrok. Ongeveer de helft van de aanwezigen applaudisseerde. De rest keek zwijgend toe, sommigen met hun iPhone in de aanslag. 

Kussen
Toen begon de kluwen zich in de richting van de marktkramen te begeven. Nu en dan kwam het hoofd van Wilders tussen de schouders, de fototoestellen en de camera's te voorschijn. Hij heeft – zo bleek – maar één soort glimlach tot zijn beschikking en die handhaafde hij tijdens het hele bezoek zonder een spier van zijn gezicht te vertrekken. Een enkele keer boog hij zich voorover om een fan op de wang te kussen maar veel tijd voor stops was er niet. Wilders zette er stevig de sokken in. Dat kon omdat zijn beschermers en de politiemannen in de gele hesjes ruimte maakten. 

Wij liepen met het publiek mee en maakten praatjes met zijn volgelingen. Dat was niet het agressieve gepeupel van het 'daar moet een piemel in'-genre. Wilders' Rotterdamse volgelingen waren op de een of andere manier door het leven getekend. Hun kop zat vol woede maar zij oogden lijdzaam. Zij zaten in de hoek waar de klappen vielen en nu wilden zij hun miserie opdragen aan Geert Wilders. Hij zou hun lasten op zijn schouders nemen. Dan kwam alles goed.

Middelbare heren in witte PVV-jacks namen het feitelijke flyeren voor hun rekening, al waren zij bepaald zuinig met hun pamfletjes, waarin uiteraard geroepen werd om 'Grenzen dicht'. Er waren ook buurtbewoners uit de Beverwaard verschenen. Schamele, bijna verlegen mannen en vrouwen die een eigen vlugschrift ronddeelden met een uitnodiging voor een begrafenis van de democratie, want er was door burgemeester Aboutaleb niet geluisterd en hun wijk krijgt een opvangcentrum voor vluchtelingen. Ook zij wisten: Geert Wilders is de enige redding, maar ze konden nauwelijks bij hem in de buurt komen. De fotografen stonden in de weg.

Geen woord
Ineens was Wilders verdwenen. Het leek wel of hij de legendarische Tarnkappe had opgezet, die ooit de oud-Germaanse helden onzichtbaar kon maken. De kluwen mediamensen viel uit elkaar. Wilders had geen woord gesproken. Nergens stond een podium voor hem klaar. Niemand reikte hem een megafoon aan zodat hij zich tot de aanwezigen kon richten. Het had bij elkaar nog geen twintig minuten geduurd. Niets herinnerde daarna aan Wilders snelle passage. Er slingerden zelfs geen pamfletjes op straat. 

In Café Lisboa praatten Casper, Zihni en ik na over het gebeuren. We waren vooral verbaasd over de beperkte omvang. De PVV had nog geen honderd aanhangers op de been gebracht. Van tegendemonstraties was evenmin sprake. De verschijning van Wilders was niet meer geweest dan een rimpeling op de zaterdagse markt. Je kon het ook moeilijk een politieke manifestatie noemen. Het was eerder de 'meet and greet' van een bn'er. Het had allemaal geen betekenis. 

Later pas begreep ik wat zich voor ons oog had voltrokken. Natuurlijk had Wilders niets gezegd. Hij hoefde niets te zeggen, want hij is de trooster van de bedroefden. Je legt je angst, je wanhoop en je zondige gemoed aan zijn voeten. In deze ongodsdienstige tijd heeft Wilders de plaats ingenomen van Maria de Moeder van Zeven Smarten. 

Tegelijk hadden we iets anders gezien: de kern van de zaak was die kluwen fotografen. Wilders kan alleen maar bestaan in interactie met de media. We namen de symbiose waar tussen man en camera. De werkelijke Wilders is de Wilders van de clips, de soundbytes en de tweets. Het ging niet om ontmoetingen met mensen van vlees en bloed. Het ging om beeld. Hij is een begoocheling, een hersenschim, net als heiligen uit glas in lood of marmer van weleer. Geert Wilders is even echt als Lara Croft. Daarom waren er ook zo weinig mensen op hem af gekomen. Zij vereren hem thuis op hun scherm. Ze hoeven niet op bedevaart te gaan.


Gast

#1706 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-20 15:22

#1693: - Re: Re: Re: Re:  

 waarheen waar Rutte woont???


Gast

#1707 Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 15:26

#1698: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 tja dat maakt het zo eng. Ze hebben geen idee!!!!!


Gast

#1708 Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 15:37

#1707: - Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Maar waarom publiceren die media dan wel zulke pulp?


