Sluit de grenzen!
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Sluit de grenzen!.
Gast |
#351 Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-14 22:53#349: - Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Ik scheld niet, tenzij anderen schelden. En dan nog ben ik vrij beleefd. Ben er ook niet mee begonnen. Kom maar op met die honderden/duizenden voorbeelden van "radicale Westerlingen die voor minstens evengrote problemen zorgen, decennialang al en bepaald niet milder van denkwijze worden." U maakt de cruciale beoordelingsfout dat iemand die vlucht voor geweld zijn of haar overtuiging heeft achtergelaten. Dat is geen verdraaiing; vorige poster had het over geweld in de regio waarvoor deze mensen zouden vluchten. Alsof er in de regio geen landen zijn waar geen oorlog heerst dus. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Nogmaals: als het alleen om veiligheid zou gaan, dan hoeft niemand naar Duitsland. Aanwijzingen genoeg voor aanslagen in Europa, laten we hier over een jaar of 5 nog eens over discussiëren, dan kunnen we zien wie er gelijk heeft gehad. Ik hoop u, overigens, maar ik denk het niet. 'We are back in America': ISIS releases chilling new video on 9/11 anniversary where extremists threaten fresh attacks on the US Idem. U bent degene die de werkelijkheid niet ziet. |
Gast |
#352 Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-14 22:54#350: - Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Heel fijn; dank u! En idem dito: u bent niet normaal. |
Anonymous |
#353 Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-14 23:37#351: - Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Lees je ooit wel eens wat je zelf schrijft? Je geeft een hele lijst met terroristische aanslagen in de regio en nog verwacht je dat mensen die vluchten voor die aanslagen hun heil moeten zoeken daar waar de aanslagen plaatsvinden. Sorry, maar dan kan toch echt niemand je meer serieus nemen. Je zou jezelf niet eens meer serieus mogen nemen. Waarom moet een vluchteling zijn overtuiging achterlaten? Wat heeft dat ermee te maken? Jij maakt andermaal de fout te veronderstellen dat hun overtuiging de oorzaak is van alle ellende. Deze mensen vluchten voor die ellende – bedoel jij dan te zeggen dat die mensen vluchten voor zichzelf? Die vluchten voor dat geweld dat in hun regio, in hun land, voor hun deur gepleegd wordt. En jij noemt die landen veilig? Waarom zwaai je zo triomfantelijk met een lijst van terroristische aanslagen als het jou gaat om aan te tonen dat er moslims zijn die geen probleem hebben met het doden van andere moslims, terwijl je diezelfde lijst volslagen negeert als het erop aankomt waar die mensen dan heen zouden moeten vluchten. Dat noem jij geen verdraaiing? Dat is tollen waar een draaideur duizelig van zou worden! Jij blijft alle moslims op één hoop vegen en werpt hen gezamelijk alles voor de voeten wat de populisten tot nu toe hebben kunnen bedenken om moslims voor de voeten te kunnen werpen. Hoe achterlijk moet je zijn om dat zelf normaal te kunnen vinden? Is de gereformeerde verantwoordelijk voor wat de doopsgezinde uitgevreten heeft in naam van de Here? Is de mormoon aan te rekenen wat de Russisch-orthodoxe op zijn kerfstok heeft in de naam van Бог? Is iedere christen pedofiel omdat sommige katholieke priesters pedofiel zijn gebleken? Maar zo spreek jij wel over alle moslims. Jij had het over een aanstaande oorlog, niet over aanslagen. Alweer verdraai je de boel. En nee, voor die aanstaande oorlog is geen enkele aanwijzing, die zit enkel in jouw hoofd omdat populisten hem daar geplant hebben voor hun eigen gewin. Over vijf jaar zal ik je inderdaad graag nog eens uitlachen, omdat jij vijf jaren van je leven zelf hebt vergald voor vier jaren pluche van een ander. Discussiëren zal het niet worden, omdat het dat nu ook nooit is geworden. Je kunt nu eenmaal niet discussiëren met iemand die voor geen enkele rede vatbaar is en denkt dat discussies wedstrijdjes zijn. |
