Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg

ik schaam me om nederlander te zijn

#4301 Rutte

2014-03-07 23:02

Ik schaam me voor Nederland. Dat een kabinet als Rutte, de sociale zekerheid in zo'n korte termijn zo heeft weten te verpesten. Zorg wonen energie is zo'n korte termijn zo onbetaalbaar geworden. Door beleid Rutte is de armoede enorm gestegen, de rijkdom eveneens. Rutte VVD is er alleen voor de rijken. PVDA tegenwoordig ook.
Rutte een oplossing voor de vergrijzing: Verplichte euthanasie voor 65+érs. Inclusief je eigen moeder.

Gast

2014-03-08 01:45

Het is inderdaad te gek voor woorden en een ander gevolg van te lang wachten om medische hulp in te roepen is natuurlijk dat de behandeling dan veel duurder is dan wanneer je er gewoon op tijd bij bent. Maar ja, als je het geld echt niet kunt missen wat moet je dan????????????????????

Gast

2014-03-09 18:57

Het zou ook al heel wat schelen als al die verzekeringsmaatschappijen niet lopen te adverteren op tv, wat echt veel kost, dus schande !

Gast

#4304 Superzorgpolis, maar niet voor ons !!!

2014-03-09 23:40

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/superzorgpolis-maar-niet-voor-jou

Een goede zorgpolis met nul eigen risico tegen een afbraakprijsje. Door een handigheidje kunnen zorgverzekeraars deze polissen aanbieden, maar bijna niemand komt ervoor in aanmerking.

Vooral buitenlandse werknemers die in Nederland werken, profiteren ervan. Voor de gemiddelde Nederlander die een extreem lage zorgpremie voor zijn basisverzekering wil betalen, zit er maar één ding op: het verhogen van het eigen risico. Hoe hoger het eigen risico, hoe lager de premiekosten. Door het wettelijke eigen risico van 360 euro maximaal op te hogen tot 860 euro, komt er een maandelijkse premie uit de bus van rond 69 euro.

Maar er blijken ook polissen met zo'n extreem lage premie te bestaan, waarbij de verzekerde helemaal geen eigen risico loopt. Zo kunnen buitenlandse werknemers die in Nederland actief zijn via hun werkgever voor zo'n 69 euro per maand een volwaardige basisverzekering - mét bovendien wat extra's - afsluiten.

Gratis eigen risico afgekocht
In een aanvullende verzekering wordt het eigen risico vervolgens gratis afgekocht. Met de wettelijk toegestane collectiviteitskorting kan de premie nog iets verder worden verlaagd. Resultaat: een heel goedkope polis, waarbij toch geen enkel eigen risico geldt.

Die aanlokkelijke polissen worden aangeboden door zorgverzekeraars als Avéro, Zilveren Kruis, CZ en HollandZorg. Zij bieden de gratis afkoop van het eigen risico aan, omdat in de praktijk blijkt dat buitenlandse werknemers niet of nauwelijks zorgkosten maken.

“Wij zien dat zij nagenoeg geen zorg gebruiken. Daarop is de premie ook afgestemd,” aldus een woordvoerster van zorgverzekeraar Achmea, moeder van de merken Avéro en Zilveren Kruis. Omdat het gaat om mensen die vaak tijdelijk in Nederland werken, is het eigen risico bij medische behandelingen moeilijk op ze te verhalen. "Achteraf innen is praktisch onmogelijk. De declaraties kennen een lange doorlooptijd. Op het moment dat wij kunnen gaan innen is de seizoensarbeider vaak niet meer in Nederland."

Constructie is legaal
Omdat de gratis afkoop van het eigen risico plaatsvindt in de aanvullende verzekering, en geen onderdeel is van de basisverzekering, is de constructie legaal. Wel gaat het volgens critici in tegen de geest van de wet, die bepaalt dat zorgverzekeraars niet mogen doen aan risicoselectie. Lees: zorgverzekeraars mogen geen klantgroepen met lage zorgkosten uit de markt halen. Door de krenten uit de pap te vissen, zou de solidariteit van het zorgverzekeringsstelsel in gevaar komen.

“De bedoeling van de wetgever is dat jong en oud, gezond en ongezond, ongeveer dezelfde premie betalen”, aldus hoogleraar sociale zorgverzekering Wynand van de Ven. “En we zien nu dat deze groepen die heel gezond zijn en zeer lage kosten hebben, minder betalen. Daarom is het dus in strijd met de bedoeling van de wetgever.”

In 2009 liet toenmalig minister van Volksgezondheid Ab Klink de Kamer weten toch geen bezwaar te hebben tegen de constructies, omdat ze strikt genomen binnen de wet vallen en er relatief weinig gebruik van werd gemaakt. Om te voorkomen dat dergelijke constructies een grote vlucht zouden nemen, gaf hij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de opdracht de ontwikkeling jaarlijks te volgen.

