Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1276

2015-11-16 10:49

De terreur van de bezorgde burger

Het liep uit de hand in Oranje, waar bewoners een staatssecretaris te lijf gingen (maar niet te lijf genoeg, schreef een grote denker in NRC) en in Woerden, waar bezorgde burgers met bivakmutsen Syrische oorlogsslachtoffers, waaronder 51 kinderen, belaagden met nitraatbommen(“Kinderfeestje!” roept iemand in de straat. ‘Volkomen logisch’, schrijft een grote denker in Het Parool). 

In Oisterwijk moest de politie ingrijpen omdat de plaatselijke jeugd vluchtelingen treiterde. In Purmerend zijn burgemeester en wethouders gezwicht voor de ernstige bedreigingen door bezorgde burgers: het geplande azc gaat in die gemeente niet door. En Wilders, die zogenaamd niet achter dit geweld staat, feliciteert de bedreigers met het klinkende resultaat.

Horrorverhalen

Het huis van de staatssecretaris moet nu worden beveiligd, elders worden wethouders bedreigd door bezorgde burgers en in Utrecht liet zondag de Nederlandse afdeling van Pegida van zich horen. Burgemeesters van verschillende gemeenten voelen zich genoodzaakt veiligheidsmaatregelen te nemen tegen bezorgde burgers die gehoor geven aan Wilders oproep om in verzet te komen en die er door de horrorverhalen over vluchtelingen van overtuigd zijn geraakt dat ze de Nazi’s bevechten in plaats van mensen die op de vlucht zijn voor bommen en gifgas. 

Je zou dus kunnen stellen dat het pretty f*cking uit de hand aan het lopen is, de terreur van de bezorgde burgers, maar volgens Bas Heijne blijft de haat ‘virtueel’. Het geweld, de bedreigingen, de oproepen om moslims te vergassen, vluchtelingen in brand te steken, ‘het is de ander de maat nemen’, schrijft Heijne. Meer niet.

Overgewaaide jodenhaat

Nou zijn we van Heijne wel wat gewend op het gebied van de wereldvreemdheid (hij zei in een Vrij Nederland-interview dat Wilders zijn draagvlak zou verliezen zodra hij zou stoppen zijn haar te verven, jodenhaat is volgens hem overgewaaid uit de Arabische wereld en de maatschappelijke onrust na de moord op Pim Fortuyn speelde zich volgens hem vooral af op televisie), maar ook Volkskrant-columnist Bert Wagendorp meent dat er niks aan de hand is: ‘Volgens mij laat de wijze waarop de opvang van vluchtelingen verloopt, zien dat dit nog altijd een redelijk land is’, schrijft Wagendorp, nota bene nadat hij min of meer dezelfde opsomming van geweld en beveiligingsmaatregelen heeft gemaakt die ik hierboven deed.

Het hoofdredactionele commentaar van de Volkskrant van vandaag is een pleidooi voor het recht van Pegida om te betogen, maar ‘radicalen aan beide zijden hebben niet de bereidheid om kennis te nemen van andere standpunten’, aldus de Volkskrant. Alsof er op die Pegida-betoging niet werd geroepen dat “de massieve inteelt in de islamitische cultuur vrijwel onomkeerbare schade aan de moslims toebrengt, met inbegrip van grote schade aan de intelligentie en geestelijke gezondheid van moslims” en “een andere reden om moslims te verachten en te haten om hun krankzinnige ideologie, want het is nooit een religie van vrede.” 

Gezonde hekel

Nee, je bent radicaal als je je verzet tegen dit soort Nazigebral, in plaats van dat je je eigen mening bijstelt want nou, dat is jouw mening en die is net zoveel waard als die van mij, nietwaar. Dus als ik wat van jouw mening overneem en jij wat van mijn mening, als we beiden wat van onze radicaliteit inleveren komen we ergens in het midden uit en dan hou ik op met moslims knuffelen en jij met moslims haten, dan hebben we gewoon allebei, op niet-radicale wijze, gewoon gezellig een gezonde hekel aan moslims.

Binnenin de Volkskrant wordt de haatbagger ook al gebagatelliseerd. Een zekere Freek uit Hoogeveen wil dat er zo snel mogelijk een nieuwe Hitler opstaat die een einde maakt aan de vluchtelingen, maar dat meent-ie volgens de schrijver van dit stuk helemaal niet. Nee joh, het ligt aan de sociale media. Die zijn niet geschikt voor debat en daarom wordt er opgeroepen vluchtelingen en moslims te verdelgen. 

Och, als diezelfde kalme bedaardheid maar eens werd betracht als er een moslim met een vlag loopt te zwaaien, of als er een zwartharige jongen op zwartrijden wordt betrapt. Maar gek hè, op de één of andere manier kunnen we een Hitlergroet beter hebben als die gebracht wordt door een roomblanke bezorgde burger dan als een moslim zich eraan bezondigt.

De ene Hitlergroet is de andere immers niet.

UPDATE: de bezorgdeburgerterreur komt nu wel héúl dichtbij in Rijswijk, waar raadsleden onder andere de kinderen van PvdA-fractieleider Yvonne Hagenaars en minstens vijf van haar collega’s hebben bedreigd. Hé, het is in Purmerend op die manier gelukt en toen was de Führer erg trots, dus dan moet het in Rijswijk ook op die manier kunnen, toch?

 


Gast

#1277 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:50

#1273: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Dat heb je dan wel erg lang volgehouden

En dacht het niet zo n extremist als jij die moet zijn mening hier blijven propageren in de naam van zichzelf hahaha.

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1278

2015-11-16 10:52

De Verwilderisering van de Nederlandse samenleving

 

Nederlandse waarden en normen worden bedreigd. Nederland Verwilderiseert. Dit komt door een steeds grotere en luidruchtigere groep die elementaire Nederlandse waarden als tolerantie, non-discriminatie, solidariteit en vrijheden als de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst terzijde schuift. 

 

Zorgwekkender is misschien wel het proces van zelfverwilderisering. Dat is het proces waarbij politici, bestuurders en journalisten uit angst voor de stoottroepen van deze luidruchtige groep zwijgen of bij voorbaat toegeven aan hun eisen. Nederland dreigt hierdoor steeds meer Tokkiestan te worden. 

Neem de inspraakavond gisteren in het zwaar bewaakte Noord-Brabantse Steenbergen over de mogelijke komst van een AZC.

Burgemeester Vos, die nog geen standpunt had ingenomen, kreeg een aubade ('We gaan op Vossenjacht"). Een vrouwelijke voorstander van het AZC werd ook toegezongen door de plaatselijke testosteronbommetjes ("daar moet een piemel in"). Eerder die week had dezelfde dappere vrouw al een steen door de ruit gekregen. Ieder die het in Steenbergen waagde een ander standpunt in te nemen dan een simpel ‚azc nee’, werd uitgescholden, inclusief woest dreigende gebaren van een groep die bang is dat asielzoekers geen respect zullen hebben voor onze normen en waarden. En de gespreksleider durfde de onbeschoft scheldende meute Tokkies niet terecht te wijzen, maar liet weten begrip te hebben voor de zorgen van de tegenstanders.

Steenbergen staat symbool voor een bredere ontwikkeling. Overal in het land worden lokale politici voor 'landverrader' uitgemaakt of bedreigd die voor een AZC zijn. Hetzelfde overkomt burgers die vluchtelingen willen helpen. Op grote schaal wordt de vrijheid van meningsuiting van Nederlandse burgers met geweld bedreigd. Een aantal, vooral rechtse media vroeg aandacht voor misstanden op AZC's als vechtpartfijen en verkrachting, waarbij de suggestie soms werd gewekt dat het om misstanden ging die onder autochtone Nederlanders nooit voorkomen. Inmiddels blijkt dat het aantal incidenten op AZC's meevalt en wordt overtroffen door Tokkieterreur. Geweld wordt in Nederland niet zozeer door vluchtelingen gepleegd, maar vooral tegen vluchtelingen of mensen die voor de opvang van vluchtelingen zijn. 

Terug naar Steenbergen. De leider van de grootste politieke partij in de peilingen twitterde, als een pyromaan die olie op het vuurt gooit over de avond in Steenbergen:

Niemand wil dit. Genoeg asielzoekers. Genoeg islam. Rutte aftreden. Grenzen dicht. Nu! #genoegisgenoeg #kominverzet pic.twitter.com/nT6PQGU5wt

— Geert Wilders (-at-geertwilderspvv) October 22, 2015

Hierop reageerde Joshua Livestro, oprichter van Jalta.nl, toch niet direct het meest linkse geluid op het Nederlandse internet, met:

Dit is het punt waarop Wilders de grens naar het fascisme oversteekt: het intimiderende gedrag van meutes inzetten voor eigen campagnedoelen

— Joshua Livestro (-at-JoshuaLivestro) October 22, 2015

Wilders

En daarmee zijn we beland bij de grote roerganger achter dit proces van de Verwilderisering, Geert Wilders.

Deze man geeft leiding aan een politieke partij, de PVV, met welgeteld 1 lid, de heer Wilders zelf. De PVV-leider roept zijn achterban op om in verzet te komen, maar laat zelf geen enkele vorm van inspraak toe (misschien hebben buitenlandse geldschieters met een anti-islam agenda wel wat te vertellen in ruil voor hun harde dollars, euro's en sjekels, maar dat weten we niet).

Geen ideologie maar een religie

Wilders' beweging heeft meer trekjes van een religieuze beweging dan van een politieke partij met een consistente ideologie: geen interne democratie, een enkele, onaantastbare profeet als onbetwist leider, handelen in angst met meer interesse voor fabeltjes dan voor feiten, kritiek op de partij of de leider wordt al snel betiteld als 'demoniseren'  en ookkent de partij enkele onvervalste haatpredikers. Het partijprogramma van de partij was voor de laatste verkiezingen nog dunner dan de Donald Duck: exact één A4 met weinig concrete, haalbare oplossingen. In die zin heeft de partij geleerd uit het verleden toen de PVV direct bij de onderhandelingen met de VVD en het CDA al een deel van haar beloftes liet vallen.

In de praktijk heeft de PVV maar één belangrijk punt: de partij is tegen de islam en doet daarvoor geregeld voorstellen die haaks staan op elementaire onderdelen van de Nederlandse grondwet als de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting en het non-discriminatiebeginsel.

In de peilingen is dit gedachtengoed inmiddels goed voor 38 zetels, wat betekent dat ruim 2 miljoen volwassen Nederlanders aangeven dat ze overwegen op de PVV te stemmen. Daarmee is de aanhang van de PVV ruim twee keer zo groot als het aantal moslims in Nederland.

Meet the Tokkies

Wat weten we van de achterban van Wilders?

Ze zijn over het algemeen laag opgeleid, lezen vaak de Telegraaf en bezoeken graag GeenStijl.  Verder weten we uit dit artikel dat een kwart van de PVV aanhang(politiek) geweld onder bepaalde omstandigheden acceptabel vindt om bepaalde doelen te bereiken (zie het onderzoek The New Face of Digital Populism van de Britse denktank Demos of het onderzoek van Motivaction uit 2009 (blz. 5). Dit percentage ligt fors hoger dan de 14% van de moslims (blz 247) die geweld soms toelaatbaar vindt. Uit hetzelfde Motivaction onderzoek (pagina 5 en 6) blijkt dat PVV'ers opvallend minder vaak problemen hebben met liegen in moeilijke situaties - wat ze in PVV-kringen graag taqqiya noemen. PVV-stemmers hebben minder op met culturele en etnische diversiteit en de emancipatie van vrouwen en homo's, Ze hebben ook weinig moeite met samenwerking met anitisemitische partijen in Europa.

De PVV-aanhang vind je bijvoorbeeld op facebookpagina's als WijSteunendePVV,  Liefde voor Holland, Nederland ons Vaderland, Nederland Mijn Vaderland, anti islam pagina's als Stop de islamisering van Nederland  of extreemrechtse pagina's als die van Identitair Verzet. Maar ook zitten er veel PVV'ers bij pro Zwarte Pietenpagina's en onder de reaguurders op de pagina's van bijvoorbeeld GeenStijl, de Digitale Standaard, De Telegraaf, Elsevier, E.J. Bron en Joost Niemöller. De pro-PVV reaguurders kenmerken zich overigens opvallend vaak door een slechte beheersing van het Nederlands. Op moslimhaat.tumblr.comvindt u enkele fijnzinnge voorbeelden die in slechts een paar dagen zijn verzameld.

Okay, een relativering voordat de indruk ontstaat dat ik iets tegen Wilders-aanhangers zou hebben. Dat heb ik niet. Ik heb vooral moeite met hun intolerante religie/ideologie die haaks staat op veel Nederlandse waarden. Mijn brave buurman die zo lief voor zijn katten is, is ook een PVV'er en ook in mijn schoonfamilie heb ik mensen die overwegen PVV te stemmen. En natuurlijk zijn niet alle PVV-aanhangers geweldsverheerlijkende tokkies en lager opgeleid. In 2009 en deze week werd gemeten dat ongeveer 1 op 7 PVV-aanhangers hoger opgeleid is.

Ook zijn niet alle PVV-aanhangers racist of extreemrechts. Omgekeerd zijn de meeste extreemrechtse en racistische Nederlanders wel PVV-aanhanger. En dat is, zo blijkt de laatste weken,  een groep die niet bang is geweld te gebruiken of te dreigen met geweld. Ook in Duitsland, waar extreemrechts geweld al een tijdje de belangrijkste vorm van terreur is,  klinkt inmiddels de waarschuwing voor een verdere radicalisering van extreemrechts geweld.

