Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2601 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:35

'Het zijn allemaal jonge mannen die hun gezin in de steek laten'

 
Deze week ontkrachten wij veelgehoorde broodjeaapverhalen over vluchtelingen. Gisteren ging het over de gedachte dat 'ze hier alles gratis krijgen'. Vandaag gaan wij in op de pijnlijke bewering dat de meeste vluchtelingen jonge mannen zijn die hun gezin in de steek laten.
 

Jonge mannen

Het is waar dat er in de asielzoekerscentra relatief meer mannen wonen. Op dit moment is ongeveer 2/3 man en valt zo'n 56 procent van alle bewoners in de leeftijdscategorie van 18 t/m 39 jaar.

Eigen hachje redden

Hoe komt dat? Veel mensen beantwoorden deze vraag al voor zichzelf: "de jonge, energieke mensen laten hun gezin in de steek en redden hun eigen hachje." De werkelijkheid maakt deze uitspraak des te pijnlijker voor deze mensen.

Vluchtelingenkampen

We gebruiken de situatie in Syrie als voorbeeld: ruim 4.000.000 Syriers moesten hun land ontvluchten voor het oorlogsgeweld. Ongeveer 96% van hen wordt opgevangen door buurlanden als Libanon, Jordanie en Turkije. Mede door gebrek aan financiele steun van de internationale gemeenschap kunnen die landen niet meer alle vluchtelingen van de meest basale levensbehoeften voorzien. Honger, kou en onveiligheid drijven sommige Syrische vluchtelingen nog verder van huis: met je kinderen in die ellende blijven zitten is geen optie.

Europa bereiken

Door de Arabische Lente zijn Noord-Afrikaanse landen dusdanig instabiel dat ook die landen geen veilige haven voor vluchtelingen zijn. De volgende stap is Europa. Maar asiel aanvragen in Europa kan alleen als je je op Europees grondgebied bevindt. En Europa metselt de muren letterlijk en figuurlijk steeds hoger. Een poging om Europa te bereiken is levensgevaarlijk. In 2014 registreerde UNHCR 3.419 mensen die in de Middellandse Zee verdronken. Het werkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger.

Woekerprijzen

Om toch een poging te wagen moet in zee worden gegaan met een mensensmokkelaar. Deze mensen maken gebruik van de wanhoop door woekerprijzen te hanteren: een oversteek kost duizenden euro's. De meeste vluchtelingen kunnen dit niet betalen. Vaak worden de meeste bezittingen verkocht en wordt er geld bij familie geleend.

Afscheid

Veel mannen met een gezin besluiten om hun vrouw en kinderen niet in levensgevaar te brengen door ze mee te nemen in een gammel bootje op de Middellandse Zee. Bovendien is het meestal onmogelijk de prijs voor een heel gezin te betalen aan een mensensmokkelaar. Het gevolg hiervan is dat de vader afscheid moet nemen van het gezin in de hoop levend en wel aan te komen in Europa. Vanuit Europa proberen ze hun vrouw en/of kinderen over te laten komen.

Conclusie

Vaders of echtgenoten proberen hun gezin in veiligheid te brengen, maar moeten tijdelijk afscheid nemen omdat de reis te gevaarlijk en te duur is. Zij proberen naderhand hun gezin weer bij elkaar te brengen. Dat komt door de slechte omstandigheden in overvolle vluchtelingenkampen en het gebrek aan legale mogelijkheden om asiel aan te vragen in Europa.

  • Lees ook het verhaal van Diriye: "Met pijn in mijn hart liet ik mijn gezin achter. Ze zaten continue in mijn hoofd. Elke dag maakte ik mij zorgen om hun veiligheid.

Meehelpen?

Hereniging kan ook hoge kosten met zich meebrengen. Denk aan kosten voor documenten en vliegtickets naar Nederland. Dat moeten zij zelf betalen. Een gezinshereniging kost gemiddeld 1.500 euro. Niet alle vluchtelingen kunnen dat opbrengen. Daarom heeft VluchtelingenWerk Nederland het VluchtelingenFonds in het leven geroepen, waarop vluchtelingen een beroep kunnen doen. Wil je meehelpen een gezin te herenigen? Doe dan mee met de crowdfunding-actie.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2602 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:36

'Ze komen allemaal naar Nederland!'

 
 
Deze week ontkrachten wij veelgehoorde broodjeaapverhalen over vluchtelingen. Vandaag gaan wij in op de gedachte dat 'ze allemaal naar Nederland komen'. In 2014 vroegen, vergeleken met voorgaande jaren, meer mensen asiel aan in Nederland. Op dit moment verblijven ongeveer 25.000 mensen in Nederlandse asielzoekerscentra. Maar dit is nog lang geen record: in 2001 waren dat er zo'n 84.000. Update 28-01-2015: volgens het CBS vroegen in 2014 23.935 mensen asiel aan in Nederland. Let wel: niet al deze mensen kregen/krijgen een verblijfsvergunning.
 

Vluchtelingen in Nederland en in Europa

Wereldwijd zijn er zo'n 53 miljoen vluchtelingen. Daarvan vroeg ongeveer 0,04% in 2014 asiel aan in Nederland. De overgrote meerderheid wordt opgevangen in vluchtelingenkampen in de regio van conflictgebieden. Zo'n 6% van de vluchtelingen die in 2014 naar Europa kwamen vroeg  asiel aan in Nederland. Duitsland en Zweden vingen van alle EU-landen de meeste vluchtelingen op. Nederland zit een klein beetje onder het Europees gemiddelde. Volgens UNHCR staken in 2014 207.000 mensen de Middellandse Zee over om asiel aan te vragen in Europa. Update 28-01-2015: volgens het CBS vroegen in 2014 23.935 mensen asiel aan in Nederland.

(De vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties registreerde in dat jaar 3.419 mensen die daarbij om het leven kwamen. Het daadwerkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger.)