Gast

#1709 Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 15:41

#1708: - Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 omdat iemand van hogerhand aan geeft dat het mogelijk is. Waarom net als de regering mensen iets mooiers voorschotelen dan het is. Hoe vaak is het al gebeurd dat de regering iets deed en wij het achteraf pas horen, omdat "de mensen" het allemaal niet hoeven te weten. Nee achteraf als het mis gaat zoals waar het geld voor onderwijs werkelijk aan is opgegaan. De regering loopt achter de feiten aan altijd


Gast

#1710 Re: Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 15:50

#1709: - Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Dus als iets mogelijk is dan moet je dat maar publiceren. Waarom publiceren de pulpmedia niet een ander scenario? Dat immers ook heel goed mogelijk is?

Media en regering is niet hetzelfde. De media -zeker in dit geval- publiceren namelijk precies dat wat tégen het regeringsbeleid spreekt. De regering is namelijk niet gebaat bij het aanwakkeren van angst en impliciet daaruit voortvloeiend haat.

De regering maakt beleid, maar voert het niet uit. Als dus een regeringsbesluit niet tot de gewenst resultaten leidt, moet je ook kijken naar hoe dat beleid in de praktijk is vertaalt. Ook daar kunnen namelijk de fouten gemaakt en dus het geld verkwist worden.

Het is veel te gemakkelijk om steeds maar af te geven op de regering en deze voor alles aanprakelijk stellen.


Gast

#1711 Re: Re: Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 16:21

#1710: - Re: Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 juist doordat de regering daar niet bij gebaat is, zal de regering niks zeggen voor het 100% zeker is. Voor mij is dat te laat. Ik voel me beter als de regering zegt niks aan de hand alles onder controle dat ik daar op kan vertrouwen en dat gevoel heb ik nu niet.


Gast

#1712

2015-11-20 16:59

Blijft het feit dat de media -en daar ging het hier over- dus maar lukraak speculeert. Want het is niet de regering die dit zegt, maar de media die erop los fantaseren. Dat is toch je reinste stemmingmakerij? Is het land daarbij gebaat? Zijn de vluchtelingen daarbij gebaat? De enige die dit prachtig vindt is Wilders, want die hoeft zelf niks meer te roepen, dat doen de pulpmedia al voor hem.


Gast

#1713 Re:

2015-11-20 17:36

#1712: -  

 het is geen fantaseren. Het is gezegd door mensen waar je het van kan aannemen. Nee niet door Wilders. Zelfs de regering heeft altijd gezegd dat ze het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen dat het niet zo is. Er moeten eerst dingen gebeuren voor ze de buiten grenzen beter gaan controleren en dan worden er ook veel meer opgepakt. Waarom moet dat altijd nadat wat gebeurd. Als je vluchtelingen binnen laat weet je dat je streng moet controleren.


Gast

#1714

2015-11-20 17:55

Als er geen enkele concrete aanwijzing voor is dat die gast met de vluchtelingenstroom is meegereisd, dan is zeggen dát die gast met de vluchtelingenstroom meegereisd is dus fantaseren. Dat is pure stemmingmakerij en niets anders.

Zeker zegt de regering dat ze niet 100% kunnen uitsluiten dat er ongewenste sujetten meeliften, want een garantie kan ook niet gegeven worden. Maar dat ook niet met gesloten grenzen en dus is het onzin om daarop te gaan vertrouwen. Sterker nog, als je daarop zou gaan vertrouwen sluit je dus nog meer de ogen voor mogelijke problemen, want je waant je gerust terwijl je dat evengoed niet kunt zijn.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1715

2015-11-20 18:02

'Er bestaan andere vormen van fermheid dan oorlogstaal'

"In uw poging de natie te sussen heeft u de wereld onveiliger gemaakt. In uw poging tot krachtdadig taalgebruik, heeft u zwakheid getoond. Er bestaan andere vormen van fermheid dan oorlogstaal."


Dat schrijft David van Reybrouck in onderstaande open brief aan president Hollande. 


Monsieur le Président,

Wat een buitengewoon roekeloze woordkeus was dat van u om in uw speech van zaterdagmiddag het voortdurend over een ‘oorlogsdaad’ te hebben, uitgevoerd door ‘terroristisch leger’. Letterlijk zei u:

‘Wat gisteren is gebeurd in Paris en Saint-Denis is een oorlogsdaad, en tegenover een oorlog moet het land gepaste maatregelen treffen. Een daad die werd begaan door een terroristisch leger, Daesh (IS), tegen datgene wat wij zijn, een vrij land dat met de hele planeet praat. Een oorlogsdaad die werd voorbereid en gepland, van buitenaf, met externe steun die het onderzoek zal uitwijzen. Een daad van totale barbarij.’

Met die laatste zin ben ik het volkomen eens, maar de rest van uw discours is een griezelige, bijna woordelijke herhaling van wat GW Bush in het Amerikaanse Congress zei kort na de aanslagen van 11 september: ‘De vijanden van de vrijheid hebben een oorlogsdaad tegen ons land gesteld.’