Nieuwe politieke correctheid en zelfverwilderisering

Tegelijkertijd staren Nederlandse politici en journalisten als konijntjes in de koplampen van het Wilderiaanse en extreemrechtse geweld. De les van de moord op Fortuyn was dat de bezorgde, boze burger serieus moest worden genomen en dat populistische leiders niet te snel met extreemrechts vergeleken moesten worden. Maar we zijn wat doorgeslagen in die les.

Dat heeft geleid tot een nieuwe politieke correctheid. Tot gespreksleiders als gisteren in Steenbergen die onbeschoft dreigende tokkies niet ter verantwoording roepen, maar ongepast begrip tonen en tot politici die erbij zitten en er niets van durven te zeggen. Er zijn publicisten die agressie zoals in Steenbergen en eerder in Woerden zelfs volkomen logisch vinden.

De nieuwe politieke correctheid heeft de afgelopen decennia geleid tot artikelen in serieuze kranten en tv-programma's  over de islam en moslims die nog veel ongenuanceerder en tendentieuzer zijn dan wat ik hierboven schreef over PVV-stemmers. Terwijl journalisten over elkaar heen buitelen om problemen met integratie te 'benoemen',  schiet iedereen in een kramp als het over de PVV gaat. Bijvoorbeeld wanneer iemand het aandurft de PVV en haar leider te vergelijken met de vooroorlogse Hitler of de NSB. Los van de vraag of die vergelijking terecht is of niet, hij mag gemaakt worden, net als Wilders en zijn aanhangers de islam met het fascisme mogen vergelijken. Vrijheid van meningsuiting nietwaar?

Over vrijheid van meningsuiting gesproken: de nieuwe politieke correctheid heeft geleid tot  een klimaat waarin mensen die zich positief uitlaten over vluchtelingen, moslims of de multiculturele samenleving op lijsten met landverraders of volksvijanden komen te staan.

De nieuwe politieke correctheid heeft ook geleid tot zelfverwilderisering: uit electorale angst nemen politieke partijen geregeld standpunten in die  een slap aftreksel van de PVV zijn en haaks staan op uitgangspunten van onze grondwet en door Nederland ondertekende internationale (mensenrechten)verdragen. Dieptepunt in de Nederlandse politieke geschiedenis blijft wat dat betreft het eerste kabinet Rutte met de PVV als gedoogpartner. De enige winst van dat kabinet was misschien dat Wilders heeft aangetoond dat hij helemaal geen verantwoordelijkheid kan en wil nemen; blijkbaar zijn 2 miljoen volwassen Nederlanders dat inmiddels weer vergeten.

In een dramatisch slecht en aan alle kanten rammelend artikel (let op, paywall) waarschuwde Elsevier journalist Syp Wynia onlangs voor islamisering en zelfislamisering. Hij schrijft over de Nederlandse islamitische gemeenschap, bestaande uit 660.000 volwasssenen, intern tot op het bot verdeeld en met amper politieke macht.

Ik maak me zorgen over de verwilderisering van onze Nederlandse samenleving. Dan heb ik het over een politieke partij die verreweg het grootste is in de peilingen, die intern niet democratisch is en van de ongelijke behandeling van een bevolkingsgroep haar belangrijkste agendapunt heeft gemaakt. Deze partij heeft meer dan 2 miljoen volwassen aanhangers, waarvan een (klein?) deel zich inmiddels dagelijks laat horen via xenofobe posts op sociale media, door middel van gewelddadige acties rond AZC's of moskeeen en door bedreigingen gericht tegen mensen met een andere mening.

 


Anonymous

#1279 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 10:54

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1280 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-16 10:56

Van ‘Vergeten Driehoek’ naar ‘Islamofobie Driehoek’

01 juni 2015 | 07:59

De complexiteit van buurten als de Vergeten Driehoek, Oosterwei en de Diamantbuurt wordt gereduceerd tot sharia, islamisering en straatterrorisme waardoor ze enerzijds uitzonderlijke voorbeelden zijn waar alle multiculturele problematiek bij elkaar komt en anderzijds juist de normale situatie zouden weergeven voor problemen met Marokkaanse Nederlanders, islam en integratie door heel Nederland heen.(..) Het is dan ook geen wonder dat de term shariadriehoek blijft bestaan nadat Ramesar is ontmaskerd en dat er opiniemakers zijn die stellen dat de shariadriehoek ondanks het bedrog wel degelijk bestaat: het is een te krachtig islamofoob symbool om zomaar weg te gooien."

Dat schrijft Martijn de Koning in onderstaand artikel. 

Op 18 mei 2013 verscheen het artikel ‘Als je wijk verandert in een klein kalifaat’ van Perdiep Ramesar in Trouw. In dit artikel schreef Ramesar over een klein deel van de Schilderswijk met de namen ‘Vergeten driehoek’, ‘Punt van het Zwaard’ en ‘Sharia Driehoek’ De naam sharia zou niet voor niets gekozen zijn maar symbool staan voor een sluipende verandering van de buurt waarbij de norm van de meerderheid steeds meer zou gaan gelden. Er lijkt een ‘mini-sharia’ te zijn ingevoerd, ‘een klein kalifaat’ te zijn gesticht..
De vermeende islamisering van de ‘Vergeten Driehoek’.

De ‘bewijzen’ die Ramesar daarvoor aandroeg waren:.

  1. een autochtone jongeman die het woordje kafir (ongelovige) naar zijn hoofd geslingerd krijgt omdat hij een sigaret zou hebben opgestoken.
  2. een dochter die het nog zwaarder heeft.
  3. vrouwen die worden aangesproken op hun kleding
  4. vrouwen die een gezichtssluier dragen en mannen geen hand geven
  5. een vrouw die zegt dat de meerderheid bepaalt en dat dat goed is
  6. dit deel van de Schilderswijk was één van de plekken waar de Hofstadgroep bij elkaar kwam
  7. zichtbare moslimorthodoxie: jonge meiden met hoofddoek en volledig bedekte kledij
  8. cafés en cafetarias waar geen alcohol wordt geschonken, niet gerookt en alleen halal geserveerd wordt en waar varkensvlees voor iedereen verboden is
  9. buurthuizen zonder alcohol en varkensvlees
  10. de orthodoxe islam is hoorbaar: in de meeste plekken spreken Marokkanen Berbers maar in de Vergeten Driehoek is Arabisch belangrijker
  11. er zijn drie orthodoxe moskeeën rondom de buurt
  12. niet-moslims en moslims voelen zich niet meer thuis
  13. mensen die hun hond niet meer in de buurt kunnen uitlaten: ‘verdwijn met dat smerige beest, anders komt die in het punt van het zwaard’
  14. orthodoxe moslims worden met rust gelaten en de politie kan niks tegen hen doen: zij regelen de zaken bijvoorbeeld bij overlast .

De meerderheid legt haar ongeschreven wetten op en de minderheid buigt. Die meerderheid is moslim, de orthodoxe moslim bepaalt en de rest voelt zich niet meer thuis.

Waar is de Vergeten Driehoek?.

Dat er vormen van sociale controle in de wijk zijn hoeft niemand te verbazen: dat is overal zo en dat die voornamelijk vrouwen raken is ook overal zo. Dat er overlast is van mensen en dat er spanningen zijn tussen bevolkingsgroepen is ook niet specifiek islamitisch of sharia; een rookverbod is dat ook niet. Integendeel, dit is allemaal deel van de Nederlandse geschiedenis en is in meerdere grote en kleine plaatsen in verschillende uitingsvormen aan te treffen..

Ook al heeft Ramesar het artikel uit zijn dikke duim gezogen, dat geldt niet voor het begrip Vergeten Driehoek. Dat is wel degelijk de aanduiding voor een deel van de Schilderswijk dat vergeten zou zijn in de stadsvernieuwing. Maar er is wel een probleem: de lokatie van de Vergeten Driehoek is vanaf het begin onduidelijk.

Maar er zijn verschillende definities in omloop. Ligt de Driehoek nu tussen de Hoefkade, Vaillantlaan en Parallelweg of tussen Hoefkade, Jacob Marisstraat en Vaillantlaan (pdf) of tussen Vaillantlaan, Wouwermanstraat en Parallelweg zoals Ramesar leek te claimen?.

De vergeten driehoek?

De term Shariadriehoek met het kaartje in Trouw suggereert dus een duidelijk afgebakend gebied en dus ook dat we weten waar we het over hebben. Niets is minder waar dus..

Van Vergeten Driehoek naar Islamofobie Driehoek.

Voor de discussie later doet de precieze begrenzing van de Vergeten Driehoek er niet toe. Deze discusssie wordt namelijk gekenmerkt door twee type uitbreidingen: geografisch en politiek. Allereerst een uitbreiding naar de hele Schilderswijk en ten tweede worden allerlei gebeurtenissen erna in de Schilderswijk besproken met een verwijzing naar shariadriehoek..

In de periode daarna, ik heb geteld tot halverwege oktober 2014, verschijnen er tientallen artikelen in de media met een verwijzing naar de term shariadriehoek. Er komt ook een debat in de Tweede Kamer, en de ene na de andere politicus en opiniemaker laat er zijn/haar licht over schijnen: iedereen is afkeurend over de shariadriehoek. Door op Lexis Nexis te zoeken naar artikelen met de term ‘shariadriehoek’ of ‘sharia-driehoek’ en de dubbele artikelen eruit te laten kom ik tot november 2014 op 85 artikelen. De teneur van deze artikelen is:.

  1. De artikelen gaan niet meer over een deel van de Schilderswijk, maar over de hele Schilderswijk.
  2. Gaandeweg worden steeds meer betekenissen toegevoegd aan de term Shariadriehoek waarbij niet meer de voorbeelden van Ramesar centraal staan, maar met name problematiek omtrent vrouwen, anti-semitisme en islamitisch militant activisme (en de daarmee gepaard gaande termen als ‘orthodox’, ‘radicaal’, ‘jihadisme’, ‘ISIS’, geweld, enzovoorts).
  3. Hoewel tal van politici zich met de zaak bemoeien, zijn het vooral Asscher (bagatelliserend) en Wilders (uitvergrotend) die onder hen de discussie beheersen.
  4. De tegenstelling die ook zichtbaar is in het artikel, Nederland(s) vs islam(itisch) komt in de meeste artikelen wel terug. Gelden Nederlandse normen nog wel?
  5. Naast Trouw zijn het vooral de Volkskrant en Telegraaf waarin de term gebruikt wordt..

De term shariadriehoek is derhalve vaak gebruikt en is enorm aangeslagen. Het is daarmee een enorm productieve term voor media, activisten, commentatoren en politici. Hoewel er ook tegenstemmen zijn, is de teneur vooral negatief. Er wordt een wij-zij indeling gehanteerd tussen moslims en niet-moslims of Nederlanders (vergeten wordt gemakshalve dat een belangrijk deel van de inwoners van de Schilderswijk uit Hindoestanen bestaat), alle zaken die men negatief vindt worden toegeschreven aan islam en in het bijzonder sharia zonder ook maar enigszins duidelijk te maken wat er specifiek islamitisch of sharia aan is. Vrouwen onheus bejegenen? Sharia! Geen handen schudden? Sharia! Geen alcohol? Sharia! Niet roken? Sharia? Geen varkensvlees? Sharia!.

Door er een tegenstelling Islam vs Nederland van te maken en alle negatieve ontwikkelingen toe te schrijven aan islam en alle positieve te benoemen als integratie houden we een schijntegenstelling overeind tussen een doembeeld (toegeschreven aan islam) en een ideaalbeeld (benoemd als Nederlands). Dit leidt uiteindelijk tot een roep om maatregelen tegen islam cq moslims. In die zin zouden we voortaan beter kunnen spreken over de islamofobiedriehoek dan over de shariadriehoek: het kleine deel van de Schilderswijk en later de hele wijk is uitgegroeid tot een symbool waarin alle zorgen omtrent integratie, islamisering en veiligheid bij elkaar komen. En hoewel minister Asscher afstand heeft genomen van ieder idee dat er sprake zou zijn van ‘sharia’ en sociale druk om daaraan te conformeren, gaat ook hij in zijn beantwoording van vragen van parlementsleden in op radicalisering en ronseling; zaken waar het artikel niet over spreekt behalve dan dat de Vergeten Driehoek in beeld zou zijn gekomen na berichten dat er 100 jongeren uit Nederland waren vertrokken om te strijden tegen het al-Assad regime. Wat dat precies te maken heeft met die Driehoek wordt niet duidelijk gemaakt..

En de inwoners van de Schilderswijk?

De term islamofobiedriehoek is ook gerechtvaardigd omdat de perspectieven van islamitische en andere inwoners van de wijk er volstrekt niet toe doen. Weliswaar zijn er enkele artikelen gepubliceerd van wijkbewoners of zaakwaarnemers, maar hun twijfels over het bestaan van de driehoek en het feit dat ze zich niet herkenden zijn nooit serieus genomen. Hun reële zorgen omtrent problemen die er zeker zijn (verloedering, werkeloosheid, geïsoleerde positie van vrouwen, zorgen omtrent het functioneren van minderjarige meisjes en overlast) doen er in het hele verhaal echt niet toe behalve als munitie voor islamofobe retoriek. Het is een term die te pas (nou ja eigenlijk alleen te onpas) werd gebruikt in verkiezingsdebatten en -programma’s, in beleidsstukken en verslagen in de media. De term is daarbij steeds meer los komen te staan van het oorspronkelijke artikel en leek een grote mate van vanzelfsprekendheid te hebben verkregen en werd zelfs genomineerd voor woord van het jaar. .