Vluchtelingenkampen

Eén van de redenen waarom vluchtelingen naar Europa komen in plaats van in een vluchtelingenkamp in de regio te blijven, is dat die kampen overvol zijn. Zo'n 40% van de vluchtelingen die in 2014 naar Nederland kwamen is Syrier. Turkije, Jordanie en Libanon vangen zo'n 3.700.000 Syriers op in vluchtelingenkampen, maar de internationale gemeenschap geeft niet genoeg financiele ondersteuning voor de meest basale voorzieningen voor deze mensen. Zo'n 4% van deze mensen besluit verder te reizen naar Europa.

Wat vindt VluchtelingenWerk?

Bij een humanitaire crisis als in Syrie, wordt als eerste gekeken naar noodopvang in de regio. Die regio moet door de internationale gemeenschap goed worden ondersteund in die opvang. Als de opvang in de regio niet meer toereikend is, kan het nodig zijn om een aantal extra kwetsbare vluchtelingen te hervestigen om opgevangen te worden buiten de regio. Dat vraagt ook vluchtelingenorganisatie UNHCR. Intussen mag Europa de ogen niet sluiten voor de mensen die in Europa asiel aan willen vragen. Het moet mogelijk zijn om op een legale manier asiel aan te vragen in Europa, zonder dat je daarbij je leven hoeft te wagen.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2603 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:37

'Ze komen hier en krijgen alles gratis'

 
Deze week ontkrachten wij veelgehoorde broodjeaapverhalen over vluchtelingen. Gisteren ging het over de gedachte dat 'ze allemaal naar Nederland komen'. Vandaag gaan wij in op de hardnekkige uitspraak dat 'ze hier alles gratis krijgen'.
 

Gespreid bedje

Bij veel mensen heerst het beeld dat alle vluchtelingen die naar Nederland komen binnen de kortste tijd in een gespreid bedje terecht komen.

Terugbetalen

Dan nu de feiten. Een vluchteling die een verblijfsvergunning heeft gekregen moet het asielzoekerscentrum verlaten. Maar hij moet eerst in het asielzoekerscentrum wachten totdat er ergens in een gemeente een huurwoning vrijkomt. Tijdens hun verblijf in het AZC hebben zij recht op een bedrag voor eten, kleding en persoonlijke uitgaven. Voor een gezin met twee kinderen is dat 162 euro per week. Bewoners met een eigen inkomen of vermogen dragen zelf bij aan die opvang. Als er een woning is gevonden, wordt die kaal opgeleverd. Ze moeten dus helemaal van nul af aan beginnen. Daarom krijgen zij van de gemeente een inrichtingskrediet. De vluchteling kan met dit geld de meest basale benodigdheden voor het nieuwe huis aanschaffen, zoals een bed, bank, tafel, koelkast en stoelen. Maar ook verf, terpentine en kwasten. Het inrichtingskrediet is geen gift, maar een lening.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2604 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 12:38

'Ze boeken meteen een reisje naar hun land van herkomst!'

 
 
Deze week ontkrachten wij veelgehoorde broodjeaapverhalen over vluchtelingen. Gisteren ging het over de gedachte dat de meeste vluchtelingen jonge mannen zijn die hun gezin in de steek laten. Tot slot van deze serie gaan we vandaag in op het hardnekkige gerucht dat het eerste wat vluchtelingen doen als ze een verblijfsvergunning hebben gekregen, het boeken van een reisje naar het land van herkomstland is. 
 

Dit gerucht is gemakkelijk te ontkrachten: een vluchteling met een kersverse verblijfsvergunning heeft een zogenaamd 'vluchtelingenpaspoort'. Met dit paspoort kan een vluchteling naar vrijwel alle landen reizen, behálve naar het land van herkomst. Pas na 5 jaar mag een vluchteling naturaliseren en kan hij/zij een Nederlands paspoort krijgen. De meeste vluchtelingen durven of kunnen dan nog steeds niet te gaan.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2605 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 13:43

Pietenjournaal: wetenschap vindt oplossing voor kindervriend

Kijk wat BN'ers naar hun hoofd krijgen als ze kritiek uiten op kwetsende traditie

Helaas, Sinterklaas gaat weer naar Spanje, dus dit is ook de laatste aflevering van het Pietenjournaal met Clarice Gargard. Fijne pakjesavond allemaal!

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2606 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 13:53

Afhandeling asielprocedures stokt
 De afhandeling van asielprocedures in verschillende centra stokt. Het gaat mis bij het aanleveren van asielzoekers bij de aanmeldcentra, zegt IND-directeur Van Lint in de Volkskrant. Er worden minder mensen gebracht dan er geholpen kunnen worden en daarom worden asieladvocaten en tolken naar huis gestuurd. Vluchtelingen die het eerst in Nederland waren, gingen ook het eerst de asielprocedure in, maar dat is nu niet meer altijd het geval. Asielzoekers zien soms dat mensen die veel later dan zij zijn binnengekomen al bij de IND aan de beurt zijn, terwijl zij nog moeten wachten, zegt Van Lint.

Gast

#2607 Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 14:02

#2594: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 dat mag jij vinden. Ik zou het nog eens lezen als ik jou was

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2608 Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 14:09

#2607: - Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Daar staat niets dat "ik vind". Leer lezen. En leer vooral lezen wat er staat en niet wat jij ervan maakt.


Gast

#2609 Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 14:10

#2603: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 tuurlijk lening om familie over te laten komen lening om huis in te richten. Zonder werk sociale dienst hoe ga je dat terug betalen??? 

Ik heb 3 kinderen en geen 162 euro per week!!!!!

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2610 Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 14:10

#2609: - Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Leer lezen. En leer vooral lezen wat er staat en niet wat jij ervan maakt.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2611 Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 14:15

#2609: - Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 "Ik heb 3 kinderen en geen 162 euro per week!!!!!"