Gast |
#354 Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:21#353: - Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Ziet u op die lijst een aanslag op burgers in Saoedi Arabië, VAE, Quatar, Koeweit, enz.? Ik ook niet. En sinds wanneer liggen landen als Nigeria, Kameroen en Mali in de regio? Ik heb het over rijke Golfstaten, en volgens mij is het Afrikaanse continent de laatste tijd niet in het Midden-Oosten komen te liggen. Niet weer beginnen te bazelen. Inderdaad, ze vluchten voor geweld dat hun religie/overtuiging ze aandoet. Ik spreek niet over alle moslims, maar wel over de meerderheid. Feit. Zeg ik niet, zeggen ze zelf. Och och...komt ‘ie weer met zijn verdraaiingen-stokpaardje. Je kunt die oorlogen daar ook als een serie aanslagen zien, want meer is het in feite niet. Is het daarmee geen oorlog? Ik ben het helemaal met u eens: je kunt niet discussiëren met iemand die niet voor rede vatbaar is. Het is wat mij betreft ook geen wedstrijdje, maar bittere ernst. Tot over 5 jaar! |
Anonymous |
#355 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:22#354: - Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Ja, die zie ik wel. Meerdere zelfs. Zie je nu wel dat je je eigen schrijfsels niet eens leest? Ze vluchten door geweld dat hun wordt aangedaan. Dat velen van hen een geloof hebben dat onder dezelfde noemer valt als het geloof dat de plegers van het geweld doet er toch niet toe? Is er dan geen reden om te vluchten voor geweld "want hé, het zijn ook moslims"? Je spreekt dan misschien over "de meerderheid", maar je schaart daar meteen alle moslims onder, "want hé, ze hoeven toch niet te vluchten voor ook moslims?". Bekrompenheid ten top. Discussiëren is voor jou wel degelijk een wedstrijdje, want jij had het over het "winnen van een discussie". Probeer niet alweer de boel te verdraaien. Tja, als je je eigen schrijfsels niet eens leest… |
Gast |
#356 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:30 |
Anonymous |
#357 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:32#356: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen LEES JE EIGEN SCHRIJFSELS EENS! |
Gast |
#358 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:42#357: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Oh wacht even, er staat plotseling een hoop meer tekst in uw antwoord. Waar in die lijst staat een aanslag op burgers in de door mij genoemde landen? Waar zeg ik dat er geen reden is om te vluchten? Of dat die mensen niet geholpen moeten worden? Laat ik de bal terugkaatsen: het is naïef om te denken dat zo'n zelfde meerderheid zich niet onder de vluchtelingen bevindt. Het vluchten voor geweld staat los van het gedachtengoed dat iemand aanhangt. Ik heb daar nooit alle moslims onder geschaard, dat doet u nu. Ik heb het altijd gehad over een grote meerderheid. Ach, weer zo'n non-argument. Als ik het heb over "het winnen van een discussie" is dat, omdat mensen als u menen zonder argumenten en met uitsluitend scheldpartijen een "discussie" te kunnen winnen. Het gaat mij niet om winnen of verliezen, daar is de situatie veel te ernstig voor. Bovendien was u hier niet om te discussiëren, toch? En dat blijkt. |
Anonymous |
#359 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:47#358: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen En maar draaien, draaien, draaien… |
Gast |
#360 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen2015-09-15 00:51#359: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hetis altijd nog beter slecht te lezen Weerleg het maar dan. Doet u niet en kunt u niet. U gaat niet eens in op mijn vragen, met uw "draaien"-stokpaardje. |
Gast |
#3612015-09-15 09:06Ik zie ook de nodige aanslagen in de regio staan. Niet alleen in dat lijstje, maar ook de lijstjes daaronder. Grappig toch, dat hij zelf een lijstje komt aandragen en vervolgens gaat ontkennen wat daar op staat. Wat een weirdo. |
Gast |