Andere media dan Trouw hebben daar zeker, bedoeld of onbedoeld aan bij gedragen. Zo was er een journalist van een landelijke krant die mij in november 2014 vertelde dat hij eigenlijk best ook een andere kant van de Schilderswijk wilde laten zien dan zijn krant tot dan toe liet zien. In plaats van ene kant met anti-semitisme, pro-ISIS sympathisanten, enzovoorts wilde hij juist ook de meer positieve kanten laten zien en hoe bewoners proberen er wat van te maken. ‘Maar daar hoef ik momenteel bij de redactie echt niet mee aan te komen.’ En een redacteur van een televisieprogramma stelde ‘X wilde er misschien iets mee. Kijken wat er nou van waar is. Bleef alleen niet veel van over dus heeft niet tot uitzending geleid.’ Tegengeluiden, ook over de betrouwbaarheid van het artikel van Ramesar, waren dus amper aan de orde (zoals al gesteld, waren er ook uitzonderingen zoals Peter Breedveld’s Frontaal Naakt)..

Buurten die tot de verbeelding spreken.

Iets soortgelijks gebeurde ook enkele jaren eerder met de Amsterdamse Diamantbuurt dat een icoon werd voor ‘Nederlanders’ (Bert en Marja) die werden geplaagd door het agressieve gedrag van ‘Marokkaanse straatterroristen’ zoals mijn Nijmeegse collega Anouk de Koning in haar onderzoek laat zien. Net als de Diamantbuurt heeft de Schilderswijk ook nu een magische aantrekkingskracht voor journalisten (en ja ook onderzoekers) die op zoek naar multiculturele problematiek of juist hoe het allemaal ook goed kan gaan. Kleine incidenten worden onmiddellijk in de islamofobische driehoek geplaatst en besproken in termen van islamisering of radicalisering of integratie of alledrie. Net als bij de Vergeten Driehoek is ook de begrenzing van de Diamantbuurt niet zo helder als het lijkt. En net als destijds in de Diamantbuurt doen ook nu de eigenlijke gebeurtenissen en meningen in de wijk er nauwelijks toe. Zo liggen twee van de moskeeën die genoemd worden ook helemaal niet in de vermeende ‘vergeten driehoek’ en dat heel Nederland een rookverbod kent in cafés is alleen in de Schilderswijk een teken van islamisering..

Een ander voorbeeld is de rel over de Goudse wijk Oosterwei. Daar werd in 2008 een buschauffeur belaagd door een Marokkaanse-Nederlandse man. Genoeg om een enorme hype te veroorzaken waarbij vooral wordt ingezoomd op de onveiligheid die door ‘Marokkaanse’ jongeren veroorzaakt zou worden. Voortdurend wordt gesproken over de wijk Oosterwei terwijl het onduidelijk is of de plek van het incident wel Oosterwei was en Oosterwei officieel geen wijk is maar een buurt in de wijk Gouda Oost. Wanneer iets soortgelijks zich even later in Gorinchem voor doet verleidt dat het dagblad Metro tot de kop ‘Gouda is overal’. Opvallend is hier ook de rol van Trouw. Hoofdredacteur Schoonen zal later aangeven dat de berichtgeving van Trouw ten aanzien van problemen met allochtone jongeren in Gouda niet evenwichtig is geweest in vergelijking tot andere gebeurtenissen met autochtone jongeren in bijvoorbeeld Capelle aan de IJssel. De hele rel levert gemeente Gouda 10 miljoen euro op. Net als in het geval van de Shariadriehoek wordt de hype door diverse politici gebruikt om te pleiten voor een harde aanpak van Marokkaans-Nederlandse jongeren..

Shariadriehoek omdat het moet

Ook na de ontmaskering van Perdiep Ramesar als leugenaar en oplichter blijven mensen volhouden dat de ‘shariadriehoek’ bestaat. Zo stelt Frank Verhoef op DDS dat de berichten nep waren, maar dat de shariawijk wel bestaat want die zit immers vol met ISIS fanboys. Zoals hij stelt: ‘Ramesar heeft niet verzonnen dat de Schilderswijk vol ISIS-fanboys zit’. Inderdaad Ramesar had het over een klein deel van de Schilderswijk en over ISIS-fanboys heeft hij het helemaal niet gehad: dat is iets wat (onder andere) Verhoef eraan heeft toegevoegd. Ook Ephimenco voegt als het ware een ‘Perdiepje’ toe aan het artikel van Ramesar:.

Misschien geen shariawijk inderdaad, maar wel een buurt waar de meest weerzinwekkende demonstratie van het jaar heeft plaatsgevonden afgelopen zomer. Tientallen duistere figuren paradeerden in de Schilderswijk met hun zwarte vlaggen. Geen toeval dat dit op die plek gebeurde, dunkt me. Ze betuigden hun steun aan de koppensnellers, verkrachters en slavendrijvers van de Islamitische Staat. […] Op die vrijdag 4 juli voelde ik een mix van schaamte en woede bij me opkomen. Wat ik toen dacht? Dat de naam ‘shariawijk’ nog te mild was voor dit Haagse jihadistische bolwerk.

Ook hier zien we dus hoe na de ontmaskering van Perdiep allerlei zaken die als negatief worden benoemd worden toegevoegd aan het oorspronkelijke artikel en aan de term ‘sharia'; zaken waarover Ramesar het in dat artikel helemaal niet had maar waardoor men toch kan volhouden dat de shariadriehoek bestaat al is het gebaseerd op een verzinsel. Ook hier doet het er opnieuw niet toe wat lokale inwoners vonden van de zaken die Ephimenco noemt..

Buurten als de Vergeten Driehoek, Oosterwei en de Diamantbuurt worden in discussies als deze objecten voor debat, politiek, beleid en regulering met betrekking tot zaken die de complexe leefwereld van de inwoners ver overstijgen. De complexiteit van deze buurten wordt gereduceerd tot sharia, islamisering en straatterrorisme waardoor ze enerzijds uitzonderlijke voorbeelden zijn waar alle multiculturele problematiek bij elkaar komt en anderzijds juist de normale situatie zouden weergeven voor problemen met Marokkaanse Nederlanders, islam en integratie door heel Nederland heen. Ze worden daarmee onderdeel van de reeds bestaande beleidsmaatregelen en discussies die betrekking hebben op integratie, beleid en veiligheid, maar worden ook gebruikt om juist exceptionele en hardere maatregelen voor te stellen. Het is dan ook geen wonder dat de term shariadriehoek blijft bestaan nadat Ramesar is ontmaskerd en dat er opiniemakers zijn die stellen dat de shariadriehoek ondanks het bedrog wel degelijk bestaat: het is een te krachtig islamofoob symbool om zomaar weg te gooien..

 


Gast

#1281 extreem linkse propaganda waarschuwing

2015-11-16 10:59

Kijk uit voor de valse waarheidsclaimende linkse opiniestukken. Hierin wordt onze angst ongegrond verklaard en als die er al is komt dit Door Wilders. 

Mooi opgestelde betogen waarin ze alles doen behalve zich aan feiten houden.

Vooral een bepaald persoon hier op de petitie site gooit hier nogal wat desinformatie op : zie hier boven.

Heel veel opiniestukken die naar mijn mening een opruiende opinie aanwakkeren en "bronnen" die maar wat claimen.

Allemaal stuk voor stuk onderuit te halen, dit is ook logisch want het is veelal uit de duim gezogen. Zoals dat Wilders haat zaait. Dit is een mening maar absoluut geen feit. Door hem vervolgens haatzaaier te noemen maak je je zelf schuldig aan hetgeen waar hij van wordt beschuldigt. Ergo om het zo maar te noemen hypocriet.

Informeer vooral jezelf en zet je twijfels achter alles: Wilders, de regering, de moskeeën en de islam.

 


Gast

#1282 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 11:00

#1273: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 ik doe hetzelfde als jij. Jij geloofd extreem links en ik extreem rechts. Ik papegaai dan jij dus ook. Die " bronnen" van jou maken het nog niet waar. Jij wilt het alleen geloven 


Gast

#1283 Re:

2015-11-16 11:00

#1278: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 Bron graag ? Dit klopt volgens mij niet

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1284

2015-11-16 11:02

Het is het enige geloof dat westers noch oosters is. Een geloof waar nagenoeg alle mensen aanhanger van zijn. En dat onze samenleving onderscheidt van dictatuur, theocratie en kalifaat. Je vindt het in elke stad, op iedere hoek van de straat.

Terreur heeft álles met geloof te maken (alleen een ander dan we denken)

De stad is een levensgevaarlijk organisme.

Door een nuchtere bril zie je hem: die krioelende hoop mieren, permanent onderweg naar potentieel onheil. Overal, waar je ook kijkt, mogelijke ongelukken van staal, voorbijrazend op koud asfalt. Etalages vol overvallen in spe. Trams vol loshangende juwelen en uitstekende portemonnees. Taxi's met onbekende chauffeurs en liegende TomToms. Terrassen zonder toezicht. Ramen zonder gordijnen. Deuren zonder kijkgat. En vooral: heel, héél veel mensen in sardineblikjes. Bioscopen. Theaters. Grandcafés. Metrogangen. Treinstations. Torenflats. Voetbalstadions.

Terroristendromen van beton.

Toch zijn de mieren niet bang. Ze zijn hun bril vergeten. Verblind door vertrouwen lopen ze rond. Stappen cafés, taxi's en kantoren in, steken straten over, openen winkeldeuren. Vereffenen de rekening, terwijl ze gratis weg hadden kunnen gaan. Leunen achteloos tegen hun buurman in de metro aan. Zonder ooit iemand te vragen naar afkomst, religie of naam.

Honderdduizend vreemdelingen is een vluchtelingenstroom. Tien miljoen vreemdelingen is een stad.

De smeerolie van het sociale verkeer

Het bevreemdendste aan iedere stad is wat er, iedere dag weer, niet fout gaat. Parijs telt zes miljoen auto's en betreurt één dode per vier miljoen rondjes op de Boulevard Périphérique. Evenveel rondjes als er dagelijks jassen de Parijse metro verlaten met de portemonnee nog in de zak. Op weg naar een café waarvan de deur voor iedereen automatisch opengaat. Buiten roken graag, dat wel.

De stad is een wonderbaarlijk organisme.

Door een nuchtere bril zie je hem: die krioelende hoop mieren, permanent op ontspannen voet met elkaar. Overal, waar je ook kijkt, een miraculeuze hoeveelheid vertrouwen, gutsend door de straten als smeerolie van het sociale verkeer. Geen diersoort die het ons nadoet. Zelfs bijen, toonbeeld van samenwerking van Moeder Natuur, leggen de grens bij wie familie is. Mensen verdragen miljoenen buren, van wie gemiddeld slechts honderdvijftig géén volslagen vreemden zijn.

Vrijdagavond, halftien 's avonds

Vrijdag de dertiende, rond halftien 's avonds, liep ik met een plastic tas een Amsterdams café binnen. Een vriendin was die tas vergeten en had geen tijd om haar nog op te halen. Aan de bar vroeg ik of ik de tas kon achterlaten. Het barmeisje stak haar hand uit, pakte de tas aan en legde haar onder de tap. Ze vroeg niet wie ik was, wat er in er in de tas zat en wie haar op kwam halen.

In Parijs reden op datzelfde moment tientallen taxi's af en aan bij theater Bataclan. Mensen ophalen. Ze vroegen niet wie ze waren, waar ze naartoe moesten en of ze geld hadden om te betalen. De meter werd niet aangezet.

Dezelfde emotie, dezelfde vanzelfsprekendheid.Over hoe vanzelfsprekend het goede in de mens is, schreef correspondent Rutger Bregman onlangs dit stuk.

Waar terreur het op gemunt heeft

Het is precies die emotie die terreur als belangrijkste doelwit heeft. Sommige tongen beweren weleens dat terreur niets met geloof van doen heeft, maar het tegendeel is waar. Terreur heeft álles met geloof te maken. Terreur heeft het namelijk gemunt op het enige geloof dat westers noch oosters is en nagenoeg ieder mens aanhangt: ongefundeerd vertrouwen.

Daarom zijn haar slachtoffers bij voorkeur willekeurig in plaats van specifiek: geen effectievere manier om vertrouwen tussen mensen op de proef te stellen.

Goddank beschikt de mens niet alleen over een haast onverwoestbare hoeveelheid vertrouwen, maar ook over minstens zoveel relativeringsvermogen. Een emotie die hem in staat stelt waanzin van werkelijkheid te onderscheiden. En om met waanzin om te gaan als die heel even werkelijkheid wordt.

Terreur is geen oorlog die je kunt winnen - je kunt haar alleen verliezen. Door terreur te beantwoorden met waar ze op drijft: angst en absolutisme

In tijden van tragiek en terreur is dat niet toevallig de verdachtste emotie denkbaar: wie relativeert, komt onherroepelijk voor de publieksrechter wegens bagatelliseren met voorbedachten rade. Wie relativeert, neemt het gedane leed niet serieus. Of is blind voor het gevaar. Of beide. Neville Chamberlain, die kon ook al zo goed relativeren.