 Klopt, jij hebt méér, véél meer.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2612 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 15:02

De verankering van Zwarte Piet

Nederlanders zijn best wel racistisch bezig maar op 5 december niet

Ad Visser verklaarde vrijdagavond bij Pauw dat tradities er waren om te veranderen. Dit nadat Sylvana Simons weer eens had uitgelegd hoe racistisch Zwarte Piet was en hoeveel Nederlanders daaronder leden.

Dat was een gevaarlijke opmerking want daarmee kun je elke traditie verbieden die een of andere groep niet bevalt. Sylvana Simons en Ad Visser zaten een doos van Pandora van ongelofelijke proporties open te trekken. Het was ook zo makkelijk: vooral niemand uitnodigen die op een zaakkundige wijze kan uitleggen dat de traditie wordt misverstaan maar in plaats daarvan een hulpsinterklaas die niet veel meer wist in te brengen dan dat hij op de oude manier voort ging en dat Simons zelf dan maar de kleurenpiet moest gaan spelen als ze wilde weten wat daarvan de effecten waren.

Sylvana Simons begreep wel, had ze al gezegd, dat het niet meeviel om te moeten toegeven dat je met je Sinterklaasfeest altijd al racistisch bezig was geweest. Daarmee raakte zij de kern van haar zaak: men moet BIECHTEN. Men moet bekennen dat men in de kern racistisch is en VOOR STRAF wordt Zwarte Piet afgeschaft. Alleen dan is vergeving mogelijk. 

Dat maakt alleen op schoolbestuurders en andere bobo's indruk, of op minister Asscher, die mensen een contract wil laten tekenen om hun denken in een door de staat goedgekeurde bedding te houden. 

Maar niet op de meeste mensen. Sturen die haar dan die fameuze racistische mailtjes? Nee, want ook daar houden de meeste Nederlandse sinterklaasvierders zich verre van. Ze blijven gewoon hun liedjes zingen. Zij bestellen zwartsel bij de feestwinkel. Zij gaan door met het feest zoals het altijd geweest is. Hier en daar zie je een licht optrekken van schouders.

Slaven
Is dit stukje hiermee afgerond? Eigenlijk wel. Toch moet er nog iets aan toegevoegd worden. Racisme en discriminatie zijn serieuze problemen in dit land ondanks het beroemde artikel 1 van de Grondwet, dat in steen gebeiteld staat voor de ingang van het Binnenhof. Vooral in verband daarmee verdient de rol van Europa en Nederland bij de slavenhandel meer aandacht in het geschiedenisonderwijs. Veel verder dan de obligate opmerking dat het hier een zwarte (!) bladzijde uit onze geschiedenis betreft komt men zelden. Het is daarbij van betekenis dit schandalig verschijnsel in zijn totale context te behandelen. Men stipt de transatlantische slavenhandel enigszins aan maar onderwijst nauwelijks iets over de historische handelspartners van de West-Indische Compagnie zoals het nog bestaande koninkrijk van de Ashanti in Ghana. Dat was met andere staten een belangrijk leverancier van slaven. Ook wordt tegenwoordig niet tot nauwelijks aandacht besteed aan de Barbarijse zeerovers die van havens op de kusten van Marokko en Algerije slavenjachten organiseerden tot in IJsland toe. Nederlandse zeelieden en vissers liepen een reële kans om in hun handen te vallen. Die van Maassluis stortten zelfs regelmatig in een kas waarmee slachtoffers konden worden vrijgekocht.

Er wordt trouwens in het geschiedenisonderwijs überhaupt weinig aandacht besteed aan landen en gebieden waar veel Nederlanders sinds de immigratie begon familie hebben. Daaronder valt overigens ook Ghana zoals iedereen weet die wel eens een wandeling maakt door Bimre.

Leed
Zwarte Piet speelt bij dit alles geen rol. Die wortelt in tradities van het heidense Europa. Is die traditie te veranderen? Natuurlijk is die traditie te veranderen maar niet door de vierders van dit zeer oude feest ervan te beschuldigen dat zij altijd al racistisch bezig waren. Nederlanders zijn best wel racistisch bezig als lid van een sollicitatiecommissie bijvoorbeeld of als verteller van moppen aan de toog maar niet op 5 december als ineens hard op de knop van de buitenbel wortdt gedrukt. Dan niet en dat laten zij zich niet gezeggen.

Sylvana Simons had het over het leed dat zoveel mensen in dit land wordt toegebracht door de aanblik van Zwarte Piet. Daarvoor bestaat volgens haar bij de sinterklaasvierders geen begrip. Omgekeerd heeft men bij de tegenstanders geen enkel gevoel voor wat zij mensen met hun racismebeschuldiging aandoen. Er is een wederzijdse bagatellisering gaande van andermans leed en lijden, terwijl men dat van zichzelf uitvergroot. Sylvana Simons had het over een vriendin met Afrohaar die in de decembermaand veiligheidshalve niet met gouden ringen in het oor naar feestjes gaat. Voorstanders van Piet maken een groot drama als kleine groepjes demonstranten zich verstouten om in stil protest bij de intocht van de Goedheiligman tegenwoordig te zijn.

Als Quinsy Gario, Sylvana Simons en hun aanhangers zich openlijk hadden afgevraagd waarom blanke, bruine of gele kindertjes nooit in aanmerking konden komen voor de mooiste baan van Nederland, dan hadden we nou een kleurenpiet, een roetveegpiet of misschien zelfs een ongeschminkte Piet. In dat geval had iedereen gelachen en gezegd: "Er zit wat in". Zeker als ze er ook nog aan hadden toegevoegd, dat ze zélf maar al te goed wisten wat discriminatie op de arbeidsmarkt betekent. Dan had Piet nu alle kleuren van de regenboog en was iedereen trots geweest op de veerkracht van de samenleving.