#362 NOS Teletekst2015-09-15 09:37Bijna 3 op de 10 Nederlanders vinden dat het kabinet de grenzen moet sluiten voor elke vorm van immigratie,ook voor arbeidsmigranten uit andere EU-landen. Dat komt naar voren uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van de NOS. 52 procent vindt dat de grenzen niet dicht moeten.De rest heeft geen mening. Van de PVV-kiezers is 78 procent voor volledig sluiten van de grenzen.Bij de SP is dat 31,bij de VVD 28 procent. De helft van de Nederlanders vindt het goed om vluchtelingen evenredig over de EU-landen te verdelen.Eveneens de helft wil dat Nederland op korte termijn minder dan 6000 vluchtelingen opvangt. |
Gast |
#363 Re:2015-09-15 14:24Waar staan dan die aanslagen op burgers in de landen die door mij zijn genoemd? En welke lijstjes daaronder? Ik heb maar 1 lijstje gepost. |
Gast |
#364 Re: NOS Teletekst2015-09-15 14:35Bijna drie op de tien Nederlanders vinden dat de grenzen dicht moeten voor immigranten. Dat komt naar voren uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van de NOS. Van de ondervraagden is 28 procent het eens met de stelling dat het kabinet de grenzen moet sluiten voor elke vorm van immigratie, ook voor arbeidsmigranten uit andere Europese landen. 52 procent vindt dat de grenzen niet dicht moeten. De rest heeft geen mening. Alleen van de PVV-kiezers is een meerderheid voor het sluiten van de grenzen: 78 procent van de mensen die in 2012 op de PVV stemden, is het met de stelling eens. Van de VVD-kiezers vindt 28 procent dat de grenzen dicht moeten: net zo veel als het landelijk gemiddelde. Van de SP-kiezers wil 31 procent dat de grenzen dicht gaan, van de PvdA-kiezers 21 procent, van de CDA-kiezers 20 procent en van de D66-kiezers 9 procent. SomberDe toestroom van vluchtelingen maakt bijna de helft van de Nederlanders pessimistisch over de toekomst van Nederland. 44 procent van de ondervraagden onderschrijft dat de toestroom hen somber maakt over de toekomst van Nederland. 29 procent zegt er niet somber door te worden. Bijna de helft (47 procent) denkt dat de vluchtelingenstroom negatieve gevolgen krijgt voor de economie; 22 procent denkt dat niet. 43 procent verwacht dat de veiligheid van Nederland erdoor zal afnemen; 23 procent verwacht dat juist niet. De grote aantallen vluchtelingen maken ook behoorlijk veel Nederlanders angstig. 35 procent van de ondervraagden antwoordt bevestigend op de stelling 'de toestroom van vluchtelingen naar Europa maakt me bang'. Ongeveer een net zo grote groep antwoordt met 'nee'. OpvangenIn de enquête is ook gevraagd naar Europees beleid. De helft van de Nederlanders vindt het een goede maatregel om de vluchtelingen evenredig over de Europese landen te verdelen, zoals de Europese Commissie wil. Slechts een kleine minderheid vindt het goed dat daarbij landen als Hongarije en Spanje worden ontzien. De helft vindt dat Nederland op korte termijn minder dan 6000 vluchtelingen moet opvangen, het minimumgetal bij een evenredige verdeling. 19 procent vindt zelfs dat Nederland geen enkele vluchteling moet opvangen. OplossingenAls het gaat om oplossingen voor de lange termijn vindt een grote meerderheid (69 procent) dat de Nederlandse regering moet investeren in opvangcentra in de regio's waar de vluchtelingen vandaan komen. Slechts 13 procent vindt dat de regering dat niet moet doen. Ook is er veel draagvlak voor ontwikkelingshulp en internationale troepenmachten om te voorkomen dat mensen vluchten. Bijna tweederde vindt dat de regering hierin geld moet steken. Daarnaast vindt bijna de helft dat Nederland moet investeren in extra voorzieningen voor een fatsoenlijke opvang in Nederland. GriekenlandIpsos stelde ook vragen over de Griekse schuldencrisis. Opvallendste uitkomst daarbij is dat 7 op de 10 ondervraagden willen dat Griekenland het volledig geleende bedrag terugbetaalt. 56 procent vindt dat er niet opnieuw geld geleend moet worden, ook als dat betekent dat Griekenland failliet gaat.
