Zeg nee tegen azc Brunssum

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg nee tegen azc Brunssum.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#751 Re:

2015-11-12 13:23

#749: -  

 En wie kan opvangen, doet opvangen. Nederland is echt niet de enige die "de hele wereld moet helpen", zoals extreem links zo graag zegt.

Begint de joint te werken?


Anonymous

#752 Re:

2015-11-12 13:25

#749: -   Nee goor ik geef 1 voorbeeld

 Dan moet jij Geer zijn? Aangenaam!

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#753

2015-11-12 13:29

Asielzoekers

 

Asielzoekers hebben bij aankomst in Nederland vaak niet meer bezittingen dan de kleren die zij dragen. Het COA vangt hen op in opvangcentra en zorgt voor basisvoorzieningen. Het recht op opvang bestaat vanaf het moment dat de asielzoeker asiel aanvraagt, tot hij een verblijfsvergunning krijgt of Nederland moet verlaten.

Basisvoorzieningen

Er zijn verschillende soorten opvangcentra, verspreid over het hele land. In een opvangcentrum heeft de asielzoeker toegang tot basisvoorzieningen, zoals onderdak, kook- en wasruimten en computers. Ook krijgt hij wekelijks leefgeld en sluiten we een ziektekostenverzekering voor hem af. De dagelijkse begeleiding is gericht op de fase van de asielprocedure waarin hij zit. Op de centrale ontvangstlocatie (col), de procesopvanglocatie (pol) en de gezinslocaties gelden afwijkende voorzieningen. Waar een asielzoeker recht op heeft staat beschreven in de Regeling verstrekkingen asielzoekers (link is external)(Rva).

Voor wie?

Het recht op opvang en basisvoorzieningen geldt voor alle asielzoekers in de (eerste) asielprocedure. Asielzoekers die een herhaalde asielaanvraag indienen hebben alleen recht op opvang als zij de Verlengde Asielaanvraag (VA) ingaan. In de wachttijd tot het aanvragen van een herhaald asielverzoek hebben zij geen recht op opvang. Ook zijn er omstandigheden waarbij een asielzoeker het recht op opvang verliest, bijvoorbeeld als hij zich zo misdraagt dat hij tot ongewenste vreemdeling verklaard wordt.

Vertrek uit de opvang

Kort na het beeindigen van de asielprocedure verlaten de (inmiddels ex-)asielzoekers (vergunninghouders en uitgeprocedeerden) onze opvang. Vergunninghouders krijgen woonruimte toegewezen in een Nederlandse gemeente. Opvang op het azc blijft beschikbaar tot de vergunninghouder zijn woning kan betrekken.

Uitgeprocedeerden hebben nog maximaal vier weken recht op opvang in het azc. Als het nodig is kan daar nog maximaal twaalf weken in een vrijheidsbeperkende locatie op volgen. In deze tijd worden de bewoners voorbereid op terugkeer naar hun land van herkomst. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor hun vertrek uit Nederland. Er zijn uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld als de ex-asielzoeker om medische redenen niet kan reizen.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#754

2015-11-12 13:31

Soorten opvanglocaties

 

Er zijn verschillende soorten opvang voor asielzoekers. Waar iemand woont is afhankelijk van de fase van zijn asielprocedure. In de opvang krijgen de bewoners naar behoefte maaltijden, onderdak, leefgeld en begeleiding, ook dit is afhankelijk van de fase in de asielprocedure en het soort locatie waar de bewoner verblijft.

Centrale ontvangstlocatie

Direct na binnenkomst in Nederland vangt het COA de asielzoeker op in de centrale ontvangstlocatie (col) in Ter Apel (Groningen). Hij krijgt hier onder meer onderdak en begeleiding bij de voorbereiding van zijn asielaanvraag. Maaltijden worden centraal aangeboden.

Procesopvanglocatie

In een procesopvanglocatie (pol) worden asielzoekers opgevangen die in de eerste fase van de asielprocedure zitten (de Algemene Asielprocedure). De pol’s bevinden zich altijd in de buurt van het kantoor van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) waar de aanvraag van de asielzoeker in behandeling is. In de pol is met name aandacht voor gesprekken tussen asielzoeker en advocaat, voorlichting door VluchtelingenWerk, voorlichting over het COA en medisch advies.