De gevolgen van die historische woorden zijn bekend. Wie als staatshoofd een gebeurtenis als een oorlogsdaad kwalificeert, moet er gepast op reageren. Het leidde Bush tot de invasie van Afghanistan, wat nog te billijken viel, omdat het regime onderdak had geboden aan Al Qaeda - daar was zelfs de VN het over eens. Daarna volgde de volslagen krankzinnige invasie van Irak, zonder VN-mandaat, enkel en alleen omdat Amerika er massavernietingswapens vermoedde. Die waren er niet, maar die inval leidde tot een volkomen destabilisering van de regio, tot op vandaag. Na het vertrek van de Amerikaanse troepen in 2011 ontstond er een machtsvacuüm. Toen kort daarna in buurland Syrië een burgeroorlog losbarstte in de nasleep van de Arabische Lente, werd pas echt duidelijk hoe ondermijnend het Amerikaans militair optreden was geweest. In het noordwesten van het ontwortelde Irak en het oosten van het kapotte Syrië was er kennelijk voldoende ruimte om naast het regeringsleger en het Free Syrian Army een grote, derde speler te laten opstaan: ISIS, later IS.

Kortom, zonder Bush’ idiote invasie van Irak was er nooit sprake geweest van IS.

Met miljoenen hebben we er toen tegen betoogd in 2003, ik ook, het protest was wereldwijd. En we hadden verdomme gewoon gelijk. Niet dat we twaalf jaar ver in de toekomst konden kijken, zo helderziend waren we niet. Maar nu beseffen we het wel: wat vrijdagnacht in Parijs is gebeurd is een onrechtstreeks gevolg van de oorlogsretoriek die uw collega Bush in september 2001 gehanteerd heeft.

En wat doet u vervolgens? Hoe reageert u minder dan 24 uur na de aanslagen? Door exacte dezelfde terminologie te hanteren als uw Amerikaanse ambstgenoot destijds! Door godallemachtig uit hetzelfde vaatje te gaan tappen!

U bent erin getuimeld, met open ogen nog wel. U bent erin getuimeld, Monsieur le Président, omdat u de hete adem van rauwdouwers als Nicolas Sarkozy en Marine Le Pen in de nek voelt. En u had al zo lang de reputatie een slappeling te zijn, een verliefde sukkel die met zijn brommer ‘s nachts door de straten van Parijs reed, met aan het stuur croissants voor zijn maîtresse. U bent erin getuimeld. Er zitten verkiezingen aan te komen in Frankrijk op 6 en 13 december, en al zijn dat slechts regionale verkiezingen, na de aanslagen zullen ze niettemin in het teken staan van de nationale veiligheid. U bent erin getuimeld, omdat u precies geeft waar de terroristen op hoopten: een oorlogsverklaring. U hebt hun uitnodiging tot jihad met graagte aanvaard. In uw poging om kordaat te reageren loopt u het levensgrote risico de spiraal van geweld nog verder te laten escaleren.

U had het over een ‘terroristisch leger’. Ten eerste bestaat zoiets niet. Dat is een contradictio in terminis. Een ‘terroristisch leger’, dat is zoiets als boulemisch diëten'. Landen en groeperingen kunnen legers hebben; als ze er niet in slagen om zoiets op te bouwen kunnen ze kiezen voor terrorisme, dat wil zeggen incidentele acties met maximaal psychologische impact in plaats van structurele militaire machtsontplooiing met geopolitieke ambities.

Maar een leger? Laat ons wel wezen: het gaat om acht volstrekt losgeslagen individuen, wellicht voornamelijk Franse staatsburgers die zijn teruggekeerd uit Syrië waar ze ervaringen met springtuigen en vuurwapens hebben opgedaan en waar ze een onderdompeling hebben meegemaakt in de totalitaire ideologie, crypto-theologie en oorlogshandelingen. Monsters zijn het geworden, stuk voor stuk, maar nog steeds geen leger.

Het perscommuniqué van IS roemde ‘de minutieus gekozen plekken’ van de aanslagen, uw eigen diensten beklemtonen ook het professionalisme van de plegers, wat dat betreft spreken jullie dezelfde taal. Maar daar lijkt het toch niet op?

De drie die naar het Stade de France gingen waar u de vriendschappelijke voetbalmatch tegen Duitsland bijwoonde, leken wel amateurs. Kennelijk wilden ze binnendringen om een aanslag op u te plegen, dat kan. Maar wie zichzelf opblaast naast een MacDonald’s en slechts één iemand meesleurt in de dood is een slechte terrorist. Wie met drie zelfmoordaanslagen slechts vier doden maakt, terwijl er even later 80 duizend mensen naar buiten kwamen, zoals iemand op Facebook terecht opmerkte, is een prutser. Wie met vier kompanen een zaal wil uitmoorden maar niet eens de nooduitgang blokkeert, is geen strategisch genie. Wie uit een auto stapt en enkele terrassen beschiet met ongewapende, onschuldige burgers, is geen tactisch onderlegd militair, maar een lafaard, een klootzak, een volkomen ontspoorde enkeling die zijn lot heeft verbonden aan dat van andere volkomen ontspoorde enkelingen.