Dat hebben ze niet gedaan. Daarom zijn alle partijen in het sinterklaasdebat beledigd en gekwetst. Daarom is Zwarte Piet niet op losse schroeven gezet maar vaster dan ooit verankerd in het denken van de grote meerderheid der Nederlandse burgers, die gewoon op 5 december hun eigen gang blijven gaan zonder zich van het gekrakeel iets aan te trekken.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2613 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 15:08

Goedheiligman kan beter een geit bestijgen

Het is vandaag Sinterklaas, pakjesavond om preciezer te zijn, eigenlijk een dag te vroeg want 6 december is de naamdag van de oude Turkse bisschop wiens gebeente in 1087 door Apulische kapers werd meegenomen naar Italië. De relieken van Sinterklaas (ter plaatse San Nicola genoemd) zijn sindsdien in Bari te bezichtigen.

  • Echt schandalig is het gebruik, of liever: misbruik, waarbij Sint de schimmel bij nacht en ontij over daken laat lopen

Zijn dood in de vierde eeuw verhindert de Sint niet om jaarlijks met een schip vol geschenken naar Nederlandse gelovigen te varen. Er zijn daardoor waarschijnlijk meer Sintgelovigen in ons land dan waarop enige andere godsdienst zich mag verheugen. Aan de jaarlijkse intocht gaat een intussen traditionele discussie vooraf over de meest wenselijke huidskleur van zijn helpers: zwart, wit, groen of paars, gevlekt, stroopwafelkleurig of regenboog.

Nooit wordt er gesproken over een al even vreemd aspect van de Sinterklaas-meme: het paard. De schimmel. Het is vreemd hoe ook hier de kleur een allesbepalende factor is in het hele plaatje. Stel je voor: Sinterklaas op een mooie zwarte arabier, of een lichtbruine Friese knol, dat zou er echt minder goedheilig uitzien. De kleur van het paard bepaalt beeld en sfeer. 

Wetshandhavende uitstraling
Zo zag ik laatst de bereden politie door Rotterdam gaan, stoere dienders met knalgele alarmkleding, gezeten op paarden. Melkchocoladekleurige politiepaarden. Ook daarbij kun je je niet voorstellen dat het schimmels zouden zijn; de bereden politie op witte paarden zou eruit zien alsof ze Sinterklaas van zijn rijdieren hebben beroofd. Het zou ernstig afbreuk doen aan de wetshandhavende uitstraling. 

Kleur speelt dus wel degelijk een rol en niet alleen in de zwartepietendiscussie. Echt wit is een schimmel natuurlijk niet, eerder lichtgrijs met vaak een patroon van vage ronde vlekken. Mogelijk is daar ook de naam 'schimmel' van afgeleid, want met die vage vlekken ziet het schimmelvel er een beetje uit alsof het is beschimmeld.

Maar dat is niet het ergste. Echt schandalig is het gebruik, of liever: misbruik, waarbij Sint de schimmel bij nacht en ontij over daken laat lopen, via dakgoten en dakkapellen, over nokken en vorsten en voorzichtig om brokkelige schoorstenen heen. Daar is het paardenlijf niet op gebouwd. Paarden hebben per poot (of been als u dat woord prefereert, maar voor een bioloog is dat een wat vreemde notie) slechts één teen, die eindigt in de laatste vinger- of teenkoot, de hoef. Door deze constructie zijn paarden optimaal gebouwd om stabiel en met hoge snelheid door een vlak landschap te rennen en zo te ontkomen aan roofdieren. 

Steenbok of geit
Een paard is een dier van de vlakte, zoals de zebra's op de Afrikaanse savannen, de przewalskipaarden van de Aziatische steppen en de verwilderde mustangs op de Amerikaanse prairie. Paarden zijn in hun pootstructuur geheel aangepast aan vlak land. Geen paard zal zich vrijwillig in een rotslandschap begeven, laat staan op de dakenrijen van een Nederlandse binnenstad.

Sinterklaas zou zich stukken diervriendelijker op een geit kunnen verplaatsen, of een steenbok of een gems. Die kunnen klauteren. Maar ja, de goedheiligman op een geit is natuurlijk geen gezicht, zelfs niet als dat een witte geit zou zijn.


Anonymous

#2614 Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 15:30

#2592: - Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

  Je was er weer bij, natuurlijk. Waarom vergeten we dat toch steeds?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2615 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 17:06

Leuk experimentje voor koranhysterici

 

Mooi experiment met de Koran en de Bijbel:

VIDEO

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2616 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 17:18

Normen en waarden

Als politici beginnen over normen en waarden en de ‘joods-christelijke’ cultuur als basis voor onze samenleving, dan wordt het tijd om op te letten. Doorgaans ligt dan de nationale arrogantie op de loer naar ‘bedreigingen’ die altijd ‘van buitenaf’ komen maar door gebrek aan waakzaamheid in eigen land natuurlijk ruim baan krijgen. Dit type van normen-en-waardenvertog is doorgaans een nationalistisch vertoog, met xenofobe ondertonen. Heel duidelijk is dat te zien aan een opiniestuk in Trouw van de hand van een CDA-Kamerlid, Pieter Heerma.  Het stuk ook nog eens bol van tegenspraken en betekenisvolle weglatingen. Nu ja, een ongeluk komt zelden alleen. Snel, lees je eventjes mee?

De eerste alinea meteen al: “Onze samenleving is gegrond op waarden en normen van de joods-christelijke samenleving.” Dat hoor je meer, deze twee-eenheid van joods en christelijk. En het is historisch nogal wrang. De meeste dragers van de christelijke component in ‘de cultuur’ stonden erbij en keken de andere kant op toen vrijwel alle dragers van de joodse cultuur op dodelijk transport gezet werden, aanzienlijk minder dan een eeuw geleden. Een aanzienlijk aantal dragers van de christelijke component werkten actief mee aan de jodenvervolging. En de rechtvaardigingen van de massamoord op joden werden nogal uit die christelijke component van de cultuur geplukt. Met wat bijbelkennis is dat niet zo heel moeilijk, en mensen als Luther gingen de twintigste eeuwse antisemieten wat dit betreft al voor. Het idee van een ‘joods-christelijke’- maar dus niet humanistisch-seculiere – cultuur is niet alleen nieuw, maar ook nogal wankel. Tussen christelijk en joods lag historisch eeuwenlang gene verbindingsstreepje, maar een afgrond waarin christenen joden wierpen.