------------------------------------------------------
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (68 procent) wil dat er weer grenscontroles worden ingevoerd binnen Schengen, blijkt uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond. De PVV-aanhang is erg duidelijk: 100 procent wil dat de grenzen op slot gaan. Maar ook een meerderheid van de aanhang van coalitiepartijen VVD en PvdA zou daar volgens de peiling voor zijn. Bij de VVD gaat het om 78 procent, bij de PvdA 53 procent. Ongeveer een op de acht Nederlanders (13 procent) is bereid om vluchtelingen in huis op te nemen, waarvan een derde dat wil 'zolang als het nodig is'. Omgerekend geven 300.000 huishoudens aan dat ze (gemiddeld bijna twee) vluchtelingen willen opvangen. Kiezers van SP en D66 zijn daar vaker toe bereid dan VVD- en PVV-aanhang. Grondtroepen in Syrië Bijna 40 procent vindt dat Nederland meer vluchtelingen moet opnemen dan tot nu toe is toegezegd. Onder de VVD-kiezers is dat 21 procent en onder de PvdA'ers 55 procent. |
Gast |
#365 Re: Re:2015-09-15 15:17Dus je weet zelf niet eens wat je geplaatst hebt? Hoe komt het dat hier meerdere mensen die aanslagen wel zien staan en jij niet? Hoe komt het dat je op alle mogelijke manieren probeert om het werkelijke punt heen te draaien? Want het gaat er toch om dat de regio alles behalve veilig is en dat de mensen dus wel degelijk een verdraaid goede reden hebben om te vluchten? Wel nu, als die mensen daar weg willen/moeten, dan moeten zij toch elders terecht? En dan is Europa de enige logische keuze. Punt uit. |
Gast |
#366 Re: Re: NOS Teletekst2015-09-15 15:18Als je het dan toch over leading questions hebt… |
Gast |
#367 Re: Re: Re:2015-09-15 15:38Dat moet u aan die 2 of 3 meerdere mensen vragen, want ik zie die aanslagen op burgers in de door mij genoemde landen niet in dat lijstje staan. Als die hele regio allesbehalve veilig is, waarom wordt dan al 97% in de regio opgevangen, volgens een artikel dat iemand hier heeft gepost? Waarom kan die andere 3% dan ook niet? Of zijn die cijfers bedoeld om ons een schuldgevoel aan te praten? Want ach, die regio doet al zoveel, dan kunnen wij het niet maken om niets doen. Of wilt u die 97% ook opvangen, aangezien die nu in die "onveilige regio" zit? |
Gast |
#368 Re: Re: Re: Re:2015-09-15 15:55Waarom die drie procent anderen niet? Omdat die voor een andere regio gekozen hebben. Omdat die wel de mogelijkheden hebben om verder te geraken dan net over de grens met het buurland en maar vingers gekruist houden dat IS zover niet doordringt. Omdat er genoeg voorbeelden zijn van aanvallen en aanslagen op vluchtelingenkampen. Omdat het hun goed recht is om elders hun heil te zoeken. Omdat het nu eenmaal zo is. Waarom zeg je niet gewoon waar het op staat? Jij moet die mensen niet, discrimineert hen op grond van hun geloofsovertuiging, ontkent hen hun universele rechten, koestert je ongenuanceerde vooroordelen en wil d'r geen enkele in het land hebben. Islamofoob, dus. Geef dat toch gewoon toe, dan hoef je je niet in allerlei bochten te wringen om toch je gelijkje te proberen halen. Weirdo. |
Gast |
#369 Re:2015-09-15 16:09Als een plek veilig is, boeit het dan of die plek christen, moslim, hindoe, boeddhistisch of wat dan ook is? Wie rent voor zijn leven gaat niet eerst vragen welke catechismus ergens gelezen wordt. Het is de mens die geholpen moet worden, niet zijn gebedenboekje. Waarom verwijt u anderen de problematiek te bagatelliseren als u zelf niet verder kunt kijken dan iemands geloof? Juist dat is het probleem reduceren tot een detail dat u als stigma gebruikt, maar dat aan de problematiek voorbijgaat, niets afdoet of toevoegt. |
Gast |
#370 Re: Re: Re: Re: Re:2015-09-15 17:45Wat een BS. "Omdat het nu eenmaal zo is". En ik wil de grenzen dicht voor de islam "omdat dat nu eenmaal zo is", oké? Ik hoef dat helemaal niet te verbergen, heb ik ook nergens gedaan. Sterker nog: het was mijn eerste post hier. En een fobie is een irrationele angst; in het geval van de islam is daar geen enkele sprake van. Wat een mafklapper.