Maar hoe begrijpelijk ook, dat taboe op relativeren is een doodlopende weg. Terreur is namelijk geen oorlog die je kunt winnen - je kunt alleen verliezen. Door de terreur te beantwoorden met waar ze op drijft: angst en absolutisme.

Het zijn immers vertrouwen en relativeringsvermogen die onze samenleving onderscheiden van de dictatuur, de theocratie of het kalifaat. Het zijn de pilaren waarop een open, democratische samenleving staat. Zonder die pilaren zou vrijheid onmogelijk zijn. Zouden verschillen van mening en politieke kleur onverdraaglijk worden. Zouden de terrassen in Parijs nog steeds verlaten zijn.

Maar de terrassen zijn niet verlaten, ze zitten alweer vol. Een groter verlies kan een gedroomd kalifaat niet lijden. IS gedijt slecht in de stad. Terroristennachtmerries van beton.

 


Gast

#1285 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 11:02

#1279: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Ik dacht je zou op houden met tijd verspillen of kan dat pas als het hier voor staat met jouw propaganda?  Goebbels ? 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1286

2015-11-16 11:04

Het slechte nieuws na de tragische gebeurtenissen in Parijs luidt: terreur kan de vrije samenleving de das omdoen. Het goede nieuws: of ze daarin slaagt, is volledig aan ons.

Waarom terreur niet tegen de democratie opgewassen is

De Fransen hebben René Descartes. De Duitsers hebben Immanuel Kant. En wij?

Wij hebben Annabel Nanninga.

Annabel, ex-GeenStijlscribent en nu adjunct-chef Verlichting & Verdraagzaamheid bij online denktank Jalta.nl, wierp zich na de aanslag op de Europees-humanistische traditie in Parijs zonder aarzelen op als Laatste Strohalm van de aan Islamisering & Linkse Capitulatie bezwijkende westerse beschaving en sprak, na Ik denk dus ik ben (Descartes) en Durf te denken (Kant), het nu al legendarische credo van het eenentwintigste-eeuwse verlichtingsdenken:

 


 

Het bij zichzelf geconstateerde onvermogen tot rationele deliberatie weerhield Annabel er, geheel conform de moderne medialogica, uiteraard niet van direct in de pen te klimmen en krap anderhalf uur later een analyse Hier het artikel van Annabel Nanninga (achter een paywall).van de zojuist plaatsgevonden tragedie te publiceren: ‘De slachting bij Charlie Hebdo,’ constateerde Annabel, ‘is een oorlogsverklaring.’ En: ‘Het is de schuld van de islam. Kom mij niet aan met de miljoenen vredelievende moslims in Europa, het kan me geen reet schelen dat er ook aardige mensen bij die club horen, het is mooi geweest. [...] Wie nu nog wil onderhandelen, overleggen, nuanceren is de vijand.’

Oe la la! Madame Nanninga! Een heus nuance-fatwa!

Met zulke verlichters heb je geen fundamentalisten nodig.

Waar terreur voor vreest

Het duurde uiteraard niet lang of PVV-leider Geert Wilders en Front Nationalvoorvrouw Marine Le Pen waren er als de kippen bij om de paranoïadriehoek te completteren: als de aanslag op twaalf mensenlevens iets bewees, dan toch zeker Hun Onweerlegbare Gelijk.

Veel minder Charlie kun je niet worden.

Maar hoezeer Wilders, Le Pen of Nanninga het gevaar van islamitisch fundamentalisme tot karikaturale proporties probeert op te blazen, feit blijft dat de aanslag op Charlie Hebdoprecies het omgekeerde laat zien: hoe krachteloos terreur en hoe weerbaar democratie eigenlijk zijn.

De aanslag op Charlie Hebdo laat zien hoe krachteloos terreur en hoe weerbaar democratie eigenlijk zijn

Terreur is van dichtbij verschrikkelijk, maar als je er van een iets groter afstandje naar kijkt, zie je een wanhopig middel, met als hoogst haalbare consequentie dusdanig veel angst te zaaien dat een democratische samenleving zich genoodzaakt ziet zichzelf te ondermijnen. Ik zeg met nadruk ‘zichzelf,’ omdat terreur daar nooit toe in staat zal zijn: het is de reactie erop die bepaalt of de vrije samenleving eraan onderdoor gaat of niet.

Die reactie kan terreur helpen bewerkstelligen wat het beoogt, door ons te verleiden op de provocatie in te gaan. Door ons te verleiden tot ongegronde en peperdure oorlogen die nooit gewonnen kunnen worden. Door ons te verleiden tot het opofferen van fundamentele burgerrechten uit naam van niets meer dan schijnveiligheid. Door ons te verleiden tot het aanwijzen van zondebokken, enkel op grond van een vergelijkbare baard aan de kin en een overeenkomstig boek op het nachtkastje. Door ons te verleiden de samenleving hermetisch af te sluiten van de wereld, in de valse veronderstelling dat het Kwaad zo buiten de deur te houden is. Door ons, kortom, te verleiden tot het opofferen van precies datgene wat we hopen te beschermen.

Het slechte nieuws is dus: terreur kan de vrije samenleving de das omdoen.

Het goede nieuws is: of ze daarin slaagt, is volledig aan ons.

Waar terreur op hoopt, is angst, hysterie en wraaklust.

Waar terreur voor vreest, is een stille tocht, een verenigd volk en een eerlijke rechtsgang.

En een satirisch weekblad in een recordoplage van 1 miljoen exemplaren. Zoveel worden er volgende week van Charlie Hebdo gedrukt. Dat ze maar als warme broodjes over de toonbank mogen gaan.

 

 

 

Gast

#1287

2015-11-16 11:07

Wat een onzin bronnen binnen 2 sec googlen vindt je dat het onzin is

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1288

2015-11-16 11:08

Over klimaatrampen zwijgen media meestal in alle talen. Als het eens wel over klimaatverandering gaat, staan we direct aan de rand van het ravijn. Dat beklemt en verlamt, terwijl juist actie geboden is. Welke rampen ons ook wachten, wij zijn altijd nog zelf aan zet als het om onze toekomst gaat.

Wie de wereld van de ondergang wil redden, kan over het einde der tijden beter zwijgen

Detail uit het boek 'Metaphors' van de Belgische kunstenaar Jozef Wouters, over zijn zoektocht naar visuele metaforen voor de terminologie gebruikt op klimaatconferenties. © Jozef Wouters

In de afgelopen maanden zijn grote delen van Indonesië The Guardian zette het nieuws over Indonesië onder elkaar.in rook opgegaan. Tienduizenden kinderen kregen last van ademhalingsproblemen, ten minste drie kinderen zijn gestikt. De bijtende rook die uit de smeulende turfgrond opsteeg, reikte tot in Thailand, Maleisië en Singapore. Tienduizenden dieren The New York Times over de sterfte onder dieren door de bosbranden in Indonesië.- waaronder orang-oetans, luipaarden en tijgers - zijn gestorven.

Deze branden Bekijk hier beelden van de branden.komen niet uit de lucht vallen. Ze worden ieder jaar door boeren en bedrijven aangestoken om land vrij te maken voor plantages. Maar dit jaar is het door een zeer sterke El Niño veel droger dan gebruikelijk, waardoor het vuur langer doorwoekerde.Sinds eind oktober heeft het flink geregend en is het aantal brandhaarden afgenomen. Kijk hier voor actuele gegevens.

Slecht nieuws voor de hele wereldbevolking. Op hun hoogtepunt stootten deze branden Ook in Brazilië woeden grote bosbranden.meer broeikasgassen De omvang van de uitstoot wordt beschreven in deze analyse van Global Forest Watch.uit Hier een analyse van de emissies als gevolg van de bosbranden.dan de hele Amerikaanse economie. De bosbranden zijn bovendien precies het soort rampen dat steeds vaker voor zal komen naarmate de aarde verder opwarmt en droge periodes nog droger worden.

En toch: in de media was er nauwelijks George Monbiot heeft in The Guardian een krachtig artikel gewijd aan de gebrekkige verslaggeving - als je vandaag maar voor één artikel tijd hebt, lees dan dat van hem.aandacht voor de ramp die zich in Indonesië voltrok, zoals er nauwelijks aandacht is voor een van de belangrijkste crises in Europa: het enorme verlies van biodiversiteit. Europa's grootste crisis? Niet de vluchtelingen, maar het verlies aan biodiversiteit.Dat verlies wordt groter naarmate het warmer wordt.

Nog zoiets: vorige week maandag werd bekend dat we dit jaar de wereldhistorische grens van 1 graad Hier lees je meer over het passeren van de grens van 1 graad Celsius opwarming.Celsius opwarming passeren (ten opzichte van pre-industriële temperaturen). Dat betekent dat we al halverwege de 2 graden zijn waarna klimaatverandering officieel als ‘gevaarlijk’ te boek staat.In dit artikel bespreek ik waarom het enigszins bedrieglijk is om te doen alsof klimaatverandering 'ineens' gevaarlijk is vanaf de arbitraire grens van 2 graden Celsius.

Maar de wereld draaide gewoon door. Aan de tafel van Matthijs van Nieuwkerk ging het die avond over een vliegtuigcrash (al dan niet door een bom van Islamitische Staat) en over Phil Collins, die toch nog niet met pensioen gaat.

Waarom zwijgen we over het klimaat?

Het is een vraag waar ik me in de afgelopen maanden het hoofd over heb gebroken: waarom praten we zo weinig over klimaatverandering? Hoe kan een van de grootste milieurampen van de eenentwintigste eeuw in Indonesië niet belangrijk genoeg zijn om alle voorpagina’s te halen, politiek Den Haag in rep en roer te brengen en de discussies aan de keukentafel te domineren?

Volgens mij heeft de stilte over een van de grootste uitdagingen van onze tijd alles te maken met de manier waarop we denken dat klimaatverandering ‘werkt.' Ik doel hier op een hardnekkig idee, dat zeker in milieukringen maar ook bij de media Uit dit onderzoek naar tv-reportages over IPCC-rapporten in Australië, Brazilië, China, Duitsland, India en Engeland blijkt dat het ‘ramp’-frame in alle landen dominant is.gretig aftrek vindt: het idee dat de opwarming onze ondergang wordt.

Veel mensen die klimaatverandering serieus nemen, zien een of ander scenario voor zich waarin de wereld er over tien, twintig of vijftig jaar veel en veel slechter uitziet (of waarin de mensheid het loodje heeft gelegd). De grote vraag is vervolgens altijd of we op tijd zullen ingrijpen. Of we, om een versleten Ik analyseerde dit soort gangbare verhalen ook in dit stuk, het startschot van mijn correspondentschap Klimaat & Energie.metafoor te gebruiken, onze voet van het gaspedaal halen voordat we het ravijn in rijden.

De afgelopen tijd ben ik me gaan realiseren dat deze manier van praten het probleem eerder in stand houdt dan dat het bijdraagt aan een oplossing. Er ís namelijk geen ravijn. In plaats daarvan zijn er sluipende veranderingen en reële crises die ons ontgaan omdat we er niets van merken of omdat we wachten op de narigheid die voor de toekomst is voorspeld.

De opwarming van de aarde past kortom niet in de mal van onze apocalyptische oerverhalen, In dit verhaal beschrijf ik de geschiedenis en herkomst van het apocalyptische gedachtegoed.maar vraagt om een intelligenter én een hoopgevender verhaal. Dat zou een verhaal kunnen zijn dat draait om menselijke invloed - een verhaal dat de hellevuren van Indonesië en het uitsterven van talloze diersoorten niet neerzet als voorbodes van nog meer ellende, maar als aanleiding om in actie te komen.

Hoe ik tot deze conclusies kwam

Ik begon mijn onderzoek met een analyse Hier lees je het startschot van mijn serie over doemdenken terug.van de beelden en metaforen die we gebruiken om het klimaatprobleem te bespreken. Die onttrekken zich aan iedere menselijke maat. Smeltende gletsjers, verdrinkende ijsberen, verzengende bosbranden - we staan erbij en kijken ernaar.

Zie de foto’s die verschijnen bij verhalen over klimaatverandering in de media. Het zijn steevast beelden die machteloosheid oproepen. Boven een verhaal Hier het verhaal in Rolling Stone.in het Amerikaanse blad Rolling Stoneover de ‘negen verschrikkelijke tekenen' van naderende milieurampen stond een foto van een klein zeilbootje dat op het punt staat getroffen te worden door een reusachtige golf.

Gewichtloos hangt het daar, wachtend op de ondergang. Ik zie dit beeld, weet dat het mij angst moet inboezemen en tegelijkertijd denk ik: dit gaat niet over mij. Mijn schip kapseist niet, ik heb niet eens een schip. En al snel belandt het artikel in mijn mentale mapje ‘waarschuwingen die ik kan negeren,' samen met al die andere beelden van ondergelopen steden '10 Images Show What Coastal Cities Will Look Like After Sea Levels Rise'en brandende planeten. Goed voorbeeld van zo'n brandende planeet? De poster van Naomi Kleins klimaatfilm (onder in dit stuk).Ik kan er niets mee. Over tot de orde van de dag.

Ik besprak twee boeken Hier vind je mijn bespreking van twee boeken over klimaatpsychologie: 'Waarom we zo vaak zwijgen over het klimaat (en hoe we dat kunnen doorbreken).'over klimaatpsychologie en kwam erachter waarom dit zo werkt. Als we bang worden gemaakt, biedt onze psyche altijd wel een uitweg. We negeren het probleem, of vertellen onszelf dat wij er waarschijnlijk niet de dupe van zullen worden. Of we worden bang en passief. Volgens de Zweedse psycholoog Per Espen Stoknes is er geen verhaal dat zo verlammend werkt als dat van klimaatverandering als naderende apocalyps.