Heerma gaat verder. “Deze waarden en normen zijn tegenwoordig echter niet vanzelfsprekend meer.” Dat niet alleen: “We zijn niet eens meer in staat om ze te benoemen, omdat ze zo lang zijn verwaarloosd.” Ja, dat blijkt! Ze zijn kennelijk zo erg verwaarloosd dat de auteur van het opiniestuk zelf geen één norm, geen enkele waarde, uit die zogenaamde joods-christelijke cultuur rechtstreeks weet te noemen. Dat is geen toeval, want zou hij dat proberen, dan zou hij onmiddellijk zijn eigen betoog opblazen. Verderop zullen we zien waarom.

“Het is geen toeval dat samenlevingen in West-Europa tot de beste, rijkste en gelukkigste stukjes aarde behoren.” Dat schrijft Heerma. Inderdaad! Dat ze tot de rijkste behoren is inderdaad geen toeval. Als je als maatschappij vier, vijf eeuwen lang de rest van de wereld aan de dwangarbeid zet om specerijen te verbouwen om te verkopen, tot slaaf maakt op p winstgevend te verkopen en uit te buiten op plantages, goud en zilver uit de grond laat halen door middel van dwangarbeid, of het metaal onderweg steelt nadat een andere koloniale maatschappij het uit de grond heeft laten halen met dwangarbeid, ja, dan wordt je een rijke maatschappij, ten koste van grote delen van de rest van de wereldbevolking. Dat die rijkdom ook in de koloniale mogendheden zelf erg scheef verdeeld was, komt er nog eens bij. Maar hoe dan ook: de rijkdom van West-Europa en de armoede in de rest hangen samen. Laat Heerma gewoon de VOC-mentaliteit aanprijzen als hij de lof van het kolonialisme wil zingen. Waarde nummer één die hieraan ten grondslag ligt heet winstbejag. Dienst aan de mammon, de afgod van het geld, om in een bijbels vertoog te blijven.

“Ook de vrede, veiligheid en mensenrechten zijn geen toevallige samenloop van de omstandigheden”, aldus de auteur. Inderdaad: vrede is nu al enkele tientallen jaren de norm in een deel van West-Europa, na twee wereldoorlogen en een onafzienbare, vele honderden jaren doordreunende optocht van kleinere gewapende conflicten. Dat het nu vrede is geworden, is vooral omdat Europa de oorlogen tegenwoordig heeft geëxporteerd, naar landen waar olie is te halen en wapens te verkopen. Misschien dat de forse groei van de Nederlandse wapenexport iets zegt over de Heerma’s ‘joods christelijke cultuur’ van ‘onze samenleving’?

Dan die mensenrechten. Daar hebben mensen voor gevochten, die waren bepaald geen vanzelfsprekend product van de gangbare christelijke waarden. Eerst moesten ze, veelal nog indirect worden bevochten dwars tegen de Katholieke inquisitie in, toen Protestanten gewetensvrijheid eisten, die ze maar al te makkelijk vertrapten zodra zij zelf konden domineren. Het concept ervan is niet een product van het christendom als zodanig, maar eerder van een nogal praktische inzicht. Als verschillende varianten van godsdienst naast elkaar bestaan, allemaal te machtig om door de concurrentie te worden uitgeroeid, maar niet machtig genoeg om helemaal te overheersen, dan kun je misschien maar beter het individu zelf over geloofskwesties laten beslissen, onder het motto: leven en laten leven. Dat was trouwens ook conform de handelsgeest die, niet helemaal toevallig, in dezelfde tijd als de Protestantse Reformatie in Noordwest-Europa de overhand begon te krijgen. Het betreft hier eerder een relativering van toenmalige christelijke waarden dan de uitdrukking ervan.

Binnen de, relatief marginale maar intern nauwelijks minder conformistische joodse gemeenschappen heerste weliswaar geen inquisitie, maar veel beter voor de individuele gewetensvrijheid ging het ook daar niet toe, zoals bleek uit bijvoorbeeld de uitstoting van de filosoof Spinoza  uit de joodse gemeenschap waarvan hij deel uitmaakte, onder meer vanwege niet nader omschreven “vreselijke ketterijen”. Georganiseerde godsdienstige dominantie kent als bijbehorend normen- en waardenpatroon geen gewetensvrijheid, geen mensenrechten, maar censuur, dwingelandij en ketterjacht. Ziedaar dan ook drie normen-en-waarden die Heerma klaarblijkelijk graag laat herleven. De ketters van vandaag heten dan cultuurrelativisten en, zoals we zullen zien, mensen die individuele rechten nastreven… en moslims. Maar dat zegt Heerma dan weer niet hardop. Ook hypocrisie hoort blijkbaar tot het door hem aangehangen normen-en-waardenpatroon.

De mensenrechten die hij aanstipt zelf waren natuurlijk een product van de Verlichting – product van filosi ofische stromingen die de kerkelijke hiërarchie, en soms zelfs het godsbegrip zelf, aanvielen. In de Franse revolutie, waarin niet alleen aristocraten en een vorstenpaar maar oom nogal wat bisschoppen hun hoofd verloren, werden dan de mensenrechten geproclameerd, dwars tegenover de dominante ‘christelijke traditie’ in. Die traditie was toen nog te antisemitisch om zich het etiket ‘joods-christelijk’ te laten aanleunen. Dat kwam pas toen er een derde religieuze traditie als bedreiging moest worden aangewezen. Niet alleen voor Wilders betekent ‘joods-christelijk’ feitelijk maar al te vaak: als het maar niet islamitisch is, zoals Ger Groot in een commentaar terecht aangeeft.