|
Gast |
#371 Re: Re:2015-09-15 17:49Die mensen moeten ook geholpen worden, maar niet hier. Nergens voor nodig. En de achtergrond/(geloofs)overtuiging doet er wel degelijk toe. Vergelijk de gewelddadigheden van die verachtelijke islam-ideologie (het is niet eens een religie; meer een politiek systeem in een religieus jasje) maar eens met die van andere religies in de huidige tijd. De meesten rennen helemaal niet voor hun leven, ze waren veilig. |
Gast |
#372 Re: Re: Re: Re: Re: Re:2015-09-15 18:20ROTFLMAO! Toch leuk geprobeerd. Een zesje voor de moeite. Ik ken tientallen mensen die een islamitisch geloof aanhangen. Buren, kennissen, professionele contacten. Geen enkele van die mensen doet zelfs maar een vlieg kwaad. Wat kun jij op die mensen tegen hebben? Tien tegen één dat je ze niet eens kent, toch heb jij je vooroordelen over die mensen, toch doe jij in je broek voor die mensen (aanstaande oorlogen, terroristische aanslagen). Irrationeel, want er is geen enkele rationele verklaring waarom jij die mensen ook maar iets in de weg zou moeten leggen. Toch doe je dat: islamofoob dus. En zolang jij niet snapt dat de ene moslim de andere niet is, zul jij islamofoob blijven. |
Gast |
#373 Re: Re: Re:2015-09-15 18:31#371: - Re: Re: verachtelijke islam-ideologie (het is niet eens een religie; meer een politiek systeem in een religieus jasje) Langzaamaan komt dan toch de aap uit de PVV-mouw… Maar mocht het je ontgaan zijn (uiteraard), #369 is niet van mijn hand. Is #18 van jou? |
Gast |
#374 Opfrissertje voor wie zich nog afvraagt waarom vluchtelingen de regio ontvluchten2015-09-15 18:42Opvang in de regioVeel landen in de regio bieden onvoldoende bescherming aan vluchtelingen; óf omdat ze zelf in de regionale oorlog verwikkeld zijn geraakt, óf omdat ze het niet zo nauw nemen met de risico’s die gepaard gaan met de uitzetting van vluchtelingen, óf omdat ze zwaar overbelast zijn door de grote toestroom van vluchtelingen. In Syrië verblijven 1,2 miljoen Irakese vluchtelingen. Daarnaast verblijven er 750.000 vluchtelingen in Jordanië, 100.000 in Egypte, 54.000 in Iran, 40.000 in Libanon, 10.000 in Turkije en ongeveer 200.000 in andere landen rond de Perzische Golf. Naast een tekort aan geld voor opvang in de regio is er volgens Amnesty International nog een ander probleem, namelijk dat rijke landen, waaronder Nederland, uitgeprocedeerde asielzoekers terugsturen, terwijl de veiligheidssituatie ter plaatse dat nog niet altijd toelaat. Turkije heeft het Vluchtelingenverdrag ondertekend maar niet het bij dit Verdrag behorende Protocol uit 1967. Dit betekent dat Turkije het Vluchtelingenverdrag niet van toepassing acht op vluchtelingen die niet uit Europa komen. Asielzoekers uit andere delen van de wereld krijgen geen toestemming om zich in Turkije te vestigen maar moeten zich melden bij de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR om hervestiging in een derde land te vragen. Turkije vreest aanzuigende werking en wil geen springplank zijn voor hervestiging naar het westen. Het grensgebied met Irak wordt daarom streng bewaakt, soms wordt er door de Turkse grensautoriteiten met dodelijke afloop geschoten op personen die de grens met Turkije illegaal overschrijden. Ook deporteert Turkije met enige regelmaat asielzoekers richting land van herkomst of naar Noord-Irak. Dat gebeurt vaak onofficieel en hardhandig, naar schatting 200 tot 300 keer per maand. Zo probeerde op 17 januari 2008 de Turkse overheid een groep Iraanse vluchtelingen naar Irak uit te zetten. Bij de grens werd de groep door de Iraakse autoriteiten geweigerd. De politie bracht hen vervolgens naar een halfbevroren rivier en dwong hen al schietend het water in. Aan de overkant in Irak werden ze gestript van al hun bezittingen en gevangen gezet.