Asielzoekerscentrum

De meeste opvanglocaties van het COA zijn reguliere asielzoekerscentra (azc). Er zijn verschillende asielzoekerscentra verspreid over het land. Op onze website kunt u een virtuele rondleiding bekijken op zo’n regulier azc. Daarnaast vangen we door de hoge instroom ook asielzoekers op in noodopvanglocaties. Tevens is er de crisisopvang in gemeenten voor in beginsel maximaal 72 uur.

  • Reguliere opvang. Een asielzoekerscentrum (azc) met een opvangcapaciteit van 300 tot 1500-plus personen. Wij onderscheiden hierin structurele en tijdelijke reguliere opvang. Structurele reguliere opvang wordt geëxploiteerd voor een termijn van 20, 30 jaar. Bij deze termijn kan het COA investeren en is een financieel verantwoorde exploitatie mogelijk die voldoet aan ons politiek plan van eisen. Tijdelijke reguliere opvang kent een looptijd tot ongeveer 5 jaar. Het gaat om recreatieparken, migrantenhuisvesting of vergelijkbare accommodaties waarvan de verhurende eigenaar de exploitatie deels uitvoert. Deze accommodaties worden voor een deel van het jaar als opvang gebruikt.
  • Noodopvang. Hallen en locaties voor paviljoens voor de duur van zes tot twaalf maanden met een opvangcapaciteit van 300 tot 600-plus bewoners. Bij voorkeur in de directe nabijheid van een tijdelijke of reguliere opvanglocatie. Ook is gevraagd - via de Commissaris van de Koning - om per provincie op een zo kort mogelijke termijn noodopvang voor 2.500 plaatsen te openen. De vijfentwintig veiligheidsregio's in Nederland is gevraagd per regio een locatie te realiseren van 500 plaatsen.
  • Crisisnoodopvang. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor crisisnoodopvang. Dit zijn locaties zoals sporthallen, die normaal bij incidenten, rampen of crisis worden gebruikt. Crisisopvang is bedoeld voor in beginsel 72 uur, waarna de vluchtelingen kunnen doorstromen naar opvanglocaties van het COA. Een gemeente kan aanbieden om de crisisopvang langer open te houden

In de opvanglocaties zorgen de bewoners zoveel mogelijk voor zichzelf. Ze krijgen uiteraard opvang, maar ook begeleiding, gericht op de fase waarin zij in de asielprocedure zitten. Denk aan oriëntatie op de Nederlandse samenleving, voorinburgering of de voorbereiding op terugkeer.  Lees meer over het leven op een azc.

Vrijheidsbeperkende locatie

Op een vrijheidsbeperkende locatie (vbl) verblijven uitgeprocedeerde asielzoekers die geen recht meer hebben op opvang op een azc. Zij kunnen nog maximaal twaalf weken terecht op de vbl. Voorwaarde voor plaatsing op een vbl is dat er binnen die twaalf weken uitzicht is op terugkeer. De begeleiding op de vbl is gericht op terugkeer.

Tijdens het verblijf op de vbl blijft de uitgeprocedeerde zelf verantwoordelijk voor zijn vertrek uit Nederland. Het COA en de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) ondersteunen hem hierbij. De huisregels op een vbl zijn strenger dan op een azc. Zo moet de bewoner zich vijf dagen per week melden. De bewoner mag de locatie verlaten, maar is verplicht binnen de grenzen van de gemeente te blijven waar de vbl is gevestigd.

Er is een vrijheidsbeperkende locatie in Ter Apel.

Gezinslocatie

In een gezinslocatie verblijven gezinnen met minderjarige kinderen die geen recht meer hebben op verstrekkingen conform de Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen (Rva). Hun asielverzoek is afgewezen. Een uitspraak van de Hoge Raad verbiedt dat kinderen op straat worden gezet. Met gezinslocaties kan dit worden voorkomen.