Hoe apocalyptisch denken tot behoudzucht leidt

Er waren momenten waarop ik me afvroeg of het wel te verdedigen is om het ‘vertoog’ rond klimaatverandering te onderzoeken, terwijl oliebedrijven ons bedonderen, Oliebedrijf ExxonMobil loog jarenlang over klimaatverandering.koralen The Guardian: 'World's oceans facing biggest coral die-off in history, scientists warn'afsterven en het ijs op de polen smelt. Groenland en Antarctica smelten weg.Maar gaandeweg kwam ik erachter dat juist het apocalyptische verhaal bijdraagt aan verstarring en conservatisme en dus leidt tot het uitblijven van oplossingen en brede betrokkenheid. Het idee dat klimaatverandering een ‘perfect probleem’ is, zorgt ervoor dat we ons machteloos voelen en geen alternatieven meer zien. Als we doemdenken, nemen we de status quo niet alleen als uitgangspunt, we nemen hem ook mee naar de toekomst - bevestigen hem opnieuw, geloven kennelijk dat er nooit iets voor in de plaats zal komen. Als er één projectie tot fatalisme leidt, is dit hem wel.

En ja, dat is een fundamenteel probleem, want we moeten onze uitstoot snel terugbrengen om onze impact op het klimaat zo snel mogelijk te minimaliseren. Auto’s, schepen en treinen, de verwarming van huizen, de industrie en de elektriciteitscentrales draaien in grote delen van de wereld, maar zeker in Nederland nog bijna volledig Cijfers over de Nederlandse energievoorziening vind je bijvoorbeeld hier, in 'Hernieuwbare energie in Nederland 2014' van het CBS.op fossiele brandstoffen. En dat moet de komende decennia ‘helemaal anders,' zei zelfs Henk Kamp, de minister van Economische Zaken onlangs. Kamp deed zijn revolutionaire uitspraken aan het einde van dit gesprek met Sven Kockelmann (Oog in Oog, oktober 2015).Geen nieuws, maar voor een VVD-minister is het toch best een revolutionaire uitspraak. Kamp bevestigt in feite dat we voor een flinke opgave staan die politiek links en rechts overstijgt en die om creativiteit vraagt, niet om angstaanjagende verhalen die zulke creativiteit juist in de kiem Meer over de psychologische werking van angstbeelden in dit verhaal.smoren.

Waarom het zinloos is te vragen of we onszelf nog kunnen redden

Je hoort mij niet zeggen dat klimaatverandering niet angstaanjagend is. Integendeel, het kan zelfs bijdragen aan de ondergang van onze beschaving. Er is een onaangenaam grote kans (ongeveer 5 tot 10 procent) dat een worstcasescenario In dit verhaal lees je alles over de worstcasescenario's en de kans dat klimaatverandering tot onze ondergang leidt.uitkomt dat onze beschaving helpt imploderen. Er is zelfs een zeer kleine kans dat de mens uitsterft als het allemaal echt uit de hand loopt.

Maar hoe nieuw is dat werkelijk? Tijdens de Eerste Wereldoorlog vreesden mensen voor een apocalyps met gifgas, in de Koude Oorlog vreesden anderen een totale atoomoorlog, rond de oliecrisis in 1973 voorzagen we een nieuwe steentijd door het opraken van de energie, zo schreef ik eerder. Over al die keren dat de wereld niet ten einde kwam.Al duizenden jaren fantaseert de mens over zijn einde, maar de voorspellingen van totale catastrofe zijn tot nu toe altijd overtrokken gebleken.

In een essay Hier bespreek ik het essay van de Canadese schrijfster Margaret Atwood, waarin zij onderzoekt hoe het gesprek over een wereld zonder olie zich ontwikkelt.over Atwoods essay is vertaald verschenen in De Groene Amsterdammer.de opwarming van de aarde stelde de Canadese auteur Margaret Atwood de vraag: ‘Kunnen we ons energiesysteem snel genoeg veranderen om te voorkomen dat het ons vernietigt?’ Ik denk dat dit een zinloze vraag is, omdat het antwoord alleen maar ‘ja’ of ‘nee’ kan zijn. De werkelijkheid is veel weerbarstiger. We weten niet precies wat de gevolgen van klimaatverandering zullen zijn. We weten wel dat het voor de meeste mensen die dit lezen gelukkig geen kwestie zal zijn van wel of niet overleven. Dat maakt onze verantwoordelijkheid voor de mensen die altijd al minder bevoorrecht Vooral armen zullen de dupe worden van klimaatverandering, schreef de paus in zijn milieu-encycliek.waren en die ook nu weer als eerste 'De landen die daadwerkelijk zijn overstroomd, waren de landen die altijd al overstroomden,' schrijft Dirk Vis in dit toekomstvisioen.de klappen zullen vangen, alleen maar groter.

De wereld zoals we die kennen gaat sowieso eindigen. Dat is al heel vaak gebeurd - klimaatverandering of niet - en dat zal ook nog heel vaak gebeuren. Het is goed om daarbij stil te staan. Iedereen zal wel iets gaan missen George Marshall, auteur van een boek over klimaatpsychologie, adviseert om ruimte te maken voor het 'rouwen' om verlies van het fossiele tijdperk. Zijn andere tips lees je hier.als het fossiele tijdperk ten einde komt, of het nu de ronkende motor van een Harley is, of het goedkope vliegticket naar een mooi land aan de andere kant van de oceaan. Maar dat betekent niet dat alles vanaf nu slechter wordt.

Wat dan wel?

We weten inmiddels zeker dat klimaatverandering nog deze eeuw veel erger zal worden en dat we dat proces al niet meer terug kunnen draaien. We weten dat delen van het Midden-Oosten NRC: 'Midden-Oosten is straks te heet om te wonen'nog deze eeuw onbewoonbaar zullen worden als we onze uitstoot niet verder terugbrengen, en dat het Amerikaanse leger meer conflicten Hier lees je meer over de overwegingen van het Pentagon inzake klimaatverandering.verwacht op een warmere planeet. Maar we weten óók dat er een groene revolutie aan de gang In dit verhaal vind je een uitgebreide opsomming van onderstaand nieuws. is:

  • De speelruimte van fossiele energiebedrijven wordt steeds kleiner, terwijl hun legitimiteit wordt ondermijnd. G7-landen hebben beloofd kolenstook en andere fossiele brandstoffen aan het einde van de eeuw volledig uit De toezegging van G7-landen over fossiele brandstoffen.te bannen, maar de neergang Bloomberg adviseert investeerders om hun geld uit de kolenindustrie te halen.in de kolenindustrie en de duurzame ambities van landen als China 'Beijing to Shut All Major Coal Power Plants to Cut Pollution'doen vermoeden dat het einde van de meest vervuilende brandstof steenkool al eerder zal plaatsvinden.
  • Investeerders realiseren Hier lees je meer over een nieuwe studie waarin de risico's van fossiele investeringen zijn bestudeerd.zich steeds beter dat hun investeringen in fossiele energiebedrijven risicovol zijn, omdat succesvol klimaatbeleid ervoor zal zorgen dat deze bedrijven op termijn verdwijnen.
  • Overheden liggen onder Hier lees je over onderzoek van het IMF naar fossiele subsidies.vuur De overheden van de twintig machtigste economieën in de wereld, de G20, geven vier keer zoveel uit aan subsidies en investeringen voor fossiele brandstoffen als aan duurzame energie, schreef de Volkskrant vorige week.omdat ze veel meer subsidie geven aan fossiele energie dan aan duurzame energie.
  • De winning van fossiele brandstoffen wordt steeds duurder terwijl de kosten van duurzame energie rap blijven dalen.
  • De groei van groen wordt in gangbare scenario's stelselmatig Het IEA onderschat de groei van zonne- en windenergie structureel. Waarom?onderschat: zonne-energie groeide in de afgelopen 15 jaar bijvoorbeeld 18 keer sneller dan het Internationaal Energieagentschap in 2000 had gedacht. Batterijen die nodig zijn om groene energie op te slaan, lijken aan de vooravond te staan van eenzelfde Hier bijvoorbeeld een optimistische analyse over de toekomst van batterijen.ontwikkeling.Hier nog een optimistisch bericht over de groei van batterijen.

Niemand kan de impact van de groene revolutie voorspellen. Het is niet met zekerheid te zeggen hoeveel klimaatschade we nog weten te voorkomen en of we onderweg een betere wereld zullen bouwen.

Waar het om gaat, is dat we invloed hebben.

We kunnen hoop putten De klimaatcampagne van de Britse krant The Guardian draait sinds enige tijd ook om hoop. Lees hier waarom.uit het feit dat veel mensen - als het ze wordt gevraagd 'Ruime meerderheid Nederlanders wil dat kabinet snel meer doet voor het klimaat,' bleek dit jaar uit een enquête die TNS Nipo uitvoerde in opdracht van Greenpeace en Milieudefensie.- aangeven dat ze klimaatactie willen. We kunnen hoop putten uit het feit dat de (morele) redenen om in actie te komen steeds duidelijker worden vertolkt, door de Amerikaanse president Barack Bekijk bijvoorbeeld deze retoriek van Obama over klimaatverandering.Obama, door leiders uit het bedrijfsleven en door de paus. Klimaatactie is een heilige opdracht, zegt de paus tegen 1,2 miljard rooms-katholieken.We kunnen hoop putten uit het feit dat zelfs de baas van Shell zegt 'I have no hesitation to predict of course in years to come solar will be the dominant backbone of our energy system, certainly of the electricity system,' aldus de directeur van Shell.dat dit de eeuw van zonne-energie wordt.

Waar gaan we deze eeuw voor vechten?

Dit is, kortom, hét moment om na te denken over de toekomst die we willen. Om maar een voorbeeld te noemen: als dit inderdaad de eeuw van de zon Hier een mooi uitgewerkte visie over hoe deze eeuw op zonne-energie eruit kan gaan zien.wordt, willen we die zonnepanelen dan zelf in bezit hebben, zodat we invloed hebben op onze eigen energievoorziening, of besteden we de toekomst uit aan het bedrijfsleven? In Duitsland Duitsland is verder dan Nederland qua duurzame energie, maar dat heeft ook keerzijden.is bijna de helft Hoe Duitse burgers betrokken zijn bij de Energiewende, beschreef ik met mijn Energiegroep-collega's in dit verhaal.van de duurzame energievoorziening in handen van burgers en boeren via coöperaties. Willen wij dat ook? Zo ja, hoe gaan we dat bereiken?

Het gaat hier dus niet alleen om technologie. In het fossiele tijdperk is macht centraal georganiseerd en berokkent onze consumptie altijd schade, ook als we dat niet zien. Een duurzaam tijdperk biedt de kans om die negatieve impact te minimaliseren en om macht te decentraliseren, zonnepaneel voor zonnepaneel. Dat impliceert een culturele en morele In dit stuk meer over die culturele en morele omwenteling die gepaard gaat met meer duurzaamheid.omwenteling: we kunnen doorgeschoten individualisme vervangen door wederzijdse afhankelijkheid, dominantie vervangen door wederkerigheid en hiërarchie door samenwerking.

Klimaatverandering gaat rampen veroorzaken, dat kunnen we al niet meer voorkomen. De vraag is hoe we daarop gaan reageren. Laten we ons leiden door angst, gaan we ons verschansen als de eerste klimaatvluchtelingen Over het fenomeen 'klimaatvluchtelingen.'komen? Of laten we ons leiden door hoop, verbroedering en vertrouwen in de vindingrijkheid van de mens?

Het gaat nu (zoals altijd) om de keuzes die we maken

Ik denk dat we ons de toekomst tenminste moeten voorstellen als iets waar we invloed op hebben, niet als iets wat ons overkomt. Die invloed hebben we nu al, alleen kiezen we tot nu steeds weer fossiel. Overheden praten over groen en bouwen ondertussen vrolijk verder aan de fossiele infrastructuur (de Nederlandse 'Hollands energiebeleid: praten over groen, investeren in fossiel'overheid Ik schreef mee aan dit opiniestuk in NRC: 'Het Rijk praat groen maar handelt fossiel'voorop), terwijl veel burgers zeggen dat ze duurzaamheid willen zonder hun persoonlijke levensstijl daarop aan te passen.

Maar dit hoeft niet altijd zo te blijven. Onze regering wilde bijvoorbeeld naar schaliegas In dit verhaal meer over het daverende succes van de 'schaliegasvrij'-beweging.gaan boren, maar daar is door burgers Hier lees je een reconstructie van het grassroots verzet tegen schaliegas in Nederland.een stokje voor gestoken. Een kleine groep voortrekkers zet zich al keihard in voor de duurzame economie, en er zijn klimaatactivisten die de fossiele industrie aanpakken en de ene Hier zo'n overwinning van de fossielvrij-activisten.na Hier meer recente successen van de klimaatbeweging.de andere overwinning boeken. Zij zijn met relatief weinig, maar de geschiedenis leert dat ze grote invloed kunnen hebben - denk maar aan de mensen die in opstand kwamen tegen de slavernij, of die hebben gestreden voor het vrouwenkiesrecht. Ook zij waren aanvankelijk in de minderheid.