Zo gaat het door en door, het normen-en-waardenverhaal van het CDA-Kamerlid waar maar geen eind lijkt te komen. Dit is fraai: “Om aan alle individuele behoeften te voldoen is een onpersoonlijke, bureaucratische overheid ontstaan…” Ja, wanneer ook alweer? Toch niet per ongeluk in de jaren dat de voorlopers van de partij van de auteur altijd, zonder uitzonderingen, in de regering zat en die doorgaans domineerde? De jaren veertig tot en met tachtig van de twintigste eeuw waren de jaren waarin deze overheid enorm werd uitgebouwd. Het waren ook de jaren waarin eerst de KVP, later haar opvolger het CDA – ja, dat was ooit een grote partij! – landelijk vrijwel de dienst uit maakten. Als in die bureaucratische staat een waardenpatroon in tot uiting kwam, dan toch vooral ook het christelijke waardenpatroon van die partijen zelf, plus de sociaaldemocratische variant ervan, al blijft ook nu de aard van dat patroon in nevelen gehuld. Maar er een teken van te zien dat de traditionele waarden niet in acht zijn genomen, is bizar.

Ten slotte – want ik vind het mooi geweest eigenlijk – klaagt de auteur nog: “Het gaat niet om jouw individuele rechten, maar om je plichten om te doen wat goed is voor de samenleving als geheel.” Hm. Enkele alinea ’s eerder waren het nog de “mensenrechten” die indirect als zo typerend werden gezien voor onze gelukkige en rijke samenleving. Nu moeten die individuele rechten opeens wijken voor de de gemeenschap, in een redenering waar geen kalief in Rakkha of fascist in Venlo het mee oneens kan zijn. Consistentie hoort duidelijk niet tot de normen waar Heerma waarde aan hecht.

Hier zien we meteen waarom de auteur van het stuk de “normen en waarden” wiens teloorgang hij zo zegt te betreuren, nergens expliciet opsomt. Het lijstje zou immers al snel allerlei persoonlijke rechten en vrijheden bevatten – en zijn er op volgende redenering schuift precies dat type rechten en vrijheden opzij als ondergeschikt aan het belang van “de samenleving als geheel” Rechten en vrijheden zijn goed om mee te schermen als je er een buitenlandse vijand – Poetin, ISIS – mee om te oren kan slaan. Als het er om gaat de eigen maatschappij te ‘verdedigen’ – lees: disciplineren – dan schuiven onze van ‘joods-christelijke’ normen-en-waarden-retoriek doordrenkte politici en ideologen deze rechten en vrijheden klakkeloos en in adembenemend tempo opzij. De ‘joods-christelijke’ cultuur waar Pieter Heerma zich op beroept, fungeert een legitimatie voor conformisme, gelijkschakeling, disciplinering en dwang.

 


Gast

#2617 Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 19:02

#2611: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Oh ja????? Kun jij in mijn beurs kijken????? Of bedoel je dat ik van de liefde moet leven?????


Gast

#2618 Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 19:14

#2610: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 Oh ja klopt een lening voor de meubels en de familie overkomen gratis!!!!!!


Gast

#2619 Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 19:17

#2614: - Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 oh nee allemaal vredelievende mensen die hun eigen normen en waarden opgeven als ze hier zijn vergeten. Ze leven nu al goed samen, dus dalijk helemaal natuurlijk tjonge


Gast

#2620 Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 19:35

#2615: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Het ware gezicht van Extreem Rechts 

 ja heb ik gezien. Weet je wat dit filmpje zegt? Dat de meeste katholieken de bijbel niet kennen en er niet zo erg mee bezig zijn. Daardoor leeft iedereen hier ook beter met elkaar!!!! Kijk in die landen de oorlogen door het geloof. De moslims kennen de Koran en leven ernaar. Zetten hun geloof zelfs boven hun ouders! En geloof maar niet dat daar geen erge dingen in staan. Ik heb een vriendin die moslim is en weet je wat die zegt? Als iemand een moord pleegt en dan bid is het vergeven!!!! Ik zei dat is toch niet normaal dat dat zo is. Ze zei ik heb het ook vreemd gevonden, maar het is nu eenmaal zo

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2621 Re: Re: Re: Re: Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 23:20

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2622 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-05 23:25

Snap jij het nu nog steeds niet? Alles wat positief spreekt over islam, moslims en vluchtelingen (wat voor jou allemaal één pot nat is) noem jij gelogen, linkse propaganda of de waarheid verzwegen. Alles wat negatief spreekt over islam, moslims en vluchtelingen neem jij klakkeloos aan.

Ik heb jou in de afgelopen dagen verschillende berichtgevingen laten zien die jij klakkeloos voor waar aannam, maar die zelfs populistische, siggestieve sensatiepers heeft moeten terugnemen omdat ze niet klopten. En evengoed blijf jij alles weerspreken wat positief is en parareren met alles wat negatief is.

Jouw probleem zit in jouw hoofd, niet in de vluchtelingen, niet in de moslim, niet in de islam. Jij hebt een probleem, in de eerste plaats met jezelf.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2623 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-06 00:34

Bij het bloedbad in Tsjaad

 

zaterdag 5 december 2015

Terwijl media ons blijven bestoken met berichtgeving over de aanslag in San Bernardino, vond er alweer een nieuwe moordpartij plaats. Wie denkt dat ogenblikkelijk de aandacht naar die nieuwe gewelddaad verschuift, vergist zich: de hype rond de eerdere aanslag hobbelt gewoon door. Maar hey, die eerdere aanslag vond dan ook plaats in Californië, in ‘onze’ wereld. De nieuwe aanslag vond plaats in Tsjaad. En met de mensen daar hebben ‘we’ niet zoveel, al is Tsjaad niet verder weg dan de Westkust van de VS. Toch?! Kort berichtje dus, dat allengs omlaag zakt op de Volkskrant-website.