In gezinslocaties is sprake van een sober voorzieningenniveau. Dat wil zeggen dat alleen de noodzakelijke voorzieningen beschikbaar zijn. Voor kinderen zijn er geen beperkingen, zij krijgen dezelfde voorzieningen als op de andere opvanglocaties. De voorzieningen in een gezinslocatie zijn vastgesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Gezinnen kunnen hier alleen aanspraak op maken als zij daadwerkelijk gebruik maken van het aanbod om te verhuizen naar een gezinslocatie.

De begeleiding is gericht op terugkeer. Het onderdak in een gezinslocatie kan alleen worden beëindigd bij vertrek uit Nederland of als het jongste kind van het gezin achttien jaar is geworden.

Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv)

Voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen heeft het COA speciale opvanglocaties ingericht.


Anonymous

#755

2015-11-12 13:35

Niets zo erg inderdaad als mensen die steigerend het hoogste woord nemen, maar van toeten noch blazen weten. Je doet erg goed werk met het verstrekken van de bij hen duidelijk ontbrekende informatie. Ik vrees alleen dat nu juist die groep deze informatie niet zal lezen, want ja, je weet wel: linkse propaganda, misleidende overheid, samenzwerende mainstream media enzovoorts.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#756 Re:

2015-11-12 13:45

#755: -  

 Ik weet dat ik niemand iets kan vertellen die bewust zijn kop in het zand houdt. Maar die boeien mij ook niet, die staan toch niet open voor objectievere bronnen of verifiëerbare feiten, die koesteren hun oogkleppen. Ik wil de leugens van extreem rechts door prikken en anderen laten zien hoe simplistisch maar o zo gevaarlijk die extreemrechtse propaganda is. Wellicht dat iemand, die wel nog in staat is zelfstandig te denken, dan zijn eigen mening kan vormen op basis van argumenten en niet alleen op basis van wat zijn buurman of een gladde politicus zegt.

Mensen moeten zichzelf het recht gunnen op de vrijheid van meningsvorming. Als iemand zijn mening met argumenten kan onderbouwen, dan heb ik daar respect voor, ook al kan ik die mening niet delen. Maar gewoon wat nablaten wat de eerste de beste populist roeptoetert is gewoon dom. Dom, omdat je zelf niet in staat bent om uit te leggen waarom je die mening hebt, maar ook dom, omdat je niet doorziet dat die populist je die mening aanpraat met een bedoeling: zijn eigen verrijking.


Gast

#757 Re: Re: Re: Re:

2015-11-12 14:02

#745: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re: Re:  

 Niet waar miss dat je ervandaan komt maar je woont er chat niet en al helemaal niet bij het ziekenhuis 

Leugenaar eerste klas


Gast

#758 Re: Re:

2015-11-12 14:03

#747: - Re:  

 opeens nadat iemand vorig jaar uit Curaçaose het racistisch vond. Hoelang wonen er al kleurlingen in Nederland????


Anonymous

#759

2015-11-12 14:07

Ah, die heb ik vaker gehoord: "Mensen moeten zichzelf het recht gunnen op de vrijheid van meningsvorming". Ik weet niet of die van jou is of dat je die ook weer ergens anders vandaan hebt, maar dat is 'n goeie. Daar ontbreekt het heel erg vaak aan. Misschien niet alleen in deze tijd, want de mens heeft altijd blindelings achter idolen aangelopen, maar wel heel erg merkbaar in de huidige maatschappij. Heel veel mensen willen niet luisteren, niet meer lezen, zijn te moe om zelf na te denken en zijn geconditioneerd om informatie die het beeldscherm (tv, computer, tablet, smartphone) hen aanreikt kritiekloos op te zuigen. Dat datzelfde beeldscherm ook andere informatie geeft, die tegengesteld of beter onderbouwd is, gaat volledig aan hen voorbij. "Ik zie het toch, daar staat het toch?". Nooit televisie gekeken? Nooit in de gaten gekregen dat je bedonderd wordt waar je bij staat? Nooit begrepen dat met knippen en plakken alle informatie gemanipuleerd kan worden? En zal worden, want er is altijd wel iemand die voordeel kan en wil halen uit het misleiden van anderen.