De toekomst is niet te vangen in een blauwdruk; het is een verhaal dat we samen maken. ‘Wie een rol gaan spelen, wordt nooit van tevoren aangekondigd, en de verhaallijnen zijn vol van afslagen, plotselinge wendingen, verrassende tweesprongen en onbedoelde gevolgen,’ schrijft Lees hier het mooie essay van Solnit terug.de Amerikaanse essayiste Rebecca Solnit. 'Dit is Rebecca Solnit (plus vijf van haar beste essays)'Erkennen dat wij invloed hebben en dus verantwoordelijk zijn, is moeilijker dan berusten in een doemscenario. Maar het biedt ook perspectief, zeker als we ons herinneren hoe vaak de samenleving al radicaal veranderd en verbeterd is - niet door de krachten van de natuur, maar door mensen zelf.

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1289 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-11-16 11:10

#1283: - Re:  

 

 Heel Nederland heeft een minuut stilte gehouden uit respect voor de slachtoffers van de terroristische aanvallen op Parijs. Behalve dit domrechtse minkukel, dat meende dat zijn treiterberichtjes belangrijker zijn dan respect voor de medemens.

 

 

 


Gast

#1291 Re: Re: Re:

2015-11-16 11:20

#1289: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re:  

 Ik was toch stil ? 

Overigens begon het toen. En de tijd tussen het posten en het schrijven ?

En jij gebruikt dit nu om mij hier als zodanig weg te zetten, maar wie een minuut stilte wegens een ramp gebruikt in een "discussie" is pas echt triest.

Echt triest echt echt echt triest ik denk dat je punt wel hebt gemaakt. Je moest er zeker zelf ook nog om lachen toen je dit bedacht.

Ik hoop echt dat je je zelf nog een keer tegen komt


Gast

#1292 Re:

2015-11-16 11:22

#1290: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 In the name of allah dan

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1293 Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 11:26

#1291: - Re: Re: Re:  

 Jij zet jezelf zo weg. Hoef ik niets aan toe te voegen.

Schreeuw nog maar wat over Nederlandse normen en waarden. Gaat je beter af.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1294

2015-11-16 11:28

We kunnen de geweldspiraal stoppen

Donderdagavond en vrijdagavond. Twee drukke en levendige buurten. Twee steden, twee continenten. Maar dezelfde dodelijke gruwel tegen gewone mensen die snakken naar veiligheid en een goed leven. Donderdagavond maakten drie aanvallers 44 slachtoffers in de drukbevolkte wijk Burj al-Barajneh in Beiroet. Iets meer dan 24 uur later ondernamen acht mannen onder dezelfde IS-vlag een moorddadige raid in een wijk in het noord-oosten van Parijs. Daarbij vielen minstens 127 slachtoffers.

De aanvallers namen drukke en populaire plaatsen onder vuur. In Parijs de legendarische concertzaal Le Bataclan en restaurants waar het op vrijdagavond aanschuiven is als Le Petit Cambodge, symbolen van het polyculturele Parijs. In Beiroet waren een moskee en een bakkerij het doelwit.

Het dodental in Beiroet had nog hoger kunnen zijn. Eén van de daders had het op een moskee gemunt, maar werd tegengehouden door Adel Termos, een vader van twee kleine kinderen. Termos wierp zich op de aanvaller en ving zo een deel van de klap op. In Beiroet wordt hij geëerd als een held, een martelaar die het leven van tientallen moslims gered heeft, die zich klaar maakten voor het gebed.

Ook Parijs had zijn helden. Mensen wiens naam we nu nog niet kennen, die naasten op gevaar van eigen leven en met hun eigen lichaam als schild beschermden tegen het geweld. Reddingsdiensten die de eerste zorgen toedienden terwijl nog lang niet duidelijk was of het gevaar geweken was.

Grijze zone

De twee aanslagen werden opgeëist door IS. De strategie er achter werd de afgelopen maanden in enkele boodschappen op hun propagandakanalen uit de doeken gedaan. “Het moment is gekomen voor een nieuw evenement die de wereld nog meer zal verdelen en die overal de grijze zone zal vernietigen”, klonk het in één van die boodschappen.

De grijze zone is iedereen die niet meestapt in het vijandverhaal. IS citeert in die documenten hun voorganger Bin Laden: “De wereld is verdeeld in twee kampen. Bush sprak de waarheid toen hij zei: 'Ofwel ben je met ons, ofwel ben je tegen ons'. Dat betekent, ofwel ben je met de kruistocht ofwel ben je met de islam.”

IS heeft donderdag en vrijdag getoond wat ze met die grijze zone bedoelen. Het zijn de gewone mensen in Parijs, in Libanon, Irak en Syrië die niets met dat opbod te maken willen hebben en die in buurten willen wonen waar je veilig naar de bakker of een concert kan gaan.

De grijze zone is de hele samenleving in Noord en Zuid. Net door gewone mensen aan te vallen toont IS dat er geen us en them is. Iedereen is slachtoffer van de geweldspiraal.

Rania Masri, een politicologe die in Libanon woont, ergerde zich vlak na de aanslagen in Beiroet en vlak voor de terreurgolf in Parijs aan het woordgebruik in de media. De taal en het denkpatroon van IS wordt soms gewoon overgenomen. De wijk in Beiroet wordt dan een bastion van Hezbollah genoemd, in Syrië de tegenstander van IS. Een Amerikaanse journalist had haar gevraagd of er ook burgerslachtoffers gevallen waren. Terwijl er alleen maar burgers getroffen zijn, zei ze in een interview op Real News.

Terreurlessen

Niemand is veilig, dat is de harde les van donderdag en vrijdag. Nu staan we opnieuw op een kruispunt. We kunnen het denkpatroon overnemen van IS. We kunnen bepaalde leiders volgen op het pad dat Bush hen voorging na 9/11: nog meer militarisering, nog meer landen destabiliseren en samenlevingen vernietigen, nog meer knabbelen aan de vrijheden die ons dierbaar zijn, nog meer us en them, nog hogere muren rond Europa en nog harder bepaalde bevolkingsgroepen viseren.

Of we proberen na te denken hoe we een einde kunnen maken aan de geweldspiraal. Schrijver en academicus Vijay Prashad (die gedeeltelijk in Libanon woont) postte op Twitter zijn 'terreurlessen'. “Treur om de slachtoffers. Vind de daders via een politieonderzoek en breng hen voor de rechter. Probeer door te dringen tot de wortel, tot wat deze onmenselijkheid veroorzaakte. Stop de omstandigheden van die aanleiding. Herhaal de aanleiding niet. Als je die aanleiding toch herhaalt (de Bush-strategie), zal de geweldcyclus doorgaan.”

Wij zijn allemaal de grijze zone van IS, de samenleving geprangd tussen het us en them van Bush. De geweldspiraal waarin 9/11 een ijkpunt en Parijs en Beiroet een voorlopig eindpunt zijn, moet doorbroken worden. Dat kan alleen als we vrede echt een kans geven.

Illusie

Maar vrede een kans geven lukt enkel wanneer we de realiteit erkennen zoals die is. Terreur begrijpen als het loutere werk van geïsoleerde religieuze gekken of als een van buitenaf komende aanval op “onze manier van leven” of “onze waarden” schiet schromelijk tekort. Terreur is veel complexer dan dat. Het is het gevolg van een hele reeks van politieke ontwikkelingen, die niet los van elkaar gezien kunnen worden. De geopolitieke en militaire koers van het Westen, de schimmige rol van de Golfstaten, de globale ongelijkheid, maar evengoed de klimaatverandering die leidt tot extreme droogte en voedselschaarste in landen als Syrië en Irak zijn de wortels waaruit terreur kan bloeien.

We moeten ons van de illusie ontdoen dat we oorlog, terreur en de diepere oorzaken die eraan ten grondslag liggen buiten de Europese grenzen kunnen houden. De mondiale problemen kunnen we niet langer inperken tot een gebied in de Arabische wereld en het globale Zuiden. Dat hebben de vluchtelingen die aan de deur van Europa aanklopten en de aanslagen in Parijs definitief duidelijk gemaakt. Maar dat maakt deze ongewoon warme novembermaand evengoed duidelijk. Net als alle komende extreme weersomstandigheden.

De weg naar vrede zullen we enkel bereiken door middel van moed, creativiteit en globale samenwerking op basis van menselijke waarden. Door de grijze zone te koesteren als de nieuwe, globale 99%.

 

Bron

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1295

2015-11-16 11:36

OPINIE

Leven met de terreur: een pacifistisch standpunt 

Het was op een vrijdag de 13de, minder dan een jaar na de aanslag op Charlie Hebdo, dat een aantal terreur-commandateams in het wilde weg begonnen te schieten in Parijs. De balans daarvan is enorm, en de politiek reageert zoals verwacht: met oorlogstaal.  

Hollande heeft de noodttoestand afgekondigd op het hele Franse grondgebied, en nog meer militairen zullen in de steden worden ontplooid "om terreur te bestrijden". Ik zeg "nog meer", want ook voor de aanslagen op Charlie Hebdo en de Joodse supermarkt was Parijs een stad die propvol politie en gewapende soldaten liep.

De reacties zijn, zoals verwacht, emotioneel en dus brutaal - er is zoals gebruikelijk weinig plaats voor de rede. Toch deze poging. Er zijn voor mij twee elementen van belang in het debat over onze houding en reacties tegenover hedendaagse terreur. Ik formuleer ze als aanbevelingen.

Besef dat we deel zijn van de wereld

Internationale conflicten hebben de neiging tot delokalisering: de strijd die men elders voert kan door de tegenstrever worden "gerepatrieerd", zogezegd, en ook op het thuisfront gevoerd worden. Frankrijk is sinds begin 2015 het doelwit van een reeks van aanslagen, allicht uitgevoerd door IS en met als openlijk motief de Franse betrokkenheid bij de strijd tegen IS in het Midden-Oosten. Er zijn veel historische precedenten: tijdens de onafhankelijkheidsoorlog in Algerije kreeg Frankrijk evengoed een golf van terreuraanslagen te verwerken, en de vele IRA-bomaanslagen in de UK tijdens het conflict in Noord-Ierland zijn ook nog niet vergeten. De overzeese vijand is mobiel, en terreur in eigen land is snel aanleiding tot paniekerige reacties die de militaire operaties elders beïnvloeden - althans, dat is wat de terroristen denken.

Het feit is dat de Fransen - en wij allen - moeten beseffen dat we deel zijn van een grote wereld en dat dit twee grote gevolgen heeft.

Eén: we kunnen ons niet afluiten voor die wereld, ook al proberen we dat zowel mentaal als fysiek met een verbazingwekkende toewijding. De EU en haar lidstaten slaan een absoluut modderfiguur in de zogeheten "vluchtelingencrisis". Waarom begin ik hier plots over vluchtelingen? Omdat zowel de terreur als de vluchtelingen tot hetzelfde probleem en fenomeen behoren: onze betrokkenheid in en met de crisis in het Midden-Oosten, en beide zijn er effecten van. Beide worden ook, in een zielige show van paranoia, al maanden op één hoop gegooid, en ook nu hoort men her en der dat de terroristen wellicht wel onder de vluchtelingen moeten gezocht worden. Het "respect voor de slachtoffers en hun nabestaanden" dat men luidkeels (en geheel terecht) eist voor zij die gisterennacht in Parijs het leven lieten, ontzeggen we aan zij die hier als slachtoffer en nabestaande hun toevlucht zoeken. Zij zijn vanaf dag één "gevaarlijk", en wij zijn hùn "slachtoffers".

De vluchtelingencrisis heeft duidelijk gemaakt dat de EU zich - merkwaardig toch? - niet echt beschouwt als een deel van de wereld en liefst ergens veilig afgescheiden zou zijn van die wereld. Let op: wij zijn graag actief in de rest van de wereld, politiek, militair, economisch en als toerist. Maar we hebben liefst niet dat zij actief zijn bij ons. Degenen die bij ons actief willen zijn selecteren we graag zélf, en zowat het hele EU beleid van de afgelopen twee decennia is erop gericht de "migratiestromen" in te dammen en ze te controleren, zodat enkel "gewenste" migranten (de zogenaamde smart migration) ons territorium kunnen betreden. Dat dit een illusie is, en dat we die illusie dringend moeten inruilen voor wat realisme, is duidelijk gemaakt zowel door de vluchtelingen als door de terroristen.

We moeten dus leren omgaan met het gegeven dat iemand te voet van Vladivostok tot Oostende kan lopen, en dat dit ook gebeurt - of we het leuk vinden of niet. We hebben  een deugdelijk en realistisch migratiebeleid nodig, geen migrantenbeleid, en nog minder een veiligheidsbeleid dat als migratiebeleid verkocht wordt en precies door die koppeling uitgesproken kenmerken van structureel racisme krijgt.

Twee, we kunnen ons ook op een andere wijze niet afsluiten voor die wereld: we worden afgerekend voor wat we elders in die wereld uitrichten. Zoals gezegd, wij zijn graag elders actief, en de manieren waarop we dit doen zetten kwaad bloed. We zijn - leuk is dat niet, natuurlijk - de vijand in grote delen van de wereld, en de mensen die ons als vijand beschouwen hebben daarvoor vaak uitstekende redenen. Onze "militaire interventies", en onze steun aan regimes zoals Israel en andere schurkenstaten zijn voor hen immers vaak ... terreur. En net zoals wij "hun" terroristen afdoen als fanatici en monsters die geen medelijden verdienen, doen zij dat met de onze. Iemand die z'n kind verliest in een drone-aanval waarbij het doelwit niet geheel precies gelokaliseerd was: van zo'n mens hoef je niet veel begrip, erbarmen en vergevingsgezindheid te verwachten.