Uw analyse van een ‘terroristisch leger’ klopt niet. Uw term ‘oorlogsdaad’ is buitengewoon tendentieus, al wordt die krijgszuchtige retoriek ondertussen onbeschaamd overgenomen door Mark Rutte in Nederland en Jan Jambon in België.

In uw poging de natie te sussen heeft u de wereld onveiliger gemaakt. In uw poging tot krachtdadig taalgebruik, heeft u zwakheid getoond. Er bestaan andere vormen van fermheid dan oorlogstaal. U verwees in uw rede naar de vrijheid. U had ook naar die twee andere waarden van de Franse republiek moeten verwijzen: gelijkheid en broederlijkheid. Daar lijkt mij op dit ogenblik meer nood aan dan aan uw zeer bedenkelijke oorlogsretoriek.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1716

2015-11-20 18:03

Onze strijd bepaalt aan welke kant we staan

 

Recent verscheen van de hand van Francisco van Jole het artikel ”Bang voor de zwarte. Over wat er mis is met de berichtgeving over vluchtelingen en andere ‘niet-Westerlingen’”. In zijn artikel beschrijft Van Jole hoe media omgaan met vluchtelingen. Hierbij probeert hij een vergelijking te trekken met de VS, met name hoe na de orkaanramp in New Orleans de zwarte bevolking daar in het nieuws kwam als mensen die massaal aan het plunderen zouden zijn geslagen. Hij verklaart dat dan aan de hand van het artikel “Wie goed doet… komt nooit in het journaal (en dat is een groot probleem)” van Rutger Bregman, die beschrijft hoe media de neiging hebben te werken als een soort angstmachine en hoe ze negatieve zaken overdrijven of zelfs verzinnen als er sprake is van een crisis.

(….)

Wat [Bregman] en Van Jole onbenoemd laten of juist bewust niet willen benoemen is dat de meerderheid van de witte bevolking zo het voorrecht behoudt om door media, onderwijs en het gehele staatsapparaat te bepalen wie of wat “de ander” is. Dat is een van de belangrijkste kenmerken van racisme. Dat zwarten en vluchtelingen negatief worden afgeschilderd en worden gecriminaliseerd, gebeurt niet omdat de witte meerderheid bang is voor “het vreemde” en “de vreemdeling”. Het vindt plaats omdat het de functie voor de witte meerderheid heeft om zichzelf automatisch en zonder het expliciet te hoeven benoemen positieve en zelfs superieure kenmerken toe te dichten. Zo kan de witte geprivilegieerde de voorrechten behouden die hij of zij aan zichzelf toekent.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1717

2015-11-20 18:11

Dit is het antwoord van Stephen Hawking op de terreur van IS

 

De aanslagen in Parijs hebben Europa veranderd. Sinds vrijdagavond kampeert de onzekerheid voortdurend in ons hoofd. De briljante fysicus Stephen Hawking waarschuwt al jaren dat het een grote vergissing zou zijn om geweld met geweld te beantwoorden.

"Onze ontwikkeling gaat met rasse schreden vooruit", schreef hij al eerder. "Onze kennis groeit exponentieel net zoals onze technologieën. Maar mensen beschikken nog steeds over hun instinct, in het bijzonder over een agressieve impuls die we ook als holbewoners al hadden. Dergelijke agressie vergrootte toen onze overlevingskansen maar wanneer onze moderne technologieën hand in hand gaan met die aloude agressie, dan is de gehele mensheid in gevaar."

Hawking vervolgt nu: "In Syrië zien we de moderne technologieën aan het werk in de vorm van bommen en chemische wapens om het 'intelligente' politieke proces vooruit te helpen. Maar het doden van 100.000 volwassenen en kinderen is niet erg intelligent. Het is buitengewoon dom dat bijvoorbeeld zo verhinderd wordt dat humanitaire hulp de hospitalen bereikt waardoor lichaamsdelen van kinderen moeten geamputeerd worden omdat andere medische middelen ontbreken."

SHARE

'De menselijke eigenschap die ik het liefst zou willen versterken, is de empathie'

Volgens hem moeten we onze angst overwinnen en onze agressie aan banden leggen om IS te verslaan. In plaats van politieke doelen met wapens na te streven, zet Hawking al zijn hoop op empathie. 

"De menselijke eigenschap die ik het liefst zou willen versterken, is de empathie", verklaart hij. "Ze verenigt ons in een vredige, liefdevolle toestand."