 

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#760 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-12 14:10

#757: - Re: Re: Re: Re:  

 Ik heb ook niet beweerd in de buurt van het ziekenhuis te wonen. Ik ben ook niet uitgenodigd voor die bijeenkomst, nee en wel om die reden. Ik heb daar vrede mee, want het gaat mij niet direct aan. Jij woont niet eens in Brunssum, maar in Treebeek, zeg je. Waarom stoort het jou dan zo dat je geen uitnodiging hebt gekregen?


Gast

#761 Re: Re:

2015-11-12 14:11

#756: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re:  

 niemand kan onderbouwen, wij krijgen niet alles te horen alleen wat "hoger" Nederland wilt dat wij horen. Veel incidenten worden stil gehouden, omdat politie het niet nodig vinden het te benoemen dat het een vluchteling was. En daarbij wie van alle vluchtelingen was het? Een gebrekkig sprekende man??? En er zijn dus nog geen uitgezet omdat ze het helemaal niet in de hand hebben. Als jij directeur bent van een groot bedrijf vertrouw je op je managers en weet je niet alles en de managers vertrouwen op de teamleiders en ga zo maar door. Denk je echt dat iemand op de vloer wert wat de directeur echt denkt? Zo gaat dat ook met politiek. Wij weten echt niet alles en wat ik wel weet is dat de regering niet het beste wilt voor de gewone burgers!

AZC WEG ERMEE

#762

2015-11-12 14:12

CDU wil Duitse studenten dwingen jaar lang bij opvang migranten te werken

 

Het Duitse parlementslid Eckhardt Rehberg pleit er namens haar christendemocratische CDU fractie voor om afgestudeerden te verplichten een jaar lang ‘sociale dienstverlening’ aan migranten te geven. Daarmee zou het enorme tekort aan werknemers in de hulpverleningssector opgevangen moeten worden. Rehbergs omstreden voorstel maakte verhitte discussies los, vooral omdat dwangarbeid –gezien de beruchte concentratiekampen van de Nazi’s- een uiterst gevoelig onderwerp in Duitsland is.

 



We hebben gedwongen dienst nodig, want er is geen andere manier om de massa’s vluchtelingen en hun integratie te managen,’ zei Rehberg. ‘De hulpverleners zijn op het toppunt van uitputting.’ Studenten die weigeren moeten volgens hem als alternatief een jaar lang het leger in. ‘Iedereen die nu zegt dat dit niet gaat werken zal er over 6 maanden (als er nog eens miljoenen nieuwe migranten zijn toegelaten) anders over denken.’

Scholieren moeten verplicht schoonmaken

Enige weken geleden berichtten we dat enkele scholen in Flensburg hun leerlingen verplichtten om opvangcentra voor migranten schoon te maken. Dat leverde woedende reacties van hun ouders op, mede omdat het risico om -vanwege het totaal gebrek aan hygiëne bij met name Afrikaanse asielzoekers- besmet te worden met een ernstige ziekte levensgroot is. (1)

Vorige week kondigde de Duitse minister van Binnenlandse Zaken aan dat hij van plan was om de schooleisen flink te verlagen, zodat migranten –waarvan het leeuwendeel niet of nauwelijks iets geleerd heeft- toch tot het onderwijs kunnen worden toegelaten. (2)

Geweld in Calais houdt aan

In Calais kwam het voor de derde opeenvolgende nacht tot gewelddadige botsingen tussen de politie en voornamelijk Afrikaanse migranten, die per se naar Engeland willen en daarvoor wegen blokkeerden, om zo op vrachtwagens te kunnen springen. In de nacht van zondag op maandag raakten 16 politieagenten gewond. Net als in Duitsland worden de migranten hier gesteund door linksradicale groepen zoals ‘No Borders’, die een volledige opheffing van alle grenzen en een ongelimiteerde immigratie eisen. (4)

Migranten op cruiseschepen?

Met de winter voor de deur gaat de migrantencrisis verder escaleren, zeker als bedacht wordt dat er in Libië nog eens honderdduizenden de oversteek naar Europa willen maken, en in Syrië minimaal een half miljoen. Omdat er nu al een groot tekort aan opvangmogelijkheden is overwegen Duitse politici om migranten zelfs op cruiseschepen te plaatsen (5).