We kunnen hen de rationaliteit van dat oordeel over ons en onze handelingen moeilijk ontzeggen. Wanneer wij ons geschokt voelen door de aanslagen in ons "territorium", en haat en oorlogstaal uiten als respons hierop, moeten we aannemen dat dezelfde gevoelens en reacties ook bij hen optreden. En dat wij dat bittere oordeel niet gewoon van de hand kunnen wijzen als ongefundeerde nonsens, maar ermee moeten leven. We bevinden ons nu al vele, vele jaren in een conflict met grote delen van de wereld, en tenzij men dat conflict ten gronde aanpakt zullen de consequenties ervan telkens weer op ons bordje belanden - of we het leuk vinden of niet. Nogmaals: zowel de vluchtelingencrisis als de terreuraanslagen tonen aan dat we dit niét goed hebben gedaan tot nu toe.

Geef je eigen samenlevingsmodel niet op

De "repatriëring" van internationale conflicten heeft sinds 9/11 geleid tot een wereld waarin "het vrije Westen" een zeer groot deel van z'n sterkste punten heeft opgegeven en heeft vervangen door hun tegendeel. De rationele houding die onze politiek en publiek debat kenmerkte is vervangen door een irrationele, bij momenten gewoon hysterische houding - gedenk de opstoot van Rechts Correct Denken ("sla ze dood", "atoombommekens erop", "oorlog tegen de Islam") na Charlie Hebdo. De vrijheid en onbevangenheid die in een samenleving zoals de onze zowat de meest aantrekkelijke punten waren zijn vervangen door paranoia en overpolicing, waarbij van elke burger nu wordt verwacht dat hij/zij z'n buren niet langer ziet als buren maar als mogelijke verdachten, wier gedrag nauwgezet in de gaten moet worden gehouden want - wie weet?

Het gewapende conflict dat we elders in de wereld voeren is zo geheel"gerepatrieerd". In de straten van grote steden - niet enkel Parijs maar ook Antwerpen - lopen zwaar bewapende politiemensen zij aan zij met militairen in oorlogsuitrusting, klaar om de trekker over te halen wanneer het maar nodig zou kunnen zijn. The bullet precedes the question, is de taktiek, want - kijk toch in welk een wereld we leven!! - er lopen mannen met kalashnikovs en bommengordels door onze straten. In die zoektocht naar deze naalden in de hooiberg (want, tja, kalashnikovzwaaiers zijn nog altijd uiterst zeldzaam) wordt eenieder verdacht, een bron van dreiging en gevaar. En worden de extreme methoden om kalashnikovzwaaiers uit te schakelen stilaan "normale" politiemethoden - denk aan het schietincident waarbij alweer een band werd gelegd tussen vluchtelingen (een 14-jarig Syrisch meisje) en terreur (een antiterreureenheid van de Antwerpse politie).

Degenen die deze repatriëring van het militaire conflict voorstonden - chez nous vooral de heren De Wever en Jambon - hebben vandaag wel één en ander uit te leggen. De enorme uitbouw van een repressief en agressief bewakingsapparaat moest preventiefwerken, het moest aanslagen voorkomen. De aanslagen van Parijs gisteren laten nog maar eens zien dat dit niet lukt. De reden: dit is een uiterst zeldzaam voorvaluitgevoerd door uitzonderlijke figuren - letterlijk een naald in een hooiberg. Ze zijn met zo weinig en treden zo zelden op dat een "totale" preventiestrategie (die dan ook zeer snel totalitair wordt) simpelweg onmogelijk is. Wie ze tracht toe te passen schept zeer grote risico's voor de onschuldige burger: die kan worden gecriminaliseerd zonder enig crimineel feit te hebben gepleegd, en die kan slachtoffer worden van extreem gewelddadige politiemethoden die men nu als "normaal" is gaan hanteren - denk alweer aan het 14-jarige Syrische meisje. In beide gevallen is onze samenleving een belangrijk deel van z'n vrijheid om te spreken, denken, schrijven en bewegen kwijt, want alles wat we doen, denken, zeggen en schrijven, en elk contact dat we hebben met anderen is nu potentieel doelwit van antiterreur, en dus van uit de hand gelopen staatsgeweld.

Pacifisme schuldig?

De strategie van militarisering werkt dus niet, en ik vraag me af welke bewijzen men nu nog méér nodig heeft om dit te begrijpen. Ik hoor de tegenpartij natuurlijk al schreeuwen "EN JULLIE DAN?" Want wij, die tegen oorlogswapens in de handen van straatpatrouilles zijn, tegen de structurele verdachtmaking van alles wat vluchteling is en Moslim, en tegen totalitaire surveillantie van ons internet- en GSM-verkeer - wij laten alles op z'n beloop en nodigen de terroristen uit om er hier hun speeltuin van te maken.

Ik denk niet dat pacifisten terecht hoeven te staan voor de gebeurtenissen in Parijs nu en in januari dit jaar, noch voor het exploderen van een Russisch toestel boven de Sinaï een paar weken terug of de aanslag in Beirut een paar dagen geleden, noch voor de aanslagen in Madrid en London tien jaar terug, of voor 9/11 in 2001. Evenmin voor de aanslagen van de IRA in Groot-Brittanië, de Tsjetsjeense aanslagen in Moskou, de bomaanslagen in Frankrijk tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van Algerije, de aanslag van Breivik tegen sociaaldemocraten in Noorwegen, de Bende van Nijvel of de CCC - noem maar op. Men hoeft niet in hun richting te kijken.

De reden is eenvoudig: pacifisten hebben geen enkele vat op het beleid dat beweert WEL een antiterreurstrategie te hebben. Ze hebben dat nooit gehad, en ze kunnen dus moeilijk aansprakelijk gesteld worden voor iets waarin hun standpunt decennia lang systematisch opzij is geschoven ten voordele van een strategie-van-de-harde-hand. Pacifisten staan voor een open en redelijke dialoog waarin ook wij toegevingen moeten doen; ze staan voor tolerantie en begrip voor menselijke problemen en gevoeligheden in het heden en verleden; en ze bepleiten de intrinsieke kracht van een democratische rechtstaat als voornaamste middel tegen geweld. Dié mensen kan men moeilijk het failliet verwijten van een benadering die volkomen tegenstelde uitgangspunten hanteert. Mensen die een zachte oplossing voorstaan kan men niet verwijten dat de harde aanpak niet werkt. Het is nu eenmaal de hunne niet.

Het zelfonderzoek zal dan ook moeten plaats vinden onder zij die al vijftien jaar lang escalatie prediken. Want die escalatie is er nu ook in het eigen territorium, ook de escalatie is gerepatrieerd. En een goeie manier om dat zelfonderzoek aan te vatten is via de omweg van de vluchtelingencrisis. Het zou helpen wanneer men beseft dat het gerepatrieerde geweld dat ons zo schokt en kwetst precies hetzelfde is dan datgene wat de miljoenen vluchtelingen uit het Midden-Oosten heeft bewogen om elders hun heil te gaan zoeken. Het feit dat de overgrote meerderheid van die mensen Moslims zijn, zou ons daarenboven moeten doen bedenken dat het geweld waarvoor ze vluchten minder vandoen heeft met wat de Profeet in de Koran heeft geschreven en meer met nieuwe vormen van fascisme en totalitarisme die zich - lekker comfortabel als excuus - achter een religieus banier verschuilen. Waarvan Moslims op wereldschaal de voornaamste slachtoffers zijn.

De golf van aanslagen die Frankrijk teisterde tijdens de Algerijnse onafhankelijkheidsstrijd hield op van zodra Algerije onafhankelijk werd; de IRA stopte z'n bommencampagne van zodra er een eerbaar compromis in Noord-Ierland werd gevonden. Terreurbestrijding lijkt historisch slechts één deugdelijk recept te hebben: het conflict dat door terroristen wordt geëxporteerd en gerepatrieerd zelve aanpakken - door vrede te stichten. Elke andere strategie faalt; en naast menselijke slachtoffers en onnoemlijk persoonlijk leed leidt ze ook tot een nog groter slachtoffer: ze breekt datgene af waar wij beweren voor te staan: our way of life. Waarmee we niet langer beter zijn dan onze tegenstrevers.

(PS:  Er zijn mensen die moeite hebben met de "we" en "ons" in de tekst. Men moet beseffen dat wij allemaal als burgers van landen die in conflicten betrokken zijn mee verantwoordelijkheid dragen, ook al zijn we persoonlijk gekant tegen het beleid van onze regeringen tegenover die conflicten. Terroristen maken alvast geen onderscheid tussen "goeie" en "slechte" slachtoffers, precies vanuit dat gegeven. Veiligheidsdiensten evenmin. Als we de wereld willen verbeteren dan mogen we eender wat doen, maar niet doen alsof wij geen rol spelen in conflicten die namens ons op bepaalde manieren worden uitgevochten. Ook dat hoort tot het democratisch burgerschap.)

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1296

2015-11-16 11:37

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1297

2015-11-16 11:39

IK BEN NIET BANG, WANT IK BEN DEMOCRAAT

Jan Blommaert 

Charlie Hebdo gaf aanleiding tot een wereldwijde en zelden geziene media-typhoon, die nagenoeg helemaal binnen het “format” van 9/11 verliep: eindeloze stromen van dezelfde beelden gelardeerd met geruchten, extrapolaties, speculaties en verzinsels. Een deel van dat “format” is dat de hype die zo is ontstaan voortgezet wordt via kleinere evenementen. Na 9/11 kwam er in de VS bijvoorbeeld de miltvuurpaniek, wanneer pakjes met verdacht wit poeder verzonden werden naar congresleden. Bij ons heeft de politie-actie in Verviers dat effect: na een “major event” bij Charlie Hebdo krijgen we een “follow up” die het thema nog dominanter maakt. Het is precies het feit dat de autoriteiten zeggen dat de zaak in Verviers “niet gerelateerd” is aan die bij Charlie Hebdo die ons angstig maakt. De “vijand” wordt er nog minder duidelijk en voorspelbaar door, en het oprollen of doden van één team terroristen schakelt “terrorisme” niet uit.

De eindeloze stroom van berichten die zo ontstaat, met uiteenlopende doelwitten op heel andere plekken, masseert de geesten en polariseert de opinies – men is eindeloos lang gefixeerd op “terreur” en het willekeurige karakter ervan doet ons acuut aanvoelen dat ook wij zelf slachtoffer kunnen worden. Terroristen zijn net zo min als B-52 bommenwerpers zeer precies in de slachtoffers die ze maken. En vanaf dat moment zijn we rijp voor de slachtbank: de eerste populist die op deze golf van massale angst kan surfen kan ons zowat alles laten slikken wat hij of zij ons voorhoudt. Als we maar “veilig” zijn.

De Patriot Act

Dat is geen doembeeld, want populisten hebben dat in het verleden effectief gedaan. In het zog van 9/11 werd in de VS haast unaniem de “Patriot Act” goedgekeurd: een wet die ongeveer volmacht geeft aan veiligheidsdiensten om nationaal en internationaal alles wat “verdacht” is op te sporen en te elimineren. Vermits de “vijand” geen land of formeel leger is, maar wel burgers die een guerilla-achtige strijd voeren, zijn alle burgers – letterlijk iedereen in de wereld – een potentieel doelwit voor contraterrorisme. De wet werd opgesteld door Bush-Cheney-Rumsfeld  en gestemd in een klimaat van massale paniek, aangewakkerd door hysterische media die dag in dag uit het grote en dodelijke “gevaar” belichtten dat de gewone Amerikaan bedreigde. Obama heeft de wet nog verder uitgebreid en verlengd in de tijd. Want een ongespecifieerde “dreiging” is per definitie eindeloos.

Die wet heeft de VS tot een totalitaire politiestaat omgevormd. Het is via die wet dat Guantanamo tot stand kwam, met illegale “arrestaties”, folteringen, en mensen die zonder vorm van proces al ruim tien jaar opgesloten zitten. Ook min of meer doelgerichte moorden overal ter wereld, in een juridische schemerzone tussen oorlogsactie en politie-actie, en allianties met bijzonder dubieuze individuen of organisaties. Ook het verzamelen van alle mogelijke persoons- en financiële gegevens – de afschaffing van het recht op “this is none of your business” – werd erdoor mogelijk gemaakt, samen met uitzonderingsprocedures in vervolging en rechtbanken. Bovenal: elke vorm van groep of gemeenschap is per definitie verdacht, want telkens mensen zich rond een thema of actie verzamelen kan dit wijzen op een malafide organisatie en een complot. Dit heeft uiteraard grote gevolgen voor hoe het middenveld in een democratie kan opereren, en alles wat naar dissidentie of maatschappijkritiek neigt is mogelijk een bron van “afwijzing van our way of life” en dus een gevaar voor terreur.

In de VS regeren nu de veiligheidsdiensten, en de Amerikanen hebben door de Patriot Act zowat de hele erfenis van hun democratische origines opgegeven. In naam – cynisch genoeg – van de “bescherming van onze vrijheid” zijn de burgerlijke vrijheden vollledig ondergeschikt aan een niet nader bepaald primaat van “nationale veiligheid”. De Patriot Act is een totalitaire wet die honderden andere wetten ondergeschikt maakt. Ze blijkt wel niet bij machte de Amerikaanse samenleving te beveiligen tegen, om maar één voorbeeld te geven, campus shootings, waarvan er sinds de invoering van de Patriot Act ruim 100 plaats vonden in de VS. Is de VS door die wet nu als samenleving “veiliger” geworden? The jury’s out on that one, zeggen ze ter plaatse.