De aanslag in Tsjaad kostte geen veertien mensenlevens, zoals die in San Bernardino. Bij de aanslag in Tsjaad – drie zelfmoordaansl;agen op een marktplein i op een eiland in het Tsjaad-meer – verloren maar liefst dertig mensen het leven. De aanslag in Tsjaad leidde niet tot 21 gewonden, zoals die in Californië. Nee, bij de aanslag in Tsjaad raakten tachtig, mogelijk negentig mensen gewond. Geen enkele dode is weg te strepen tegen de andere, geen enkele gewonde weegt op tegen een andere gewonde. Het is allemaal verschrikkelijk.

Maar je kunt er niet omheen: twee keer zoveel doden, bijna vier keer zoveel gewonden – en misschien de helft van de aandacht. Mensen in Afrika zijn in media-land blijkbaar ongeveer een achtste waard van wat mensen in Californië waard zijn. En kom me niet aan met verhalen van ‘culturele empathie’ die zulke scheefheid onvermijdelijk zou maken. Een ander woord voor die verwrongen empathie is etnocentrisme, neokoloniale vooringenomenheid. Daar mogen we wel eens mee proberen te breken.

Beide aanslagen zijn – als de eerste berichten kloppen – geestverwant. IS claimt min of meer de schietpartij in San Bernardino. Het daarmee verwante Boko Haram wordt al in verband gebracht metd e aanslag in Tsjaad. Ook ideologisch is er dus geen reden om de ene aanslag veel en de andere, nog veel bloediger aanslag veel minder aandacht te geven.

Interessant aan de aanslag in Tsjaad is trouwens wat er aan voorafging. Mensen zaten op het eiland omdat ze voor Boko haram elders op de vlucht waren geslagen. Dat is wrang. En de aanslag werd gepleegd nádat vorige maand de noodtoestand in het gebied was afgekondigd. Vijfduizend soldaten  waken in het gebied over de veiligheid. Helpen deed het dus niet.

Noodstoestanden zijn geen erg geschikt middel om aanslagen mee te voorkomen. Je kunt er wel uitstekend klimaatprotesten mee dwarsbomen, via preventief huisarrest  en demonstraties die door een verbod getroffen werden , en door hardhandige onderdrukking waar betogers toch probeerden te demonstreren. Dáár zijn noodtoestanden goed voor. Dat dan weer wel. Een vleugje staatsterreur verpakken als strijd tegen terreur is altijd handig En huichelachtig.

Bij dit alles wil ik nog iets kwijt dat me niet lekker zat. Direct na de aanslagen in Parijs wezen mensen er volslagen terecht op hoe wrang het was dat doden in Parijs de volle aandacht kregen, dodelijke slachtoffers van een soortgelijke aanslag in Beiroet kort daarvoor echter niet. Ik deelde dat gevoel, en heb berichten in die zin met overtuiging van Likes voorzien in Facebook-land.

Maar er knaagde wel iets. Zouden we allemaal, als er een aanslag plaatsvond geruime tijd na Parijs, in een ver land waar ‘we’ niet zo veel mee hebben, dan ook klaar staan om die volop aandacht te geven? Was ‘Beiroet’ enkel een punt dat we wilden en genoodzaakt waren te maken rond ‘Parijs’? Een geheel en al recht naar voren gebracht punt, maar zonder dat het een permanent aandachtspunt was? Ik hoop het niet. Ik geloof het ook niet echt, maar knagen deed en doet het soms wel.

Reacties de komende dagen zullen het uitwijzen. Laten we proberen werkelijk álle slachtoffers van ál het geweld de aandacht geven waar ze recht op hebben, terwijl we zoeken naar oorzaken en oplossingen. Hoe moelijk dat allemaal ook is.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2624 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-06 00:37

Eigen welvaartsstaat eerst

Dijsselbloem denkt dat ik niks te doen heb. Hij heeft natuurlijk mijn blog over vluchtelingen en de VVD gelezen, en nu dacht hij: weet je wat, ik laat die gast een heel nieuw artikel typen, over mij.
Dijsselbloem, je bent een vervelende eikel. Een belangrijkdoener.
En je liegt.

Jeroen Dijsselbloem heeft gister namelijk groots en meeslepend geroepen:
“Ze blazen de welvaartsstaat op!“

“Ze”,  dat zijn de vluchtelingen natuurlijk weer.

Hoe blazen de vluchtelingen dan de hele welvaartsstaat op?
Welnu, zegt Jeroen, ze komen allemaal een uitkering vragen.

Nepnuance

Je zou na Zijlstra bijna gaan denken dat dat een heel genuanceerde uitlating is. Maar dat is het natuurlijk niet. Volgens Zijlstra komen ze allemaal voor een borstvergroting, volgens Dijsselbloem voor een uitkering. Lood om oud ijzer.

Dat mensen hierheen vluchten omdat ze bijvoorbeeld klem zitten tussen massamoordenaar Assad, IS, Al-Nusra Front, Iran, en bombardementen van de VS, Rusland, Frankrijk, binnenkort misschien Nederland en god weet wie nog meer…

Whatever. Dat doet er volgens Dijsselbloem niet toe.
Als hij het lijden van die mensen maar kan gebruiken om ons angst aan te jagen voor barbaarse hordes die onze welvaartsstaat opblazen, met dynamiet –  eh, pardon, uitkeringsaanvraagformuliertjes.

Het effect van asielzoekers op de welvaartsstaat

Ja ja, die enorme kosten van vluchtelingen voor onze arme welvaart.
Hoe is die verhouding eigenlijk?
Zoals je al eerder kon lezen op Grutjes, waren in 2014 de totale kosten van de asielprocedure 681 miljoen.

De kosten van onze welvaartsstaat zijn ook makkelijk op te zoeken: 267 miljard.
Zo ziet dat er uit in een plaatje:

 

 


Kijk maar even goed, pak er een vergrootglas bij, en zie hoe asielzoekers onze welvaartsstaat onbetaalbaar maken!
Of bijna dan.
Of…
Nou ja, in elk geval 0,0026 keer duurder…

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#2625 Het ware gezicht van Extreem Rechts

2015-12-06 00:39

Maar we kunnen het niet betalen!