Uit de meest recente Marktscan van de NZa blijkt dat vorig jaar ruim 41.000 mensen een goedkope zorgpolis zonder eigen risico bezaten.

Bron: RTL Nieuws

Gast

2014-03-11 16:13

Ziek worden overkomt ons allemaal van jong tot oud
Jazzy

2014-03-11 19:21

Laatst was er een TBC uitbraak geconstateerd. Iemand overleden in Rotterdam. Nu blijkt dat een TBC ook onder het eigen risico valt. Diegene die is overleden in Rotterdam is waarschijnlijk ook niet naar de arts gegaan. Geweldig dit. De overheid is bezig om de bevolking uit te roeien. Waar kan ik dat nog meer van. Een man uit 1940 deed dit met een andere groep. Nu worden mensen uitgeroeid die geen geld hebben.

Gast

2014-03-12 11:59

eigen bijdrage is alleen goed voor de bestuurders zolang er jaarlijks kapitalen uitgegeven worden aan
zinloze reclame en de kosten van het overstappen van klanten en zolang er zoveel winst gemaakt word is het onnodig mensen een eigen bijdrage te laten betalen

Gast

2014-03-12 22:09

goed zo ga zo door
daantje

#4309 ga zo door

2014-03-12 22:10

ga zo door goed man

Gast

2014-03-12 22:12

goed zo
daantje

#4311 ga zo door

2014-03-12 22:13

ga zo door je heb gelijk

Gast

2014-03-13 10:04

Helemaal mee eens!! AFSCHAFFEN MET HET EIGEN RISICO!

Gast

2014-03-13 10:07

afschaffen afschaffen!!!!
Hoop op een beter Nederland

#4314 eigen bijdrage

2014-03-13 22:50

Nederland is een kut land aan het worden, zorg onbetaalbaar , eigen risico kunnen veel mensen niet betalen. Het is geen onwil het kan gewoon niet. Gas elektra 21% btw. Huren stijgen.
Zorg, gas en elektra, wonen, drie primaire levensbehoeften. Het interreseerd Den Haag geen ene bal dat er mensen zijn die de zorg niet kunnen betalen. Dat mensen worden afgesneden van gas en elektra, dat 7000 mensen uit hun huis worden gezet. Gezinnen met kinderen, mensen kunnen nauwelijks eten op tafel krijgen. En wat doet dit kabinet, nog meer bezuinigen, nog meer werkeloze, nog meer problemen. Vooral doorgaan Rutte en Samsom, help Nederland maar helemaal naar de klote. Ik ben zo klaar met dit kabinet. Kan niet wachten op nieuwe verkiezingen.

Gast

2014-03-14 01:01

Zorg moet voor alle Nederlanders toegankelijk zijn en niet kapitaalafhankelijk.

Gast

2014-03-14 06:55

word tijd dat hier wat aan gedaan gaat worden het is schandalig wat ik bij moet betalen en met mij zo vele anderen mensen gr nel

Gast

2014-03-14 08:24

Het eigen risico wat wij moeten betalen is belachelijk hoog! Dit moet omlaag of liever nog, afschaffen!

Gast

2014-03-14 09:35

Het zijn niet alleen de mensen met een uitkering die problemen kunnen krijgen hierdoor, ook de alleenverdieners, alleenstaanden krijgen problemen het is wel een hele hap als je je eigen risico ineens moet betalen...................voor mij is € 360,- ook een hap uit mijn inkomen waardoor ik ook keuzes moet maken wat wel en wat niet te betalen..................ben het meer dan zat..................

Gast

2014-03-14 15:41

Gefeliciteerd met het behalen van de 40.000

Gast

2014-03-14 15:46

En als je heel weinig naar de dokter ga, zoals ik, dan betaal je je zorgverzekering het hele jaar door zodat je die ene keer dat je zorg nodig heb moet je het toch nog betalen uit je zak...want ja, dat is eigen risico! Dus wat je heb betaald was gewoon een legale diefstal. Verplicht betalen aan wat je niet gebruik! Hoe kan je dat noemen anders? Om andere die minder hebben te helpen? Nou, dus dat ook mooi niet, want zij moeten ook zijn eigen risico betalen...goed bedacht! We zijn behandeld als een stomme kudde. En de politiek systeem vertegenwoordigt ons niet.

Gast

2014-03-14 19:28

Klasse!!
Dr. Bibber

2014-03-14 19:30

klasse al het medisch personeel in dienst van het ziekenhuis geen maatschapjes in ieder ziekenhuis.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-03-14 23:25

Gast

2014-03-14 23:27

Linkse hobbie's zijn belangrijker dan onze gezondheid!!!
Zoals het aanschaffen van miljarden kostende straaljagers die alleen maar ergens in het buitenland worden ingezet bij miljoenen kostende nutteloze operaties.

Gast

2014-03-15 12:18

Ga zo door!!! Want dit moest niet mogen. Ik wens jullie heel veel succes!!!!!