 

 

Gast

#1718 Re:

2015-11-20 18:12

#1715: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 Losgeslagen individuen? Dat is het toch allang niet meer. Dat ze opereren in cellen is niet losgeslagen individuen. Niemand weet hoeveel leden IS heeft. Dat je ze met gesloten grenzen niet kan tegen houden klopt wel, maar is heel wat makkelijker met 10000den vluchtelingen mee te komen.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1719 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-20 18:17

Waar stopt de radicalisering van Wilders?


Met zijn oproep tot ‘verzet’ probeert Wilders munt te slaan uit de vluchtelingencrisis. De enige manier waarop extreem-rechts bestreden kan worden, is door de strijd tegen racisme te koppelen aan de strijd tegen de bezuinigingen.

In de Tweede Kamer noemde Wilders de komst van de vluchtelingen een ‘islamitische volksverhuizing’ en waarschuwde hij voor de ‘testosteronbommen’ die het op ‘onze vrouwen en dochters’ hebben voorzien. Dit zaaien van haat tegen vluchtelingen klinkt bekend. In 1999 was het columnist Pim Fortuyn die naar aanleiding van de verkrachting en moord op Marianne Vaatstra hielp de lokale bevolking op te hitsen tegen het AZC in Kollum. ‘Een keel doorsnijden, dat is iets wat een Fries niet doet’, schreef Fortuyn toen. Drie jaar geleden bekende een Friese buurtbewoner op basis van DNA-bewijs.

Het blijft niet bij giftige retoriek. Wilders roept op tot ‘verzet’ en voegt de daad bij het woord. In strak geregisseerde mediamomenten flyerde Wilders in Almere en Purmerend tegen opvangcentra, en sprak hij als niet-inwoner de gemeenteraad van Zeewolde toe. Partijgenoten zoals Anita Hendriks, PVV-fractiemedewerker in Noord-Brabant, zijn de drijvende kracht achter ‘burgerplatform’ AZC Alert. Dit platform wil ‘weerstand en actiebereidheid van ontevreden burgers en vooral direct omwonenden kanaliseren’ om ‘waar mogelijk plaatsing te verhinderen’.

Ondertussen heeft een gedeelte van de mensen in Nederland de PVV niet meer nodig om in actie te komen tegen vluchtelingen. Een voormalige basisschool in het Friese Boelenslaan werd beklad met swastika’s en in Deventer werd een huis dat eventueel gebruikt zou worden als opvang beklad met ‘eigen volk eerst’. Neo-nazi’s proberen dit moment aan te grijpen om een doorbraak te forceren, ditmaal onder de Duitse afkorting Pegida. 

Vijftien jaar van racisme in het centrum van de Nederlandse politiek – eerst Fortuyn en nu Wilders – heeft het klimaat geschapen waarin neonazi’s aan zelfvertrouwen winnen. De reactie van burgerlijke commentatoren dat ‘we Wilders gewoon moeten negeren’ komt nu als een boemerang terug. De radicalisering van Wilders trekt ook de VVD naar rechts. VVD-fractievoorzitter Zijlstra stelde dat er voor ‘shariazoekers’ geen plek is in Nederland. Hoe kunnen we de opkomst van extreem-rechts wel bestrijden?

Strijd tegen extreem-rechts

Ondanks zijn scherpe retoriek in de Tweede Kamer gaat Alexander Pechtold het verzet tegen de PVV niet leiden. De boodschap van D66 aan mogelijke PVV-stemmers is: ‘Luister niet naar Wilders. Accepteer de verhoging van je huur, de stijging van je ziektekosten en je onzekere baan. De markt weet het beste wat goed voor je is’. Maar mensen die overwegen PVV te stemmen, zijn niet gek.

De enige die een geloofwaardig alternatief kan bieden voor het racisme en de verdeel-en-heers van Wilders is links, maar hier zitten we met een tweeledig probleem. De eerste is dat de grootste partij op links, de SP, al jaren weigert een consequente antiracistische lijn te varen, bang om stemmen te verliezen aan de PVV. Dit blijkt een zelfvervullende voorspelling. Volgens een peiling is vijftig procent van de SP-stemmers tegen het opnemen van meer vluchtelingen. 

Dit maakt de partij nog voorzichtiger in het steunen van antiracistische initiatieven. Hiermee schildert de SP zich alleen maar verder in een hoek. De SP kan wat dit betreft een voorbeeld nemen aan de FNV die sinds de ‘minder, minder’-uitspraak van Wilders de partij geen podium biedt.

Het andere probleem is dat er de afgelopen jaren geen effectief verzet van de grond is gekomen tegen het bezuinigingsbeleid. De campagne tegen de afbraak van de zorg gaat door, maar de vakbond weigert de campagne te verbreden richting andere sectoren. Dit ondanks het feit dat alleen de rijken in de toekomst verzekerd zijn van goede zorg. 