Se hebbe allemoal un uitkering

Dijsselbloem doet ook alsof vluchtelingen levenslang een uitkering trekken.
Klopt dat?

Asielzoekers
De eerste vraag is: wiens schuld is dat?
Asielzoekers die wachten op behandeling van hun aanvraag, mógen van de overheid het eerste half jaar namelijk helemaal niet werken, en daarna maar een klein beetje. 

Overigens krijgen asielzoekers geen bijstand of andere ‘vette uitkeringen’: Tijdens de asielprocedure ontvangt een asielzoeker van het COA maximaal € 58 per week voor eten, kleding, roken en andere uitgaven. (Bron: COA)
Ik zou het daar niet van redden, jij wel?

Vluchtelingen
Dijsselbloem doet alarmerend over de arbeidsparticipatie van ex-asielzoekers. Vluchtelingen dus, mensen met verblijfsvergunning.

Tja. Deels is het nogal wiedes, dat als je de taal nog moet leren, je de gebruiken nog niet kent en je wellicht nog getraumatiseerd bent ook, dat je dan niet meteen een baan vindt.
Waarom Dijsselbloem dat een probleem vindt weet ik niet. Bij bijvoorbeeld chronisch zieken of mensen in een rolstoel is de arbeidsparticipatie nog veel lager. Er zijn 790.000 arbeidsongeschikte Nederlanders.
Zou hij ook een maximum aan mensen in een rolstoel willen stellen? Of een maximum aan bejaarden, kinderen of andere mensen met een lage arbeidsparticipatie?
Wat is het probleem van iemand als mens benaderen, in plaats van als getal?
Waarom moet elk mens economisch rendabel zijn, en voor wie?

Maar ook als je een getallenfetishist bent, zelfs als je Adam Smiths onzichtbare hand bent, ik bedoel Jeroen Dijsselbloem zelf, dan is er geen enkele reden om te zeuren over vluchtelingen.
De arbeidsparticipatie van vluchtelingen is namelijk helemaal niet zo laag.

Arbeidsparticipatie in getallen
Dat je niet meteen werk hebt als je net Nederland binnenkomt is logisch. Maar hoe zit het na elf jaar? 52,3% van de vluchtelingen heeft dan een betaalde baan. Dat is 7,3% hoger dan niet-Westerse allochtonen die niet gevlucht zijn.
Vluchtelingen doen het dus juist bovengemiddeld goed. 

Wiens welvaartsstaat

Nee, kom nu niet met die onzin aan over armoede en dat we eerst de Nederlanders eens moeten helpen. Want ja, die armoede bestaat, die groeit zelfs, en dat is belachelijk.
Armoede wordt echter niet veroorzaakt door vluchtelingen, maar doordat de kloof tussen arm en rijk in ons land al jaren groeit. We geven ons geld blijkbaar liever aan rijke mensen dan aan mensen die het nodig hebben. 

Eigen armen eerst

Wist je trouwens dat de eerste opvang van asielzoekers in Nederland bijna helemaal wordt betaald uit… de pot voor ontwikkelingssamenwerking?

Er zijn heel wat mensen die graag zeuren over voedselbanken, al hebben ze daar meestal zelf nog nooit geholpen. “Wij zijn oh zo sociaal betrokken,” roepen ze, “maar we moeten eerst onze eigen armen eindelijk eens helpen voor we vluchtelingen binnenlaten!”
Alleen gaan de kosten van vluchtelingen dus niet ten koste van je armlastige bejaarde oerhollandse opa, maar van de hongerende kindjes in Afrika, om het eens in rechtse ballentermen te zeggen.

We worden overspoeld door…
angstzaaiers

Het is je vast niet ontgaan dat media en politici nu al geruime tijd moord en brand schreeuwen omdat er enorm veel meer asielzoekers naar Nederland komen dan normaal. En als er veel meer asielzoekers komen, dan kost het straks ook veel meer geld. Toch?

Worden we inderdaad overspoeld?
Nou, misschien moet je dan eerst bedenken wat je onder de term “overspoeld” verstaat. Ik neem voor het gemak even aan dat je je niet overspoeld voelt als er één asielzoeker extra naar Nederland komt. Nee, als de welvaartsstaat van het op 5 na rijkste land ter wereld in gevaar is, als we de opvang niet meer aan kunnen, dan is er echt iets aan de hand. Toch?
Wat noemen we overspoeld? Als er dit jaar honderd keer zoveel mensen naar Nederland komen? Of duizend keer?

In de afgelopen 12 maanden kwamen er 35.975 asielzoekers naar Nederland.

In de 12 maanden daarvoor kwamen er 24.260 asielzoekers naar Nederland.

Er kwamen de laatste 12 maanden dus niet honderd keer, niet duizend keer, maar nog geen anderhalf keer zoveel mensen. 

Record aantal leugens

Het NOS Journaal brulde deze maand: ‘Record aantal asielzoekers in oktober!’
Tja, dat was natuurlijk weer niet waar. Het aantal asielzoekers is juist flink gedaald na september. 

Het probleem is niet dat we overspoeld worden, het probleem is dat het kabinet structureel, chronisch én bewust jaar na jaar te weinig geld begroot voor de asielprocedure. En consequent probeert een sfeer van paniek te scheppen, die strenge maatregelen rechtvaardigt, hoewel ze volkomen uit gebakken lucht bestaat.

Hier zie je hoeveel mensen er op dit moment in de opvang zitten.
47.574 op 11 november 2015.  

 

Stel dat er toch onverwacht weer extra mensen naar Nederland zouden komen, en er in november en december, laten we het ruim nemen, wel 9000 mensen per maand zouden komen. Dan komen we dit jaar uit op 52.975. Dat is ongeveer evenveel als de 53.000 van 1994. Voor zover ik weet is toen ook de welvaartsstaat niet opgeblazen.