Zweden is wild geworden en niet langer veilig’

Ondertussen duiken in Zweden afschrikwekkende pamfletten op waarop staat dat ‘dit land wild is geworden, en het hier niet langer veilig is’ (6). De Finse minister van Binnenlandse Zaken Petteri Orpo dreigt met een complete opnamestop van migranten, vooral omdat de protesten van het Finse volk steeds luider worden (7). Het parlement van Hongarije heeft officieel besloten niet deel te nemen aan de door de EU geëiste herverdeling van 160.000 migranten over Europa (8).



 


Gast

#763

2015-11-12 14:14

Trouwens hoeveel illegalen lopen hier rond die allang het land hadden uit gemoeten???? Ze mogen alleen netjes vragen gaan ze dan niet blijven ze hier en dan zijn er nog instanties die ze helpen. Dat vind ik gewoon erg

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#764 Re: Re: Re:

2015-11-12 14:15

#758: - Re: Re:  

 Weet jij of er zich voorheen niemand aan gestoord heeft? Het is vorig jaar een landelijk item geworden, ja, maar dat wil toch niet zeggen dat er nooit onvrede is geweest? Of geldt voor jou: alles wat ik niet hoor en niet zie bestaat niet?

Hoelang er al kleurlingen in Nederland wonen? Nou, sinds de slavenhandel en de kolonisatie, dus.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#765 Re:

2015-11-12 14:18

#763: -  

 Lees dan toch eens door welke rechten die mensen hebben. Het zijn immers dezelfde rechten als die jij hebt. Zelfs de overheid moet zich aan de wet houden.


Gast

#766

2015-11-12 14:19

Dat had ik al uitgelegd en jij had dat weerlegd. Die mensen blijven niet in het zkh. Die komen uiteindelijk ergens te wonen en dus gaat mij het ook asn. Duidelijk dat je niet van hier komt. Zoals ik al eens zei Treebeek is Brunssum. Net als hoensbroek Heerlen is

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#767 Re:

2015-11-12 14:21

#762: AZC WEG ERMEE -  

 

 

 

Stop met het verspreiden van leugens. Geef eens 'nieuws' dat in het land zelf terug te vinden is en niet alleen op extreem rechtse propagandasites. Maar beter nog: ROP OP en laat Brunssum zijn eigen zaken regelen!

 

 


Gast

#768 Re: Re: Re: Re:

2015-11-12 14:24

#764: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re: Re: Re:  

 geen idee hoelang er al onvrede is, maar in mijn 41 jarig bestaan nooit wat van gemerkt en heb dus als kind geweldige tijden gehad. Dat is traditie! 1 iemand roept wat en de rest volgt. Is dat niet waar je ons nu ook van beschuldigd??? Dat vind je wel normaal? 

Kinderen en vrouwen opvangen vind ik prima die kiezen er zelf niet voor, die luisteren naar hun man en vader. En nee daar ben ik niet bang voor, maar wel Voorde mannen om hun denkwijze waarvan ik zeker niet precies weet wat die is, maar mijn angst is er. Als ik savonds de hond uitlaat en een man komt mij tegemoet ben ik al op mijn hoede, maar met de vluchtelingen is de angst alleen maar groter


Gast

#769 Re: Re:

2015-11-12 14:27

#765: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re:  

 op het moment dat mensen geen verblijfsstatus krijgen hebben ze zeker niet dezelfde rechten meer. Nederland hoeft niet meer voor ze te zorgen wat betreft eten en een slaapplaats

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#770 Re:

2015-11-12 14:28

#766: -  

 Treebeek is GEMEENTE Brunssum. Dat is toch niet hetzelfde? Je zegt toch zelf dat je in Treebeek woont; je zegt toch niet: "ik woon in Brunssum"?

Nee, die mensen blijven niet in het ziekenhuis, want de noodopvang is voor maximaal drie weken. Daarna worden ze ergens in Nederland in een AZC geplaatst en daar gaat de asielaanvraagprocedure lopen. Waar dat AZC is? Dat hoeft niet eens in Limburg te zijn, maar is daar waar er toevallig plaats is en waar de betrokkene geplaatst kan worden. Als die ooit een verblijfsstatus krijgt, dan wordt er gezocht naar een woning. Het is zeer onwaarschijnlijk dat die statushouder dan weer terug geplaatst wordt in Brunssum of Treebeek.