Door het uitblijven van massaal verzet kan voormalig VVD’er Wilders blijven doen alsof hij tegen bezuinigingen is. Daden spreken luider dan woorden en bij gebrek aan daden, zijn het de luidste woorden die het beste te verstaan zijn. Het is een open vraag of de PVV verder radicaliseert in fascistische richting of dat er nieuwe groepen opkomen die deze door Wilders gecreëerde ruimte op rechts willen vullen. 

Alleen een breed front op links dat de strijd tegen racisme koppelt aan de strijd tegen bezuinigingen kan de opkomst van extreem-rechts stoppen. Met de Internationale Socialisten willen we dit verzet van onderaf bouwen. We roepen andere organisaties op links op hieraan mee te doen. Demonstreer mee tegen Pegida op 29 november in Rotterdam. Iedereen die actief wil worden: sluit je bij ons aan.

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1720 Laat zien waarvoor je staat

2015-11-20 18:19

29 november, Rotterdam: actie tegen het extreem-rechtse Pegida

 

Op zondag 29 november wil Pegida opnieuw gaan demonstreren. Deze keer heeft de extreem-rechtse organisatie Rotterdam gekozen om daar zijn verwerpelijke gedachtegoed te verspreiden. Net als eerder bij de Pegida-acties in Utrecht, wordt er ook op 29 november een tegendemonstratiegeorganiseerd, die nu al succes heeft. Zo mag Pegida geen mars lopen door de stad en wordt de actie beperkt tot een manifestatie. Protesteer ook tegen de racisten van Pegida!

Protestactie
Zondag 29 november
Vanaf 14:00 uur
Pim Fortuynplaats, Rotterdam
Facebook-event

Uit de aankondiging van de actiegroep Laat Ze Niet Lopen, die de tegendemonstratie organiseert: “Pegida is een Duitse extreem-rechtse beweging die zich voordoet als nette en bezorgde burgers. Maar schijn bedriegt, op eerdere Pegida demonstraties in Utrecht brachten Pegida-aanhangers de Hitlergroet en vielen ze anti-racisme activisten en omstanders aan. Ook bleek de demonstratie grotendeels te bestaan uit extreem-rechtsen uit Duitsland, Vlaanderen en Polen. Het groepje Nederlandse Pegida-demonstranten bestond bijna geheel uit bekende neo-nazi’s. Pegida zegt geweldloos te zijn, maar creëert wel de ruimte aan gewelddadige racisten en neo-nazi’s om bijeen te komen en mensen aan te vallen. Pegida gebruikt aanslagen als die in Parijs om hun eigen agenda van haat door te drijven. Na de afschuwelijke gebeurtenissen in Parijs moeten we juist samen komen en niet uiteen gedreven worden door angst en haat. Juist in een stad als Rotterdam, die zo heeft geleden onder de nazi’s, moeten we samen sterk staan en het Duitse Pegida weren uit Rotterdam. LaatZeNietLopen.nl, een initiatief tegen racisme, roept op om de ruimte voor het extreem-rechtse Pegida op 29 november aanstaande zo klein mogelijk te maken en zelf actie te ondernemen tegen de komst van rechts-extremistische actievoerders. Fluit ze uit, overstem ze, blokkeer, laat zien dat ze niet welkom zijn! Negeren is geen optie, Pegida zal hoe dan ook aandacht krijgen en hun racistische gedachtegoed proberen te verspreiden.”

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1721

2015-11-20 18:21

Zonder Turkse steun zou IS het slechts paar maanden uithouden

In the wake of the murderous attacks in Paris, we can expect western heads of state to do what they always do in such circumstances: declare total and unremitting war on those who brought it about. They don’t actually mean it. They’ve had the means to uproot and destroy Islamic State within their hands for over a year now. They’ve simply refused to make use of it. In fact, as the world watched leaders making statements of implacable resolve at the G20 summit in Antalaya, these same leaders are hobnobbing with Turkey’s president Recep Tayyip Erdoğan, a man whose tacit political, economic, and even military support contributed to Isis’s ability to perpetrate the atrocities in Paris, not to mention an endless stream of atrocities inside the Middle East. How could Isis be eliminated? In the region, everyone knows. All it would really take would be to unleash the largely Kurdish forces of the YPG (Democratic Union party) in Syria, and PKK (Kurdistan Workers’ party) guerillas in Iraq and Turkey. These are, currently, the main forces actually fighting Isis on the ground. They have proved extraordinarily militarily effective and oppose every aspect of Isis’s reactionary ideology. But instead, YPG-controlled territory in Syria finds itself placed under a total embargo by Turkey, and PKK forces are under continual bombardment by the Turkish air force. Not only has Erdoğan done almost everything he can to cripple the forces actually fighting Isis; there is considerable evidence that his government has been at least tacitly aiding Isis itself.
Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1722