Op 23 april 2008 stuurde de Turkse politie een groep van 18 Iraniërs en Syriërs op dezelfde manier het water in. Ditmaal stond het rivierwater hoog en was de stroming sterk. Vier mensen verdronken in hun poging naar de overkant te zwemmen. |
Gast |
#3752015-09-15 18:43Syrië en de grenzen van opvang in de regio© UNHCR/ B. Sokol
Tamara, 20 jaar oud, is Syrië ontvlucht samen met haar familie nadat hun huis werd verwoest in Idlib. Ze verblijft nu in het Adiyaman kamp in Turkije. Het belangrijkste dat ze kon meenemen was haar diploma, die ze op deze foto toont. Hiermee kan ze haar opleiding voortzetten in Turkije.
Libanon: 1 op de 8 à 9 mensen in het land is inmiddels een vluchteling uit Syrië. Stel je voor: dat zou voor Nederland een instroom van 2 miljoen vluchtelingen betekenen. Hulpverlening is lastig Grote aantallen nieuwe vluchtelingen
Het aantal personen dat dagelijks de grens overtrekt, stijgt zienderogen. In december vorig jaar waren dat er 3000, in januari 2013 was hun aantal opgelopen tot 5000 per dag. In februari kwamen er gemiddeld per dag 8000 vluchtelingen bij, terwijl er in de laatste weken van maart dagelijks soms meer dan 14.000 nieuwe vluchtelingen werden geteld. Als we dit cijfer vergelijken met de aankomst van nieuwe vluchtelingen uit Syrië in Europa, dan moeten we constateren dat de 28.000 personen die sinds april 2012 in Europa asiel zochten een fractie is van het totaal dat Syrië hals over kop verliet. Het is overduidelijk dat de omringende landen de lasten dragen. Miljoenste vluchteling
Op 6 maart 2013 werden een miljoen vluchtelingen uit Syrië door UNHCR ondersteund. Sindsdien draait de teller nog sneller. Binnen twee weken kwam er nog eens 129.000 hulpzoekenden bij. Dit zijn cijfers bij benadering: zo’n 242.000 Syriërs zijn gevlucht maar hebben zich nog niet laten registreren. Libanon
Al deze vluchtelingen zetten ongewild een gigantische druk op de buurlanden van Syrië. De cijfers van het aantal vluchtelingen per land zijn enorm, zeker wanneer je het inwonersaantal van de buurlanden zelf bekijkt. Zo herbergt Libanon op het moment meer dan 357,000 geregistreerde vluchtelingen, op een eigen bevolking van 4,1 miljoen. Libanon is een klein land, het is niet groter dan de drie zuidelijke provincies van Nederland, Noord Brabant, Limburg en Zeeland samen. In totaal schat de Libanese regering het aantal Syriërs binnen haar grenzen op 1.000.000, van wie 500.000 vluchtelingen. . Dat betekent dat één op de acht à negen bewoners van het land een Syrische vluchteling is. Stel je voor dat in Nederland 1 op de 8 bewoners een vluchteling was; dat zou betekenen dat 2 miljoen mensen extra aanspraak zouden maken op huisvesting, zorg, scholing en bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Andere buurlanden
Ook cijfers van de overige buurlanden liegen er niet om. In Jordanië staan 354,235 vluchtelingen geregistreerd en wordt het totale aantal vluchtelingen op 420.000 geschat. Op een bevolking van 6,5 miljoen betekent dit dat één op de vijftien een Syrische vluchteling is. Turkije herbergt 260,000 geregistreerde vluchtelingen en schat het totale aantal rond de 400.000. Op een bevolking van 79,7 miljoen betekent dat één op negentien een hulpzoekende vreemdeling is. In Irak is één op de 25 een Syrische vluchteling. 119.363 vluchtelingen staan daar geregistreerd. In Egypte zijn 43,000 vluchtelingen geregistreerd; daar schat de overheid dat het totale aantal 100.000 is. De Syriërs die de grens oversteken hebben vaak niet meer bij zich dan de kleren die ze aan hebben. UNHCR en andere hulporganisaties werken met man en macht om aan de basisbehoeften van deze mensen te voorzien. De landen zelf waarin de vluchtelingen verkeren dreigen te bezwijken onder de enorme aantallen hulpzoekenden. De Libanese bevolking heeft zich genereus opgesteld, maar wordt ook direct geraakt. Als gevolg van de toestroom zijn de prijzen van de eerste levensbehoeften en de huren van huizen enorm gestegen. Ook de sociale voorzieningen komen daar onder druk te staan, aangezien de vluchtelingen gratis toegang krijgen tot gezondheidszorg en de Syrische kinderen naar school gaan. Steun blijven bieden heeft voor landen als Libanon implicaties. Syrië telt 23 miljoen mensen . Het einde van de crisis is niet in zicht, de influx van mensen in de regio is dat ook niet. Er circuleren verschillende cijfers over het verwachte aantal eind 2013. Het gevaar bestaat dat het aantal van 3 miljoen vluchtelingen zal worden bereikt. De opvang in de regio bereikt zijn grenzen.