Dat er statushouders in Brunssum wonen en komen te wonen is logisch, want Brunssum en ook Treebeek vormen geen status aparte binnen Nederland. Wij moeten dus net zo goed de last dragen als elke andere gemeente ook.

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#771 Re: Re: Re:

2015-11-12 14:29

#769: - Re: Re:  

 Dan vervalt het recht op verblijf, ja. Maar de grondrechten en de universele rechten gelden voor ieder mens in Nederland, niet alleen voor degenen met een paspoort of verblijfsvergunning.


Anonymous

#772 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-12 14:37

#768: - Re: Re: Re: Re:  

 Euh, wacht even. Wie is de ene die hier nu iets roept en wie zijn degene die hem blindelings volgen? Of dat nou Wilders, Bron of Niemöller is die iets roept, daar wordt toch blindelings achteraan gelopen? Ik zie hier de ene propagandistische onwaarheid na de andere doorgeprikt worden, maar de volgelingen van die heerschappen blijven er stoïcijns achteraan huppelen, toch?

Ik kan en zal niet voor anderen spreken, maar ik vind dat inderdaad niet normaal. Daar dat ik "Stop de opmars van EXTREEM RECHTS" ook prees voor zijn adagium dat je jezelf het recht moet gunnen op de vrijheid van meningsvorming.

Leg mij eens uit hoe je er achter moet komen welke asielzoeker welke denkwijze heeft? Dan zul je ze toch eerst hier binnen moeten laten voordat je een onderzoek kunt beginnen, of niet soms? Of wil jij iedereen in Syrië en Eritrea al screenen voordat ze hier naartoe komen?

Waarom denk je dat de vaders van die kinderen en de echtgenoten van die vrouwen er wel zelf voor kiezen? Als jij die vrouwen en kinderen wel wilt opvangen, dan zul je dus ook de vaders en echtgenoten moeten opvangen.

Waarom heb jij angst voor iets waarvan je niet weet wat het is? Dat kan toch nooit rationele angst zijn? En als die angst niet rationeel is, waarom wil dan wel andere mensen slachtoffer laten worden van jouw persoonlijke fobieën?

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#773 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-11-12 14:40

#768: - Re: Re: Re: Re:  

 Luister asjeblieft eens naar wat je zelf zegt: "ik weet niet wat het is, maar mijn angst is er". "Als ik savonds de hond uitlaat en een man komt mij tegemoet ben ik al op mijn hoede, maar met de vluchtelingen is de angst alleen maar groter".

Waarom is die angst er? En waarom is die groter als het een vluchteling betreft? Denk er eens voor jezelf over na. Ik ga je dat niet voorkauwen, want naar mij luister je toch niet. Hoeft ook niet, want jij moet verder met die angst, ik niet. Maar luister eens naar jezelf en kijk eens nuchter naar wat je zelf zegt.


Gast

#774 Re: Re:

2015-11-12 14:41

#770: Stop de opmars van EXTREEM RECHTS - Re:  

 schuttersvd de eggen rozengaard allemaal wijken in Brunssum die noem je ook zo om het voor anderen makkelijker te maken welk gedeelte in Brunssum je bedoelt

Stop de opmars van EXTREEM RECHTS

#775 Re: Re: Re:

2015-11-12 14:49

#774: - Re: Re:  

 En bij welk van die wijken staat een plaatsnaambord? Bij Treebeek wel, hè? Misschien omdat het een zelfstandig dorp is geweest en ook nog verdeeld is geweest over ander gemeenten?

Nogmaals, je zegt zelf dat je in Treebeek woont, niet dat je in Brunssum woont. Iemand uit Rumpen zal ook zeggen, dat hij in Rumoen woont, niet in Brunssum. Maar iemand die in het Schuttersveld woont, die zegt dat hij in Brunssum woont en als je hem vraagt "waar in Brunssum", dan zal hij jou zeggen "in 't Sjöttersveld".