2015-11-20 18:22

Waarom de witte mens niet blank is

De term “blanke” lijkt voor velen onschuldig en louter naar personen met een witte huidskleur verwijzend. Een zoekopdracht naar “blanke” in de verschillende online kranten levert meteen duizenden resultaten op. Maar onschuldig is de term allerminst. Woorden zijn niet neutraal, maar dragen en creëren betekenissen. Het Van Dale woordenboek leert ons dat “blank” een bijwoord is dat “helderwit”, “niet bevlekt” of “niet gekleurd” betekent. Blank verwijst niet enkel naar een kleur, maar duidt net de afwezigheid van kleur aan door de connotatie van reinheid, helderheid en onbevlektheid. Het gebruik van de term om witte mensen aan te duiden, draagt op die manier bij aan het onzichtbaar maken van de machtspositie die de witte mens nog steeds bekleedt. De witte (heteroseksuele, mannelijke) mens is neutraal en objectief. Hij is “ongekleurd” door zijn ervaringen. Hij is de norm waarvan Anderen afwijken – wat ook meteen zijn superioriteit(sgevoel) legitimeert. De term “blank” heeft samen met zijn antoniem “neger” een koloniaal verleden en, helaas, ook een neo-koloniaal heden. Argumenteren dat de termen neutraal zijn of vandaag niet langer dezelfde betekenis dragen als in hun koloniale context minimaliseert of ontkent een bevlekte geschiedenis van slavernij, overheersing en uitbuiting van gekleurde door witte mensen. Hoe graag de witte mens zijn geschiedenis ook wil witwassen: noch de witte mens, noch zijn geschiedenis zijn blank. “Maar ik bedoel het toch niet slecht”, zult u wellicht denken. Dat geloven we best. Zullen wij u dan vanaf nu “vuile klootzak” noemen? We bedoelen dat immers ook niet slecht. Helaas kan je als individu niet bepalen wat een woord “bedoelt”.

Emma Lee Amponsah en Hannelore Van Bavel in Waarom de witte mens niet blank is (Knack)

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1723

2015-11-20 18:27

'Waarom de wereld IS niet echt wil vernietigen'

20/11/15 om 18:26 - Bijgewerkt om 19:04

Steeds meer landen raken verwikkeld in de strijd tegen terreurgroep IS, toch strookt hun retoriek niet altijd met hun ware intenties, schrijft TIME. Een overzicht van de betrokken landen en hun belangen. 

Frankrijk 

'Frankrijk is in oorlog', met deze niet mis te verstane woorden reageerde de Franse premier François Hollande op de aanslagen in Parijs. 'We zullen een strijd voeren die meedogenloos zal zijn. Want als terroristen in staat zijn zulke gruweldaden te begaan, kunnen ze er zeker van zijn dat ze te maken krijgen met een vastbesloten Frankrijk, een verenigd Frankrijk, een Frankrijk dat niet zal wijken.' 

Maar TIME heeft zijn bedenkingen bij deze forse uitspraken. 'Correct, Frankrijk is van alle Europese landen het hardst betrokken bij de strijd tegen IS. Het land voerde reeds honderden luchtaanvallen uit. Maar de militaire capaciteit van Frankrijk is niet onuitputbaar, ook niet na de aanslagen in Parijs. Bovendien heeft het land ook nog andere katten te geselen', klinkt het. Daarbij wordt verwezen naar Mali. In het land, dat zelf ook werd opgeschrikt door een terroristische aanslag, strijden internationale militairen sinds 2013 tegen jihadisten. Deze operatie kwam er op initiatief van de Fransen.  

Syrië 

Hoewel de Syrische president Bashar al-Assad luidkeels verkondigt dat IS zijn ultieme vijand is en gestopt moet worden, wint het Syrische leger eigenlijk bij het succes van de terreurgroep. Want IS en de Syrische rebellen vechten onderling een bloedige strijd uit en als twee honden vechten om een been.... Assad omschrijft beide groepen als 'des duivels' en ziet zichzelf als enige alternatief 'voor een vreedzaam Syrië.' Dat de dictatoriale leider ook zelf het bloed van duizenden Syriërs aan zijn handen heeft, vergeet hij te vermelden. 

Verenigde Staten 

Washington startte met luchtaanvallen tegen IS in Irak in augustus 2014 en breidde die een maand later uit naar Syrië. Het aanvankelijke plan om rebellen te trainen zodat zij het konden opnemen tegen IS, faalde volledig, schrijft TIME. De Amerikaanse regering heeft die training dan ook stopgezet, meldde de New York Times in oktober. Het programma leverde niet datgene op waarvoor het bedoeld was. Namelijk grondtroepen klaarstomen. Intussen blijft de Amerikaanse president Barack Obama benadrukken dat de VS geen grondtroepen zullen sturen naar het gebied. Wel wordt de focus verlegd naar de levering van wapens aan 'rebellengroeperingen die successen kunnen voorleggen.'