Oplossingen
Landen moeten beseffen dat financiële hulp alleen niet voldoende is om de noden van de omringende landen te lenigen. De Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen zei het als volgt: “What is happening in Syria today risks escalating very quickly into disaster that could overwhelm the international response capacity – political, security-related and humanitarian." UNHCR heeft de EU voorgehouden de volgende vier maatregelen te ondernemen. Allereerst moeten de EU-lidstaten de grenzen openhouden en de asielverzoeken in eerlijke procedures behandelen. Op de tweede plaats moet een vertrekmoratorium worden ingesteld, wat inhoudt dat op dit moment niemand teruggestuurd kan worden naar Syrië. Ten derde zouden de EU-lidstaten onderzoek moeten doen naar een snellere behandeling van verzoeken tot gezinshereniging. Dit zou door de buurlanden van Syrië gezien worden als een tastbaar bewijs van solidariteit. Gezinshereniging van personen die in verschillende EU-lidstaten worden opgevangen zou ook gefaciliteerd moeten worden. Ten slotte heeft UNHCR opgeroepen om in een beperkt aantal gevallen hervestiging mogelijk te maken. Dit betreft dan kwetsbare personen die ook in het eerste land van toevlucht niet veilig zijn.
|
|
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Respecteer de euthanasiewet
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
1515 Gemaakt: 2024-11-23
Flexwoningen op het korfbalveld Yerseke NEE!!!
351 Gemaakt: 2024-12-21
Lili & Marleen
199 Gemaakt: 2024-12-22
Red wijkschooltje Sint-Norbertus en geef onze kinderen een toekomst!
244 Gemaakt: 2024-12-18
Petitie tegen betaald parkeren in Amstelveen
5600 Gemaakt: 2024-11-15
Voor een landelijk vuurwerkverbod!!!!
118 Gemaakt: 2024-12-25
Heronderhandelingen verlofplanning
52 Gemaakt: 2024-12-28
Respecteer de euthanasiewet
7824 Gemaakt: 2024-11-02
Counselors zijn kwaliteitseisen zat van CLBPS & SPS !
656 Gemaakt: 2024-12-11
Teken deze petitie! We willen geen McDonalds op de Veluwezoom, aan de bosrand Velp-Rheden
15544 Gemaakt: 2024-01-31
Bezwaarschrift betreffende 2024 Immoment WLO BKL52
41 Gemaakt: 2024-12-15
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
65284 Gemaakt: 2023-01-17
Pumptrack in joure
132 Gemaakt: 2024-12-19
Steun familie babayants
5108 Gemaakt: 2024-07-11
Verkeersveiligheid Groot Zonnehoeve
111 Gemaakt: 2024-12-10
Help mee om het Openluchttheater Valkenburg open te houden!!
5936 Gemaakt: 2024-11-10
Kortsnuiten Blijven Bestaan
1770 Gemaakt: 2024-10-23
Extra maatregelen tot openen tattoozaak
39 Gemaakt: 2020-02-23
Stop de Plaatsing van een Windturbine in Kampveld – Teken de Petitie!
156 Gemaakt: 2024-12-10
Kingsland Waardamme moet Blijven!
388 Gemaakt: 2024-11-29