Het meest afschuwelijke aspect aan de Patriot Act is dat “nationale veiligheid” een grijze ruimte schept van geheimhouding, die zelfs niet door rechtbanken of regeringen kan doorbroken worden. Veiligheidsdiensten zijn niet langer verplicht volledige toegang te verschaffen tot de informatie waarop ze zich baseren voor hun beslissingen en acties. Het gevolg is dat elke vorm van democratische controle daarop verdwijnt – we hangen volledig af van wat ons door veiligheidsdiensten wordt verteld, en we hebben geen middel meer om de kwaliteit van informatie en argumenten te controleren, laat staan ze af te keuren of te amenderen. De “checks and balances” die een democratie gestalte geven – de voortdurende onderlinge controle van de machten in een democratie – zijn verdwenen.

Dat heeft bizarre gevolgen voor een democratische rechtstaat. Toen Guy Verhofstadt ten tijde van de Amerikaanse invasie van Irak in 2003 verslag uitbracht aan het Parlement van een Amerikaanse briefing hierover, wist hij te melden dat er “harde bewijzen” waren voor de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak. Hij voegde eraan toe dat hij echter over dit thema geen verdere bijzonderheden mocht prijsgeven aan het Parlement. Het Parlement moest zijn goede trouw als leidraad nemen en hem geloven zonder verdere inspectie van de argumenten, terwijl het Parlement een hogere macht is dan de regering en dus kan eisen dat de Premier de beschikbare informatie deelt met de volksvertegenwoordigers. De Amerikaanse schemerzone werd in ons Belgisch systeem geïmporteerd. We weten inmiddels dat die “harde bewijzen” van massavernietigingswapens gewoon verzinsels waren van de Amerikaanse veiligheidsdiensten. De grijze zone van de transnationale antiterreur heeft ons dus een groteske leugen doen geloven.

Zoiets is één keer gebeurd. Het is kunnen gebeuren omdat in 2003 onze geesten volledig rijp waren voor het aanvaarden van de grootste onzin en de meest bespottelijke argumentatie. Onze geesten waren ook rijp genoeg om onze democratische procedures even “on hold” te plaatsen, de uitvoerende macht een ongelooflijke macht te schenken, en te doen alsof dit allemaal “noodzakelijk” was. Een tweede maal mag dit nooit gebeuren.

Antiterreur terreur

Nu krijgen ook wij in West-Europa en eigen land dit soort 9/11 hysterie over ons heen. Dat is niet de eerste keer – gedenk de dagen van de CCC en de Bende Van Nijvel. Maar nu zitten we in een wereldwijd scenario, en het eerste wat Jambon zei na de aanslag bij Charlie Hebdo ging net over de nood aan meer transnationale samenwerking – met de VS en haar “Patriot Act”. Het ligt voor de hand dat de idee van zo’n mammoetwet die alle andere wetten overstijgt, en dus alle mogelijke vrijheid geeft aan veiligheidsdiensten, op de agenda staat. Eén van de voor de hand liggende vragen is immers: hoe gaan we efficiënt kunnen samenwerken wanneer de wettelijke kaders zo verschillend zijn van land tot land?

Indien onze autoriteiten vandaag de waarheid spreken, dan heeft de Belgische politie-actie in Verviers in samenwerking met de Franse veiligheidsdiensten een aanslag in dit land verijdeld. Dat is gebeurd zonder een Patriot Act, zonder nieuwe maatregelen inzake surveillantie, controle en repressie en zonder ruimere bevoegdheden voor de veiligheidsdiensten. De vraag of we een zwaarder wettelijk kader echt nodig hebben is dan ook een redelijke vraag, want het huidige kader blijkt performant genoeg om te doen wat het moet doen. De vraag naar juridische en organisatorische overkill, die in een jacht op een handvol schurken de gehele bevolking aan banden legt, is een redelijke, zelfs een voor de hand liggende en noodzakelijke vraag. Zeker wanneer er op elke cent overheidsgeld moet gekeken worden.

Het is goed en belangrijk om doorheen de mediahysterie te blijven kijken, en dus te blijven nadenken. Dan zien wij immers dat wij, objectief en rationeel, NIET in een gevaarlijke samenleving leven waarin elk van ons een doelwit is van terreur. Terrorisme is een statistisch verwaarloosbaar fenomeen, vergeleken met de “echte” gevaren voor leven en welzijn die voortvloeien uit verkeerschaos, milieuvervuiling en verarming. Het is enkel gevaarlijk omdat het proefondervindelijk zowat het meest efficiënte glijmiddel is voor veralgemeende angst, en voor beschamende overreacties die, zoals in de VS, de fundamentele democratische rechten en vrijheden van mensen afbouwen en voorwaardelijk maken. Maar objectief en rationeel is de kans dat ik sterf door een kogel uit de kalashnikov van een teruggekeerde Syriëstrijder zowat nihil, even klein als de kans dat mijn kind sterft door een bomaanslag van vergelijkbare lieden op z’n schooltje of mijn vrouw door een aanslag op de trein waarmee ze reist. Voor de goede orde: de kans dat mijn kind sterft door een actie zoals die van Hans Van Themsche of Kim De Gelder, of Marc Dutroux of Anders Breivik, is even klein. We zijn immers geen extreem gewelddadig land.

Die kans is kleiner dan de kans dat ik bij een fout gelopen veiligheidscontrole het slachtoffer word van politiegeweld. Of dat wat ik in emails of op sociale media schrijf plots “verdacht” wordt, gewoon omdat ik “verdachte” vrienden en kennissen heb, maar niet verondersteld word te weten waarom zij en ik dan wel “verdacht” zijn. Idem wanneer ik mij met andere mensen verenig in een groep of actiecomité, dat – nogmaals om duistere redenen – “verdacht” kan zijn in de ogen van veiligheidsdiensten hier of elders. Of dat ik door wantrouwige medeburgers die zich hebben bewapend bedreigd of beschoten word – hoe meer wapens men in een samenleving laat circuleren, hoe meer schietpartijen we krijgen.

De kans dat ik het slachtoffer word van onrecht en machtsmisbruik wordt met andere woorden eindeloos vergroot. “Terreur” betekent “angst” – en de angst die ik in zo’n regime moet hebben is niet een angst voor terroristen, maar wel een angst voor de antiterroristen die mij “verdacht” vinden. Dit is niet langer de samenleving die ik waardeer en waaraan ik wil meewerken; het is niet langer de samenleving die zich verzet tegen terreur, want ze heeft haar eigen systeem van veralgemeend en dus willekeurig slachtofferschap georganiseerd.

De democratie moet haar rol spelen

Een democratie die stopt met denken is geen democratie meer, wel een willoos object dat zich door populisten een oor laat aannaaien. In de VS zorgde dit ervoor dat de Amerikanen geloofden dat ze hun democratie beveiligden door een totalitair systeem van controle, surveillantie en repressie te installeren. Wij staan als samenleving sinds 7 januari van dit jaar bloot aan enorme druk om eveneens op te houden met denken. Ik hoop dat we dit niet laten gebeuren, en dat elk voor zich – desnoods maar heel even – zijn of haar rol van democratisch en betrokken burger opneemt, en dus voor zichzelf zowel als collectief nadenkt, analyseert en debatteert over wat er op het spel staat – de grote versus de kleine dingen, de korte termijn versus de lange termijn, de belangen van kleine groepen en het algemeen belang.

Het komt er immers op aan de eerstkomende dagen en weken bijzonder waakzaam te zijn en bij iedere knik in de richting van antidemocratische wetgeving als respons op “terreurdreiging” luidkeels en massaal te protesteren, en uit te leggen waarom we protesteren. We zijn als samenleving sterk genoeg om de problemen die men ons voorschotelt zelf op te lossen; we hebben geen terreurexperts nodig om ons “veilig” te houden, want een samenleving die samenhangt en collectief ageert is veel veiliger dan een samenleving die door terreurexperts gezien wordt als een versnipperde collectie verdachte individuen. Wie beweert dat we door het stellen van lastige vragen “de terroristen vrij spel geven”, of “de dreiging minimaliseren”, moet overtuigd raken van het feit dat een versterkte democratie onmogelijk als een overwinning of voordeel voor terroristen kan gezien worden. Een democratie die er geen meer is, daarentegen, is dat wel.

Ik zie dat als de boodschap van de wake die Hart boven Hard op 26 januari organiseert in Antwerpen als respons op de aangekondigde Pegida-betoging daar. Pegida is net als zoveel andere vormen van Islamofobische mobilisatie een typisch effect van de terreur-hype. Het is dus geen fenomeen dat op zich veel gewicht draagt; het is een GEVOLG van een breder probleem van paniekzaaierij, waarin we het statistisch onbelangrijke moeten zien als datgene wat heel onze wereld domineert. Daartegen opkomen is een blijk van gezond verstand – één – maar ook een bewijs dat men dit soort massahysterie niet hoeft te proberen bij ons – twee. We bepalen onze prioriteiten nog altijd zelf, we hebben daarvoor Jan Jambon niet nodig, en ons denkend verstand werkt nog altijd even goed als gisteren. Ik hoef niet bang te zijn wanneer ik mijn gedrag en denken laat bepalen door de democratische waarden en beginselen, en niet door irrationele vijandbeelden en totalitaire dromen.

We laten ons niet door angst uiteen spelen. We blijven naar het grote kijken en laten ons door het kleine niet afleiden. En we blijven samen ageren, zonder angst dat de mens die naast mij staat wel eens een bommengordel rond het middel zou kunnen hebben.

Want hij ziet eruit als een terrorist, nietwaar. Hier is wat Dyab Abou Jahjah op de avond van de raid in Verviers meemaakte en postte op zijn Facebook pagina:

Tonight, at a late hour, my friend Mohamed Benhaddou was dropping me in front of my door, in my street. I step out and two police officers storm out of a police car and head towards me.

– What are you doing here? They ask in French. They were young French speaking cops, so they did not recognize me. I say calmly, this is my street, I live here. I see the look in their eyes, and feel that they do not believe me. They ask my identity card, I give it and I ask why is that necessary, I live here, you want me to show you? They ask me to take my hands out of my pockets and to stand against the wall. Me, a father and a man who is 43 years old, who has never committed a crime in his life. I have to stand against the wall like some teenage delinquent.

– I am not standing against the wall I say in a calm tone.
One of them is already pointing his machine gun at me. I hear them calling for back up on the radio. In the meantime My friend turns the car and comes towards us. They ask him to stop the car and to stand next to me. He does that.

Two more police cars arrive with more cops with machine guns.
I see some of them looking surprised, they are Flemish and they recognize me obviously. One French speaking cop asks “what did they do”… The answer is “ they were in the street looking suspicious”… Me and my friend laugh bitterly… We were looking suspicious… I think they meant, our look is suspicious… you know the black hair and the dark eyes.
We stay 20 minutes at gun point, in my street, in front of my door, under the window where my two daughters are sleeping… At gun point!

Eventually, a cop comes to us and gives back our identity cards and say that we can go. He looks worried, I think his boss told him on the radio that he is for no reason at all ethnically profiling an activist, and a writer in a newspaper and that this is not a smart thing to do… but then again, I don’t think they care… we are all suspected terrorists now… we are all ethnically profiled…. We look like these terrorists right? We look like these cartoons everybody is so keen to publish now…. Ethnically profiled at gun point in my own street, under my own window, they could have just went with me few meters to see my name on the bell and compare it with the name on my ID. I walk feeling heavy, very heavy inside, I stand in front of my door and wonder if I have the right to open it… I see blond blue eyed people walk next to the cops, they walk not looking suspicious at all… I guess they were right…. I guess.

Als we dit toelaten in onze samenleving – dit soort brutale en irrationele “face value” verdenking uitgaande van een zwaar bewapende en getrainde politiemacht – dan zijn we geen haar beter dan de tegenstrever. Wat we dan geworden zijn is zeer onduidelijk. Maar wat we dan niét meer zijn is wel helder: we zijn dan niet langer een verlichte democratische rechtstaat waarin elk individu onvervreemdbare rechten en vrijheden heeft, waarin het vermoeden van onschuld domineert, en waarin men ervan uitgaat dat eenieder constructief meewerkt aan een samenleving. We zijn dan, kortom, een samenleving van losers.

 


Gast

#1298 Re:

2015-11-16 11:40

#1288: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS -  

 waarom ik vind wat ik ik ik . Wie is ik????? Telt die mening???


Gast

#1299 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-16 11:41

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#1300

2015-11-16 11:41

Verklaring NAVO over aanslagen in Parijs

In een interview met AFP heeft de secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg, gezegd dat de strijd niet gaat tussen de islam en het Westen, maar tussen extremisten en democraten.  De voormalige Noorse premier verklaarde o.a. dat:

Het doel van deze afschuwelijke terroristische aanslag is is ons angst aan te jagen en ons te intimideren. Het zal echter onze vastbeslotenheid alleen maar vergroten….

Stoltenberg zei ook dat islamitische landen nu voorop gaan in de strijd tegen ISIS en dat zij het meest onder het optreden van de groep geleden hebben:

Dit is dus geen strijd tussen de Islamitische en de Westerse wereld. Het is een strijd tussen extremisten, misdadigers en degenen die geloven in de fundamentele waarden van vrijheid en respect voor de mensenrechten