Turkije 

Voor de Turkse regering van Recip Tayyep Erdogan krijgt de strijd tegen de Koerden meer prioriteit dan de strijd tegen IS. 

'Het gevaar van IS diende in Ankara als excuus om de strijd tegen de Koerden te kunnen voeren', schrijft Zibar Omar. Een van de argumenten die hij maar ook anderen aanhalen, is dat de meeste luchtaanvallen dat Turkije uitvoert en uitvoerde gericht zijn en waren tegen Koerdische stellingen. 

Koerden  

De Koerden, die in een gebied wonen dat zich uitstrekt over Turkije, Syrië, Irak en Iran, zijn de meest succesvolle strijders tegen IS op het terrein. Zo namen ze recent nog Sinjar in, de stad waaruit afgelopen jaar jezidi's werden verdreven. Het doel van de strijd van de Koerden blijft onveranderd: een onafhankelijk Koerdistan. 
 

Rusland

Rusland mengde zich pas onlangs (militair gezien dan toch ) in de strijd tegen IS. Het belangrijkste doel van de Russen: hun bondgenoot Assad steunen. De meeste Russische luchtaanvallen zijn dan ook gericht tegen de rebellen. 

 
DELEN

Er lijkt een evolutie gaande. Meer en meer zou Rusland zich focussen op IS in plaats van op de gematigde rebellen

 

Voorlopig bestaat er nog geen zekerheid over de oorzaak van de crash van het Russische passagiersvliegtuig in de Sinaï-woestijn op 31 oktober. 224 personen kwamen daarbij om het leven. Al wijzen steeds meer (Russische) experten en onderzoekers richting IS. De Franse minister van Buitenlandse Zaken Laurent Fabius, ziet dan ook een 'opening' in de houding van de Russen. 'Er lijkt een evolutie gaande.' Meer en meer zou Rusland zich focussen op IS in plaats van op de gematigde rebellen. 

Israël 

Dit land, met reeds een groot aantal rivalen in de regio, houdt zich grotendeels buiten het conflict in Syrië en doet (voorlopig) geen pogingen om het op te nemen tegen IS. Israël beschouwt Hamas, Iran en Hezbollah als zijn grootste en belangrijkere vijanden. 

Irak

Het Iraakse leger is voorlopig geen maat voor IS. En hoewel het leger gaandeweg steun ontving van Iraanse milities is het onduidelijk hoe gemotiveerd dat leger is om IS te verdrijven uit de soennitische regio's. 

Bovendien is corruptie een wijdverspreid binnen het leger, waardoor de soldaten onvoldoende zijn uitgerust. 'De legerleiding steekt het geld bestemd voor materieel liever in zijn eigen zakken', aldus The New York Times. 

Iran

Iran vormt als sjiitisch land op religieus vlak het tegenovergestelde van IS, dat soennitisch is. Iran steunt Irak actief in het conflict tegen IS. Toch is de grootste concurrent en vijand van Iran, een ander naburige land, namelijk Saoedi-Arabië. De twee zijn al jaren verwikkeld in een sektarische machtsstrijd. 

Saoedi-Arabië 

Dit soennitische land ligt mee aan de basis van IS. Saoedi-Arabië is een broeihaard voor de extremistische islam. 'Saudi-Arabië speelt een dubbele rol omdat het tegelijk een Westerse bondgenoot is, en een islambeleving verdedigt die vernieuwing onmogelijk maakt. Het land heeft erg veel ideologische invloed omdat het belangrijke theologische centra en islamitische steden zoals Mekka en Medina op zijn grondgebied heeft', aldus moraalfilosoof Patrick Loobuyck.  

Jemen 

Jemen is al maanden verwikkeld in een bloedige burgeroorlog. Sinds de door Saoedi-Arabië gesteunde coalitie in maart begon met luchtaanvallen op de Houthi's, zijn minstens 4.000 mensen (waarvan de helft burgers) gedood, 19.000 mensen gewond geraakt en meer dan 1,3 miljoen Jemenieten op de vlucht. IS verhoogt de onrust in het land door aanslagen uit te voeren op Sjiitische moskees. (AVE)


Gast

#1724

2015-11-20 18:37

En alles draait om geloof. Hoe je het ook draait of keert. Elk heilig Boek zegt goed voor anderen zijn en je leven op een bepaalde manier leven om in de hemel te komen. Of ik zo leef en in de hemel of hel kom is mijn probleem laat iedereen zijn geloof hebben en leef in vrede met elkaar! 


Gast

#1725 Re:

2015-11-20 18:39